Nadat de auto eerder dit jaar bevestigd werd, vervolgens uitlekte en in een teasercampagne al wat meer duidelijk werd, heeft Kia de aanstaande GT nu onthuld op de North American International Auto Show in Detroit. De auto, waarvan we de naam zo lang maar op ‘GT’ hielde, blijkt door het leven te gaan als Stinger.
Sportieve GT
De teaserbeelden en de uitgelekte foto lieten het al zien: de Stinger is inderdaad dichtbij de GT Concept uit 2011 gebleven. De auto is duidelijk te herkennen als een Kia, maar heeft ook een eigen design. De auto moet kracht uitstralen, maar de luxe wordt ook niet vergeten. Het dashboard is vrij rustig weergegeven, met bovenop een touchscreen. Optioneel zijn de nappalederen stoelen gevuld met luchtkussens voor de optimate zithouding. Het stuur is met leed bekleed, met daarachter deels digitale tellers. In dit tellers komt ook de sportieve kant van de auto weer naar boven, getuige onder andere de G-krachtenmeter en rondetijdenweergave.
Infotainment
Via het touchscreen, dat standaard zeven inch meet, kan het ‘nieuwste generatie’ infotainmentsysteem worden bediend. Ook via het stuur kunnen standaard de meeste functies worden bediend. Het infotainment is onder andere voorzien van Bluetooth-verbinding, in hoogte verstelbaar head-up-display in kleur en een inductielader voor smartphones. De audio aan boord wordt optioneel verzorgd door Harman/Kardon. Dat systeem is voorzien van Clari-Fi, een nieuw systeem dat ook muziekbestanden van lage kwaliteit goed laat klinken.
Prestaties
Zoals bij de teasercampagne al snel duidelijk werd, is de Stinger de snelste Kia ooit. De sprinttijd van nul naar honderd is 5,1 seconden en de auto heeft als Stinger GT een topsnelheid van 268 km/h. Er zijn twee motoren leverbaar, waarbij standaard een 2.0 viercilinder Theta II turbobenzinemotor met 258 pk wordt gemonteerd. De andere motorenoptie is voor de sportievere Stinger GT: een 3.3 V6 Lambda II twin-turbobenzinemotor met 370 pk.
Achter- of vierwielaandrijving
Beide motoren worden standaard gekoppeld aan een achttrapsautomaat, die de pk’s naar de achterwielen stuurt. Vierwielaandrijving is voor beide motoren optioneel. Zelf schakelen kan met flippers aan het stuur. Om alle pk’s goed om te zetten in snelle rondetijden, is de Stinger uitvoerig getest op de Nürburgring. Het weggedrag van de Stinger is dynamisch, met een directe besturing aldus Kia. De vierwielaangedreven versie is voorzien van Dynamic Torque Vectoring.
Veiligheid
De auto zal natuurlijk het meest op de openbare weg gereden worden. Daar kan de bestuurder rekenen op rijhulp van de systemen vermoeidheidsherkenning van de bestuurder (en primeur in een Kia), noodremsysteem, adaptieve cruise control die ook kan filerijden, rijbaanassistent en bij het parkeren let de auto op kruisend verkeer achter zich.
Marktintroductie
Eind 2017 maakt de auto zijn marktdebuut op de Amerikaanse markt. Dat is iets later dan de eerder gecommuniceerde introductie van aanstaande zomer. De auto zal ook naar Europa komen. Over een Nederlandse introductie is volgens Kia nog niets bekend. Eerdere berichten suggereerden die introductie overigens wel.