De meeste auto’s zijn leverbaar in meerdere carrosserievarianten, al is het maar wat betreft het aantal portieren. Echter worden lang niet alle carrosserievarianten in alle landen geleverd. Vandaag zetten wij eens de voor ons onbekende carrosserievarianten op een rijtje, van auto’s die we in een andere vorm maar al te goed kennen.
Alfa Romeo 75 Turbo Wagon/Sportwagon
Toegegeven: in productie ging hij nooit. De reden dat de stationversie van de Alfa Romeo 75 toch in deze lijst staat, is dat er wel degelijk serieuze plannen waren om de auto in productie te nemen. Er werden uiteindelijk twee exemplaren gebouwd voor autobeurzen, de Turbo Wagon op basis van de 75 Turbo en de Sportwagon als extra ruime 75 2.0. Van serieproductie kwam het echter nooit, want toen Fiat het merk overnam werd het stationcarproject voor de 75 stopgezet.
Citroën C4 sedan
In 2006 introduceerde Citroën een sedanversie voor de C4, met opvallende achterlichten. Hoewel deze variant ook leverbaar was in enkele Europese landen, was deze met name bedoeld voor China. Aangezien de 4 daar een ongeluksgetal is, werd voor de sedanversie ook een geheel nieuwe typenaam bedacht: de C-Triomphe. Deze kreeg in 2009 een iets goedkoper broertje in de vorm van de C-Quatrè, die een conventionelere vormgeving had. Beide werden uiteindelijk vervangen door de C-Elysée en de sedanversie van de huidige C4.
Citroën M35
In 1969 kreeg de iconische Citroën Ami er als het ware een coupéversie bij: de sterk op de Ami gebaseerde M35. Dat was een experimentele coupé met rotatiemotor. De auto werd in een kleine oplage geproduceerd door Heuliez. Die exemplaren gingen niet in de reguliere verkoop, maar werden verschaft aan trouwe Citroën-klanten, die hun bevindingen met Citroën deelden. De M35 haalde het nooit tot een reguliere productie, maar onder andere de rotatiemotor, versnellingsbak en vering kwamen later terug in de GS. De stoelen uit de M35 kwam uiteindelijk terecht in niets minder dan de bekende SM.
Mahindra Verito Vibe
De huidige Dacia Sandero is letterlijk de hatchbackversie van de Logan. De eerste Sandero was dat op zich ook, maar had wel een volledig eigen carrosserie. Toch kende de eerste generatie Logan ook een hatchbackversie met dezelfde carrosserie. Dat is de alleen in India geleverde Mahindra Verito Vibe, een rebadgevariant dus. Die in licentie gebouwde auto kreeg ten opzichte van de Dacia-versie een iets gewijzigd uiterlijk en onder de naam Vibe dus ook een hatchbackversie, die exclusief voor Mahindra bleef.
Opel Corsa Caravan
De tweede generatie Opel Corsa kennen we maar al te goed. Nog altijd is die volop onderdeel van het straatbeeld. In ons land kregen we echter slechts de hatchback- en bestelversie (Combo), terwijl er wereldwijd veel meer smaken waren. De stationcar bijvoorbeeld. Deze werd in China geproduceerd en was afhankelijk van de markt leverbaar onder verschillende namen, waaronder Buick Sail (SR-V), Chevrolet Sail (SRV) en Chevrolet Corsa Plus. Onder de naam Corsa Caravan was deze ruimere variant ook in Europa leverbaar, zij het alleen in Italië. Overigens kende de Corsa B nog wel meer varianten en was hij op sommige markten ook leverbaar als sedan, pick-up en/of cabriolet.
Peugeot 308 sedan
De in 2013 geïntroduceerde huidige generatie Peugeot 308 kreeg er in 2016 een nieuwe variant bij: voor de Chinese markt werd ook een sedanversie geïntroduceerd. Eerder was er ook al wel een 308 sedan, maar dat was een ietwat merkwaardig vormgegeven auto op basis van nog altijd de eerste 308. Een behoorlijk contrast dus met de huidige sedan, die er zeker geslaagd uitziet. Wat ons betreft zou de nieuwe dan ook best in de Nederlandse prijslijsten mogen verschijnen.
Renault 7
In 1974 introduceerde de Spaanse tak van Renault de 7. Hoewel het een op zichzelf staand model was, was het gewoon een sedanversie van de 5. Beide auto’s waren dan ook grotendeels gelijk aan elkaar, maar er waren enkele verschillen. Zo had de R7 een langere wielbasis, een beperkte motorenkeuze en werd de R7 voorzien van conventionele chromen bumpers in plaats van kunststof exemplaren zoals bij de R5. Spanje was lang een typisch sedanland, vandaar dat Renault de R8 met de motor achterin liet opvolgen door de R7. Renault had in die tijd ook de R12 in het aanbod, maar die was aanzienlijk groter en duurder. De Renault 7 bleef nog in productie tot en met 1982, toen de Renault 9 als opvolger werd geïntroduceerd.
Toyota Belta
Net als de Corsa is ook de Yaris volop onderdeel van ons straatbeeld. De hatchbackversie kennen we dus goed, maar er is nog een uitvoering. Dat is de sedan, die in Azië, Australië, het Midden-Oosten en Noord-Amerika in de prijslijsten staat en stond. Afhankelijk van de markt heet hij dan Vios, Limo, Belta of gewoon Yaris. De sedan en hatchback delen hun technische basis en grotendeels hun carrosserie, maar kregen wel beide een iets andere voor- en achterkant. De voorganger van de Belta, de Platz, was overigens ook een twee- of vierdeurs sedanversie van de Yaris, die nog meer een eigen uiterlijk meekreeg. Het huidige model, die alleen nog Vios of Yaris Sedan heet, heeft een volledig eigen uiterlijk.
Volkswagen Polo sedan
Alle generaties van de Volkswagen Polo hadden een sedanversie, waarvan het huidige model als Vento door het leven gaat. Van al die sedanversies is die op basis van de vierde generatie Polo de minst bekende, ondanks dat hij in enkele Europese landen wel leverbaar was. Het model ging afhankelijk van de markt door het leven als Polo Classic, Saloon, Limousine of gewoon Sedan. Aan een sedanversie van de dit jaar gepresenteerde nieuwste generatie Polo wordt gewerkt. Die nieuwe sedan zal mogelijk Virtus gaan heten in plaats van Vento.
Volvo 440 Estate
We sluiten de lijst met een Nederlands tintje af, met de Volvo 440. Was die leverbaar als Estate? Eigenlijk niet. Waarom hij toch in de lijst staat is te danken aan het Belgische ACT en het Nederlandse Toncar, die een accessoire leverden waarmee de 440 vrij eenvoudig was om te bouwen tot een stationcar. Je verwijderde de standaard achterklep en verving die door een dakkapel-achtige hardtop. Daarmee ontstond veel meer bagageruimte en had je een opvallende en best exclusieve stationcar voor de deur staan.
Schrijf een review