Onderscheiden met fabrieksgarantie

Kijk je bij het kopen van een nieuwe auto naar de termijn van de fabrieksgarantie?

Kijk je bij het kopen van een nieuwe auto naar de termijn van de fabrieksgarantie? Steeds meer merken willen zich hiermee onderscheiden. De Aziaten zijn scheutig met garantie, terwijl er in ‘premiumland’ slechts drie uitzonderingen op de regel zijn: Infiniti, Tesla, Lexus en Jaguar.

De meeste automerken verkopen hun auto’s met de wettelijke twee jaar fabrieksgarantie. Daar is dus niets mis mee, al maken sommige merken van de gelegenheid gebruik om (al dan niet alleen in Nederland) hun vertrouwen uit te spreken met méér garantie. En dat zijn met name de Aziaten. Het beste voorbeeld is Kia, dat 7 jaar garantie te bieden heeft – behalve op de audio/navigatie. Hyundai maakt het helemaal makkelijk door 5 jaar garantie ‘van bumper tot bumper’ te communiceren. Een genot voor de particuliere koper die relatief zorgeloos een auto wilt rijden. Sinds jaar en dag is ook Toyota de beroerdste niet om drie jaar fabrieksgarantie te handhaven, al hebben Belgische kopers de geneugten van vijf jaar garantie. Maar dat is een keuze van de importeur. Dat zien we ook bij de VAG-merken, want hier is Seat degene die als enige met vier jaar fabrieksgarantie in de boeken mag staan.

Premiumland
Uitgerekend de ‘premiummerken’ – Audi, BMW, Mercedes-Benz, Volvo en de begeerlijke sportwagenfabrikanten - houden zich strikt aan de wettelijke eisen en vinden twee jaar garantie meer dan genoeg. Toch zijn er in de wereld van luxe drie aangename uitzonderingen te benoemen: Tesla, Lexus, Infiniti en Jaguar. Tesla zet in op 4 jaar (met maximum van 80.000 kilometer) op de auto, en geeft acht jaar garantie op het accupakket. Opvallend is wel dat er alleen op de 60 kWh een beperking geldt van 200.000 kilometer, terwijl dat bij de 85 kWh-uitvoeringen niet het geval is. In de meerprijs van het sterkere accupakket zitten dus ook die extra kilometers. Bij Jaguar, Lexus en Infiniti is drie jaar de maatstaf.

Ook al zal bij de aanschaf van een nieuwe Infiniti, Tesla, Lexus of Jaguar met name de emotie en binding met het merk van doorslaggevende rol zijn, wie hard voor zijn auto heeft gespaard of er gewoon diep voor in de buidel tast, kan dat jaartje (of twee) toch als een vorm van luxe zien. In het geval van Jaguar helemaal als je jaarlijks veel kilometers aflegt, want bij de Britten geldt die termijn zonder beperking op kilometers.

Heb jij bij de aanschaf van een nieuwe auto gelet op de fabrieksgarantie?