Het segment van de ‘mid-size’ pick-up, zoals de Nissan Navara en Mitsubishi L200, wordt steeds drukker. Renault brengt bijvoorbeeld binnenkort de Alaskan op de markt en Mercedes-Benz gaat op de langere termijn meedoen met de nieuwe X-Klasse. Samen met specifiek de ‘full-size’ Dodge RAM en Ford F-Series doet de mid-size pick-up het nog best aardig in Europa en zelfs in Nederland, wat toch niet echt een pick-upland is. De meeste pick-ups kennen we dus wel, maar vandaag zetten we eens wat pick-ups op een rijtje die je waarschijnlijk nog niet kende. One-offs tellen we niet mee.
Mercedes-Benz W120 180 Bakkie
Bij de presentatie van de X-Klasse Concept noemde Mercedes zelf een prototype op basis van de 220D uit 1972 als eerste pick-up van het merk, maar er was nog een eerdere, die ook daadwerkelijk rondreed. In Zuid-Afrika werd namelijk op basis van de W120 180 een pick-upvariant geproduceerd. Die had de typenaam Bakkie, de Zuid-Afrikaanse (bij)naam voor dergelijke pick-ups. De (om)bouw werd overigens wel gedaan door een lokale carrosseriebouwer, misschien dat Mercedes hem daarom niet noemde. Ze werden echter wel gebouwd in samenwerking met Mercedes, dat zogenaamde chassis-cabs aanleverde. Dat had voor een groot deel weer te maken met importheffingen, een verhaal dat te lang is om hier te behandelen.
Opel Corsa Utility
Ook Zuid-Afrikaans is de Opel Corsa Utility, die echter van oorsprong Braziliaans is en daar als Chevrolet Montana verkocht werd. Verder had ie nog wat verschillende (type)namen op verschillende markten. De Utility is een pick-upversie van de Opel Corsa C. Of van de Combo van destijds, want dat is in feite ook een verbouwde Corsa. Deze eerste generatie werd van 2003 tot en met 2010 geproduceerd. Verder valt er niet zo veel over de auto te vertellen, behalve dat hij in 2011 werd vervangen door het huidige model, dat is gebaseerd op de Braziliaanse Chevrolet Agile.
Peugeot Hoggar
Naast Zuid-Afrika is Zuid-Amerika ook een markt voor dit soort pick-ups op basis van hatchbacks. Zo was er ook een pick-upvariant van de Peugeot 207, die van 2010 tot en met 2014 als Peugeot Hoggar door het leven ging. De Hoggar was standaard gewoon een 207 met als achterste helft een ruime laadbak, waarbij de achterlichten werden geleend van de Peugeot 1007. Optioneel kon de Hoggar worden voorzien van het Escapade-pakket, waarmee de auto een off-roadlook en iets ander front kreeg. Ook opvallend: de auto werd geleverd met motoren waar je zowel benzine als alcohol doorheen kon laten stromen.
Renault Duster Oroch
Nadat meerdere carrosseriebouwers een pick-upvariant van de Dacia Duster hadden gemaakt (waaronder een zeswielige one-off!), besloot Dacia-Renault dat het tijd was om er zelf een te gaan leveren. Dat werd in 2015 de Renault Duster Oroch, voor de Zuid-Amerikaanse markt, waar de Dacia Duster als Renault wordt verkocht. De Duster Oroch is gewoon een Duster met een bakje erachter, wat hem langer maakt dan het gewone model en de meest directe concurrentie. Verder onderscheidt hij zich van die concurrentie doordat hij niet vanaf het begin als pick-up is ontwikkeld en daardoor dus het comfort van een gewone auto met vijf zitplaatsen biedt. De Duster Oroch op de foto’s bij dit artikel is nog van extra off-roadaankleding voorzien.
Subaru Baja
De Subaru Baja was de pick-upversie van de Subaru Outback, wat weer een off-roadversie was van de Subaru Legacy. Daarmee is de Baja een vroege crossover, namelijk tussen een pick-up en een stationcar. Van 2002 tot en met 2006 werd hij geproduceerd, voor de de VS, Canada en de Chileense markt. Doordat Subaru een grote voorraad had aangelegd, kon de auto echter nog tot begin 2008 nieuw worden geleverd. Net als de Outback had de Baja altijd extra off-roadaankleding, die nog net iets dikker was dan die van de Outback. Voor meer ruimte in de laadbak kon je ook rijden met de klep open. Een extra bagagerek zorgde er dan voor dat de lading er niet uitrolde. Door een klapmechanisme bleef het kenteken hierbij nog zichtbaar.
Schrijf een review