Vooral de snelladers maken het mogelijk met een elektrische auto een niet van tevoren geplande rit te maken, die buiten de actieradius van de zelf meegevoerde accu’s valt. Bij zo’n snellader kan in een half uurtje weer voor een kilometer of tachtig (hangt natuurlijk af van allerlei variabele gegevens, zoals welke auto) te ‘tanken’, waardoor doorgaans de vereiste actieradius wél wordt bereikt.
Logische plekken voor zulke snelladers zijn, langs de snelwegen, natuurlijk de al bestaande benzinestations en een club van exploitanten daarvan heeft onlangs een kort geding tegen de overheid aangespannen, omdat zij een monopolie voor laadpalen wilden, net zoals ze dat traditioneel voor de verkoop van fossiele brandstoffen hebben.
Dat geding hebben ze verloren, simpelweg omdat de rechter elektrische stroom niet als ‘brandstof’ beschouwt – en dat is het natuurlijk ook niet. Hij vond het dan ook niet in strijd met de monopolie-afspraak om met name de firma Fastned toe te staan laadpalen op parkeerplekken vlak achter benzinestations te exploiteren.
De pomphouders zijn nu bang dat ze de verkoop van broodjes, frisdranken en andere victualiën mislopen, maar ik vind de uitspraak helemaal terecht. Immers: die pomphouders hadden allang snelladers op hun eigen terrein kunnen plaatsen (Total doet dat als enige, maar mondjesmaat) en zo de snoepverkoop ook aan elektrische rijders binnen boord kunnen houden. Maar heeft er één pompstationhouder ergens langs een snelweg zelf al een (snel)laadpaal neergezet. Want als er al een snellaadpaal bij een pompstation zou staan, heeft een firma als Fastned echt geen behoefte daar op korte afstand nog eens eentje bij te plaatsen.
Intussen propageert bijvoorbeeld Nissan het uitbreide van het snellaad-net in sterke mate, uiteraard vanwege de verkoop van hun elektrische Leaf, ’s wereld meest verkochte elektrische auto. Hun streven is er naar dat uiteindelijk geen enkele Nederlander verder van een snellader is verwijderd dan 50 kilometer. Daartoe moet in 2016 het huidige net van zo’n 120 snellaadpalen zijn uitgebreid tot tenminste 200. En moeten naar mijn idee die snelladers ook geschikt zijn voor alle typen elektrische auto. Nu bijvoorbeeld kan een Renault Zoë, nota bene uit hetzelfde concern, zich nog niet laven aan een Leaf-paal.
Dat geldt overigens niet voor gewone laadpalen, waarvan er inmiddels zo’n 3.000 in ons land openbaar zijn, aangevuld door nog een 1.300 semi-openbare laadpalen, waaronder bijvoorbeeld die in parkeergarages vallen. Daarbij heeft inmiddels de broodnodige standaardisatie plaatsgevonden.