Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair

Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 1
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 2
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 3
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 4
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 5
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 6
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 7
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 8
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 9
Honda Jazz Si: boodschappen doen met flair 10

Honda heeft een mooie historie met echt sportieve modellen, maar de Jazz Si ziet er alleen maar vlotter uit dan zijn collega’s. Maar dat sportpakje staat hem wel heel leuk.

De Jazz is een van de ruimere modellen in het B-segment en is vooral erg praktisch, met die geniale achterbank. Maar enige sportieve ambities koesterde de Jazz nooit, welke motor je ook kiest. Ook de  hybride versie met elektro-assistentie levert alles behalve sportautoprestaties. Maar Honda heeft sportiviteit toch altijd na aan het hart liggen en in de beoogde doelgroepen (de eeuwige actieve jonge gezinnetjes én de oudere lieden die wellicht naar een wat kleinere auto zijn gedownsized) vallen vast wel wat mensen die voor een sportkostuum in de markt zijn.

Beperkte oplage
Honda maakt maar een oplage van duizend stuks van de Jazz Si (Sport injection) en die zullen heus wel een blije eigenaar vinden, maar die moet vooral niet denken dat die sportieve injectie ook maar iets anders is dan bij de collega-1.4’tjes. Hij heeft precies dezelfde motor, die met zijn honderd pk geen flitsende acceleratie veroorzaakt, maar de Jazz ook niet erg lui maakt. De prestaties zijn gewoon voldoende.

Wel kreeg de Si een wat strakker onderstel, met straffere dempers, een dikkere stabilisatorstang en een iets directere stuurinstallatie, die hem een minimaal betere – want ietwat minder onderstuurde – wegligging geeft, maar ook dat is niet bijster indrukwekkend. Het is en blijft meer een handig vervoermiddel met een weldadige ruimte. De vijftig-plus-doelgroep zal bovendien de makkelijke instap vanwege de vrij hoge bouw op prijs stellen.

Zwart-met-zilver
De extra opsmuk van de Si beperkt zich uiterlijk tot nieuwe bumpers die aan de voorkant aardige mistlampen bevatten, vlotte zijskirts en vooral erg aardige 16 inch lichtmetalen wielen. Het heeft wel flair, allemaal. Van binnen is het geheel in zwart met ‘zilveren’ accenten uitgevoerd en dat strekt zich uit tot het lederen stuurwieltje. Ook een stel tweeters hoort bij het Si-pakket, evenals ‘privacy-glas’ waar dat wettelijk is toegestaan. Op het technische vlak noteren we verder nog cruise control en parkeersensoren aan de achterzijde. Het pakket kost precies duizend euro (boven de prijs van de Jazz 1.4 Comfort Plus: de basis 1.4 kost € 18.290, de basis-1.2 komt op € 14.190).

Op het stuur zitten naar onze smaak wat teveel knopjes die je ook bij snelle stuurbewegingen per ongelijk aan kunt raken. De bediening van de airco zit bij de Jazz inmiddels onder handbereik van de bestuurder. Er is ook aardig wat bergruimte voor kleine spullen.

Superslimme achterbank
Op het meubilair is weinig aan te merken, met een zeer eervolle vermelding voor de superslimme achterbank, waarvan je de zittingen als bij een bioscoopstoel op kunt klappen waardoor de toepassingsflexibiliteit – vooral bij het doen van boodschappen – nóg groter is. Op die manier is er makkelijk ruimte te scheppen voor alle spullen die zo'n sportief gezinnetje doorgaans mee op pad neemt.. Maar een rollator past nu ook heel makkelijk achterin, hoor. De bagageruimte is voor dit marktsegment echt riant.

De Honda Jazz Si is een leuk uitziende uitvoering van een van de meest praktische auto’s in dit marktsegment. Misschien overweegt Honda nog wel eens een motor te monteren die het vlotte uiterlijk echt waarmaakt.