Onzichtbaar groen - Alfa Romeo Mito 1.3 JTDm ECO

Het aanbod compacte belastingvrije dieseltjes wordt alsmaar groter en dat weet de Nederlandse automobilist al te goed; kijk maar naar het succes van bijvoorbeeld de Polo BlueMotion, Skoda Fabia en Punto Evo. De Alfa MiTo 1.3 JTDm ECO is de nieuwste aanwinst in het segment en dat lijkt ons niet de minste. Maar is dat nog wel wat, zo’n superzuinige Alfa? Tijd voor een test!

De Fiat-groep is het gamma zeer zuinige modellen gestaag aan het uitbreiden. Na de Fiat 500 en Fiat Panda benzine kwamen er ook twee dieselende Punto’s bij. Met nog een belastingvrije nieuwe Ypsilon in het verschiet is het nu de beurt aan Alfa MiTo JTDm ECO. Alfa’s kleinste kreeg een geoptimaliseerd hart – een 1.3 JTDm met nu 85 pk – en is flink zuiniger. Waar de voorgaande 1.3 JTDm nog een verbruik van 4.3 l/100km voor zich liet noteren is de nieuwe ECO-versie al tevreden met 3.6 liter en 95 gram CO2. Hoewel je er vijf pk en één versnelling voor moet inleveren zijn de consequenties nogal vriendelijk voor de portemonnee; door vrijstelling van BPM is hij er vanaf iets meer dan 17 mille en hoeft er geen wegenbelasting te worden afgedragen.

Smaakvolle opties
Ook de opties zijn BPM-vrij en dus kun je de MiTo dubbel zo leuk naar eigen smaak ‘aankleden’. Bijvoorbeeld met lederen bekleding (€1250) en geintegreerde full-map navigatie (€995). Of je kiest voor Bose HiFi (€733). De importeur vinkte voor 'onze' 7.950 euro kostende Progression-uitvoering het Pack Formula 3 aan. Voor slechts 1950 euro krijg je er dan lederen bekleding, parkeersensoren achter, mistlampen, 17 inch lichtmetaal, cruise control, automatische airco en Blue&Me bij. Verder werd 'onze' MiTo ook gepersonaliseerd met andere buitenspiegelkappen, een zwart gelakt dak, privacy glass en een diffuser achter. Staat-ie er voor 22 mille toch heel strak voor de deur!

Onzichtbaar ECO
Hoewel voortaan ‘ECO’ in de typeaanduiding prijkt valt verder niets ‘groens’ aan de MiTo af te zien. Geen spoilers, dichte grille, smalle bandjes of een verlaging; de MiTo ECO hoeft niets van zijn Italiaanse looks in te leveren. Groot gelijk, een Italiaan wilt er immers toch altijd goed uit zien? De instapper staat standaard op 16 inch wielen met wieldoppen maar ook in een luxere versie of met voordelig aan te schaffen lichtmetalen wielen (vanaf €561) behoudt de MiTo 1.3 JTDm zijn belastingvrije predikaat. Zelfs met indrukwekkende, antraciete 18 inch exemplaren op de door ons gereden demo, en dat is uniek.

Rijden!
Tijd om te rijden! Zoals gezegd vormt het hart van de MiTo JTDm ECO de 85 pk sterke Multijet II diesel met start/stop-systeem, die eerder al aan de Punto EVO werd toebedeeld. In combinatie met een gezonde 200 Nm dat al volop bij 1500 toeren beschikbaar is heeft de MiTo z’n zaakjes goed voor elkaar in het segment; hij moet slechts de Corsa ecoFLEX en Fiesta ECOnetic voor zich laten als het om pk’s gaat. Dat Alfa een 0-100 tijd van 12.2 seconden en 175 km/u topsnelheid belooft is geen spectaculaire verrassing. Renault weet overigens met hetzelfde vermogen hun Clio dCi eerder over de 100-streep te trekken. Belangrijker is hoe de MiTo zich met deze nieuwe motor onderweg z’n mannetje staat.

Ondanks het feitelijke gemis van een zesde verzet ten opzichte van zijn voorganger raakt de ECO-MiTo niet ingedut. De grotere spreiding van de vijfversnellingsbak wordt gecompenseerd met de toegenomen, vroeg beschikbare trekkracht. Rijden in de spaarzame Alfa vraagt daardoor géén aangepaste rijstijl waarbij je bewust later moet op- of eerder moet terugschakelen om niet in een ‘dood punt’ te vallen. Zeker in de Dynamic-rijprogramma van de DNA-keuzeselector – want ook die is in deze MiTo gewoon van de partij - voelt de MiTo JTDm prima bij de les en laat je je al snel verleiden lekker door te rijden. Wie echter de schakelindicator netjes opvolgt komt ook gemakkelijk met het verkeer mee, en nog in betrekkelijke stilte ook. Hoewel je kunt horen met een diesel onderweg te zijn dringt het torretje zich niet op. Dat doet de MiTo ECO JTDm veel beter dan de vernieuwde Corsa ecoFLEX die we eerder reden. Wel is de Italiaan duidelijk stugger van aard, maar wat hadden we anders kunnen verwachten? Een prettige verrassing is de afstelling van de elektrische stuurbekrachtiging. Die voelt nu aanmerkelijk natuurlijker aan; het kleverige stugge is voor een groot deel verdwenen, ook als je in de meest sportieve DNA-modus rijdt. Goed huiswerk, Alfa!

De verbruiksmeter bleef na de gevarieerde testrit steken op een ruime 1 op 20; wie langer met de MiTo rijdt moet uiteraard een nog beter resultaat kunnen scoren. Het belastingvrije karakter maakt de MiTO ECO JTDm echter al vanaf de aanschaf de voordeligste MiTo-keuze. De goedkoopste belastingvrije diesel in zijn klasse is hij echter niet, maar dat kan ook niet de bedoeling geweest. Met de Mito ECO JTDm wordt Alfa’s merkfilosofie voor nog meer mensen bereikbaar en blijft dat door alle belastingvoordelen (voorlopig) ook na aanschaf. Goedkoop rijden met een vleugje sportiviteit gaat dus best hand in hand.

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.