Top tien opvallendste Chinese kopieen

In deze top tien nemen we weer eens een kijkje over de grens, maar dan op een iets andere manier. We gaan eens kijken wat er in China te koop is. Creatief kopiëren wordt er tot een kunst verheven.

We namen al eens eerder een kijkje over de grens om te zien welke auto’s van elders ter wereld wij ook wel op de Nederlandse markt zouden willen zien. Oorspronkelijk wilden wij ook zo’n lijstje maken van Chinese modellen, maar dat lukte ons simpelweg niet… Daarom als alternatief de tien meest opvallende kopieën. De Chinese kopieermachines draaien overuren, maar het is toch gelukt om een (vrijwel willekeurig) lijstje samen te stellen van tien kopietjes.

Toch zeggen we voor de verandering eerst ook nog even wat aardigs over Chinese auto’s, want er waren toch zeker wel een paar auto’s voor de Chinese markt die we wél leuk vinden. De Citroën C-Elysée Hatchback bijvoorbeeld, van het al wat oudere model uit 2009, dat nog op de Citroën ZX gebaseerd was. Van recentere datum vinden we de nieuwe Citroën C6 best leuk. Hoewel er bijzonder weinig Citroën aan is, is ie nog best geslaagd vormgegeven. De Volkswagen Phideon, een soort wedergeboorte van de Phaeton, kunnen we ook waarderen. De sedanversie van de huidige Peugeot 308 ziet er eveneens niet verkeerd uit. Oké, de top tien:

BAIC B40/B70

De Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) kwam in 2014 met de B40 en B70, respectievelijk duidelijk geïnspireerd op de Jeep Wrangler in drie- en vijfdeursuitvoering. Op verschillende lokale markten heeft ie overigens andere typenamen zoals BJ40 en X424. Om in positieve stemming te blijven: we vinden hem er stiekem best goed uitzien. Goed, het is een kopie en kwalitatief zal hij het niet bij de Europese of Amerikaanse standaarden halen, maar we hadden hem toch in onze top tien van leuke Chinese auto’s gezet. BAIC levert trouwens ook de BJ80, een kopie van de Mercedes-Benz G-Klasse. Ziet er ook niet eens onaardig uit…

DearCC EV10

Er is nu ook een vijfdeursversie van de Opel Adam! Soort van. Vorig jaar presenteerde het merk DearCC de EV10. De inspiratie voor de zij- en vooral achterkant is overduidelijk gevonden in de Opel Adam. Hoewel het uiterlijk voor ons ook weer geen aankoopargument zou zijn, kan hij er van achteren nog best mee door. Zeker in vergelijking met de gemiddelde auto van een Chinees merk. De voorkant van de EV10 hebben de Chinezen overigens wel zelf bedacht.

Dojo Pioneer

De Dojo Pioneer is niet alleen knip-en-plakwerk, maar ziet er ook zo uit. Een Aston Martin Cygnet is op een wat merkwaardige manier samengevoegd met de Ford Fiesta. Samen vormen ze het front van dit low-budget (elektrische!) stadsautootje. De zijkant is vrij algemeen gehouden, maar heeft iets van de Suzuki Alto/Nissan Pixo in zich. De achterkant lijkt letterlijk en figuurlijk echt nergens op. Van die oversized achterlichten zijn we letterlijk in de lach geschoten. Is er een wereldrecord voor grootste lichtunits in verhouding tot de auto? Het Dojo-logo voorop is overigens ook van Ford ‘geleend’.

Kawei K1

Overduidelijk een kopie van de vorige Ford F-Series. Sterker nog, Kawei benadrukt zelf hoe erg de auto op ‘het voorbeeld’ lijkt. Dat het een kopie is wordt dus niet bepaald onder stoelen of banken gestoken, net als het feit dat ze voor de letters voorop de motorkap inspiratie hebben opgedaan bij Land Rover. De auto schijnt het relatief gezien nog best aardig te doen in de Chinese verkopen en zelfs daarbuiten – Afrika en het Midden-Oosten – worden nog enige exemplaren verkocht. Hoe dan ook, de Chinese designafdeling had vast geen groot kawei aan deze auto…

Landwind X7

Stel je wilt een Range Rover Evoque, maar hebt daar helaas het budget niet voor. Op die in China zeker niet kleine doelgroep speelt Landwind – dat we in Nederland onder andere kennen van de CV9 – sinds 2014 in met de X7. De auto is overduidelijk een regelrechte kopie, die voor ongeveer een derde van de prijs van een Evoque wordt aangeboden. Rechtszaken van Jaguar-Land Rover mochten niet baten, de Landwind X7 staat nog altijd in de Chinese verkooplijsten. Sterker nog, er worden kits geleverd om de X7 nog meer op de Evoque te laten lijken…

Lifan 320

Sinds 2008 levert Lifan de 320, een compacte hatchback waarvoor de inspiratie duidelijk afkomstig is van de New Mini uit 2000. De enige motorkeuze is een 1.4-liter viercilinder en met een topsnelheid van 155 km/h en een 0-100-sprint van 14,5 seconden zijn de prestaties zeer bescheiden. De Lifan 320 wordt overigens ook buiten China verkocht, in Peru en Rusland. Daar doet de auto het niet eens heel slecht in de verkopen. Zorg overigens wel dat je nooit bij een aanrijding betrokken raakt met de 320, want airbags zijn niet standaard en in combinatie met een niet al te stevige carrosserie zorgt dat voor een score van nul sterren bij de LatinNCAP…

Shuanghuan Noble

Ook de inspiratiebron voor de op Suzuki Alto-platform gebouwde Shuanghuan Noble is direct duidelijk. Toch is er wel een wezenlijk verschil met de Smart Fortwo, want in de Noble kunnen maar liefst vier personen plaatsnemen. De achterbank zou zelfs voldoende ruimte moeten bieden aan volwassenen… Een bagageruimte is er dan echter niet meer en de hoofdruimte laat wel te wensen over. De prestaties van de door de 1.1-liter viercilinder uit de Suzuki Wagon R+ aangedreven Noble zijn niet bepaald indrukwekkend met een top van 135 km/h en een 0-100-sprinttijd van 17,1 seconden. Onder de naam Wheego Whip is er ook een elektrische versie, die opvallend genoeg ook in enkele Amerikaanse staten wordt verkocht.

Yema F-serie

Wie nog geen afscheid heeft kunnen nemen van de tweede generatie Subaru Forester moet bij Yema zijn, want zij bieden een look-a-like van die auto aan. De compacte SUV is er in meerdere smaken. In de basis is de auto als F99 een vrijwel exacte kopie van de Subaru. Wil je de auto liever met een op Audi geïnspireerd grille? Dat kan met de F10. Liever de voorkant van de vorige Kia Sportage erop? Is ook mogelijk, met de F12 en F16. Voor de liefhebber biedt Yema ook de vorige Volkswagen Tiguan met de achterkant van de eerste Touareg, een kopie van de huidige Touareg en een klein elektrisch autootje dat op de Smart Roadster is geïnspireerd.

Zotye SR7

Met de Zotye SR7, duidelijk een kopie van de Audi Q3, zette het merk in 2015 een nieuwe modellenlijn onder de naam S-serie op. De letters SR staan voor Sixth Revolution, waarbij de 7 symbool staat voor ‘ontdekken en uitdagen’. Dus. Hoewel de auto qua prestaties en kwaliteit niet op het niveau zit van het grote voorbeeld Audi, is het op zich best een serieuze auto op de Chinese markt. Hij ziet er ook niet verkeerd uit, moeten we toegeven. In het interieur zien we een op SEAT geïnspireerd stuur en de middenconsole met groot touchscreen doet aan het dashboard van de Volvo 90-modellen denken. Zotye heeft sinds kort ook een ietwat platgeslagen versie van de huidige Volkswagen Tiguan, een ‘aangepaste’ Audi Q5 en een eigen versie van de Porsche Macan in haar assortiment.

Zotye SR9

Die ‘Macan’ zou SR8 gaan heten, maar luistert uiteindelijk naar de naam SR9 en is de volgende toevoeging aan de S-serie. De vorig jaar geïntroduceerde auto is net als de Range Rover Evoque-kopie hiervoor een mogelijkheid om op voordelige wijze een auto uit de hogere klasse te rijden. De Macan is in China namelijk ruim vijf keer zo duur als de SR8. Hoewel de auto van buiten en van binnen sterk op het uiterlijk van de Macan leunt, hoef je in de Zotye overigens niet op Porsche-prestaties te rekenen. De topmotorisering is met een 190 pk sterke 2.0-liter viercilinder turbomotor overigens ook weer niet heel mager.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.