Volgens het Zentralverband Deustches Kraftfahrzeuggewerbe, zeg maar de Duitse Bovag, hebben de eigen registraties door fabrikanten en dealers de afgelopen maand mei een recordhoogte van 30 procent bereikt, zo meldt Automotive News Europe. Normaal schommelt dat percentage rond de vijftien procent, waarbij het voornamelijk gaat om eigen wagenpark en de demonstratievloot.
Dit jaar leek het er op dat de Duitse markt zich in Europees opzicht goed handhaafde, maar in de maand mei vertoonde die toch een daling van 4,8 procent, terwijl de totale verkopen bij onze oosterburen de eerste vijf maanden van 2012 nog met 0,3 procent stegen (tot 1,34 miljoen stuks).
Geflatteerd, volgens het ZDK, door die eigen registraties. Deze auto’s worden dan als jonge occasions via diverse kanalen aan de man gebracht, hetgeen dan weer een negatieve invloed heeft op de toch al onder druk staande afzetten via de officiële kanalen.
Het op deze manier ‘kopen’ van markt is echt niet exclusief Duits. Ook in ons land gebeurde en gebeurt het in wisselende mate, maar dan meer door de dealers zelf dan door de fabrikanten, al dan niet vertegenwoordigd door onafhankelijke importeurs. We hebben het dan even niet over het kopen van marktaandeel via door importeurs bedachte acties in de trant van ‘koop nu, betaal nooit’. En evenmin rekenen we extra inruilacties en andersoortige vormen van prijsboksen hiertoe.
Dat deze een merk moeilijk herstelbare imageschade berokkenen is algemeen bekend, maar dat wordt soms door bepaalde merken (al dan niet vanaf de fabriek gestimuleerd) voor lief genomen. Zo worstelen met name Fiat en Citroën nog steeds om dat in de jaren tachtig en negentig zelf gecreëerde prijsboksersimage van zich af te schudden. De verantwoordelijken, meest marketingmensen, werken allang niet meer bij de betrokken firma’s.
Nee, wat ik bedoel is het door dealers op kenteken zetten van (nog) niet verkochte auto’s, om op die wijze gedicteerde of overeengekomen verkoopvolumes over een bepaalde periode (maand, kwartaal of jaar) te halen. Dit om de daaraan verbonden bonussen veilig te stellen – of de overeenkomstige boetes te omzeilen. Opel heeft in het verleden dikwijls de laatste maand van een jaar opmerkelijk veel auto’s geregistreerd om, zoals boze tongen beweerden, de zo fel begeerde eerste plaats in de verkoopstatistieken maar te behouden. Over welke aantallen het dan gaat was en is uiterst moeilijk te achterhalen.
Hoe dan ook, in welke vorm dan ook, het kopen van markt(aandeel) is een kwalijke en kortzichtige – en dus domme – praktijk. Want het maakt je verkooppositie, als merk of als dealer, er in de toekomst alleen maar moeilijker op.