Deze autotests hebben jullie in 2013 het meest gelezen...

En nee, het zijn niet alleen de bijtellingsknallers en leasetoppers!

Hoewel we altijd liever vooruit- dan terugkijken, kan het geen kwaad om te zien welke autotests dit jaar jullie het meest is bevallen. Goed nieuws, het lijstje bestaat gelukkig niet alleen uit leaseknallers en bijtellingstoppers maar ook uit betaalbare sportievelingen.

De meest gelezen autotests van AutoVandaag in 2013 zijn niet alleen leaseknallers en bijtellingstoppers. Er is ook animo voor sportievelingen.
Renault Captur aan kop

1. Schot in de roos
De topper van het jaar 2013 is ook de topper van Renault. Met de Captur hebben de Fransen een schot in de roos. Het segment van de kleine SUV-tjes is door deze stoere Fransoos met Clio-basis flink opgeschud. Niet alleen blijkt hij op veel punten praktischer dan de concurrentie - denk aan de schuifla in het dashboard en de afritsbare bekleding - de prijzen zijn ook aanmerkelijk lager. De verkoopteller staat tot en met november op 3500 auto’s en daar kan geen ASX, Mokka, Juke, 2008 of Yeti tegenop.

2. (Gezins)vriendelijk ruimtewonder
De animo voor de Octavia Combi bemachtigt heeft Skoda te danken aan de compleet nieuwe basis, met nog meer binnenruimte en lage verbruikscijfers. Zelfs voordat de Greenline dieselvariant met 14% bijtelling intrede deed. Zowel dit jaar als in 2014 komt de Octavia Greenline in aanmerking voor die lagere bijtelling, ook volgend jaar. Reken maar dat er een leaselieveling geboren is.

3. Geschenk uit Zweden
Als er één auto is die in zeer korte tijd al dagelijks op te weg te zien is, dan is het de Volvo V60 Plug-in Hybrid wel. Volvo heeft de populaire Estate nog aantrekkelijker gemaakt door de lekkerste D5 diesel te combineren met elektrokracht. En als de overheid deze zet dan beloont met gigantische fiscale voordelen, kan succes niet uitblijven. 'Een geschenk uit Zweden', kopten we. Los van het feit dat de V60 nu wel een zware jongen is geworden, is het knap van de Zweden dat de dieselhybride als elke andere V60 rijdt. Ook van het samenspel tussen de vijfcilinder en de elektromotor voel je niets. En wie trouw stekkert rijdt moeiteloos elektrisch.

4. Sportief en zuinig
Een auto die we nog niet veel zien maar wél op veel interesse kon rekenen is de Polo BlueGT, een auto die sportiviteit heel goed combineert met zuinigheid. Hoewel hij niet supersportief stuurt is zijn 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling heel erg levendig. De BlueGT voelt niet alleen snel maar is dat ook echt, met dank aan 140 pk. Als je rijplezier wilt hebben met 20% bijtelling is de Polo BlueGT een heel plezierige scheurneus.

5. Out-of-the-box
Ook al is de Citroën DS5 Hybrid geen koopje, de interesse in deze dieselhybride is er niet minder om. Natuurlijk valt - daar is het weer - zijn 14% bijtellingssticker op de voorruit niet te missen, maar zakelijk rijders mogen we niet vergeten en bovendien moet dit staaltje out-of-the-box denken je wel aanspreken. Is het een hatchback, een cross-over of een SUV? Wij vinden het een verfijnde mix van alledrie, al verlangen we stiekem wel naar een beetje traditioneel Frans comfort. Maar eerlijk is eerlijk, het is een DS-model en die zijn bewust met strakkere teugels in de markt gezet.

6. Een kleinere sedan mag meer
Opvallend is de positie van de Audi A3 Limousine. Lukt het Audi dan toch om een iets kleinere sedan op de markt te brengen? De keuze in de Audi-showroom is immers al reuze en met dank aan de A3 ultra en A3 g-tron met lage bijtelling is het niet vreemd als zakelijk rijdend Nederland besluit om de Limousine links te laten liggen. Aan de andere kant kan de A3 Limousine ook particuliere rijders aanspreken, voor wie een A4 Limousine te groot en te duur is. Diezelfde taak heeft Volkswagen ook aan de Jetta toebedeeld, in plaats van de Passat. Wij gunnen de A3 Limousine het allerbeste, hij smoelt erg goed en heeft aansprekende proporties.

7. Downsizen met stationwagon
De tweede Renault in het rijtje is ook verrassend, de Clio Estate. Want waren kleine stationwagons nou populair? Nee. Ja, toen de bijtelling in het spel kwam wisten veel leaserijders wel hun weg te vinden naar die kleine ruimtewonders, en daar heeft de vorige Clio Estate ook een klein beetje van kunnen profiteren. De nieuwe Clio Estate kan waarschijnlijk profiteren van zijn design, relatief grote ruimte-aanbod en moderne TCe en dCi motoren die krachtig zijn maar toch heel zuinig. Hij heeft ook zijn tijd mee want de Fabia Combi en Ibiza ST lopen alweer een tijdje mee.

8. Lekker anders en Frans
Nieuwsgierig waren jullie (en wij ook) naar de Citroën C4 Picasso, want hij is helemaal nieuw en traditiegetrouw kunnen de Fransen het niet laten om te verrassen met design en innovaties. De nieuwe MPV - ook weer leverbaar als Grand C4 Picasso - bleek wederom weer op alle fronten zijn eigen weg te bewandelen; een modern design met kleine koplampen, de gigantische voorruit met het panoramadak, stoelmassage en de multifunctionele passagiersstoel met voetensteun. Fijne vakantie!

9. Keuzevrijheid: Auris TS
Wie niet gezien wil worden in een Prius (MPV) maar wel op zoek is naar ruimte, hoeft sinds dit jaar bij Toyota niet de deur uit te lopen. Op basis van de nieuwe Auris is namelijk ook de Auris TS geboren, met dezelfde hybride-aandrijflijn en dezelfde (fiscale) voordelen. De stationwagon is een slimme zet om de keuze bij de dealer reuze te maken. En dat is gelukt.

10. FeeSTelijke afsluiter
Sluiten we de lijst af met nóg een leuke bijteller? Nee, het is Ford die met de Fiesta ST de aandacht weet te trekken. We geven jullie geen ongelijk; de Fiesta rijdt in basis al lekker, maar stop er 180 pk in, voeg er een sportonderstel aan toe en rond het geheel af met snelle looks en je hebt met recht een hot hatch in handen. Feest! Wellicht dat het Ford lukt om eind 2014 met de Focus RS de show te stelen. We gaan het zien…