Hoe je het wendt of keert, de kleine en kranige TwinAir moet in de 500L behoorlijk aan de bak. Met 105 pk en 145 Nm komt de MPV redelijk van z'n plaats, maar zet wel een keeltje op. De 1.4 T-Jet 120 pk komt nu het gamma versterken, en je raadt het al, deze geblazen viercilinder is een verademing. Dankzij ruim 200 Nm koppel en 120 pk heeft de 500L zo een prettige krachtsreserve en blijft het interieur gevrijwaard van geronk of vibraties. Sterker nog, door de alerte gasrespons lijkt de al jaren in huis toegepaste T-Jet 120 krachtiger dan ie is!
Geen MultiAir
Toch is het vreemd dat Fiat niet de nieuwere 1.4 Multiair Turbo uit de rekken heeft gehaald. Deze 135 pk motor is die niet alleen nog sterker, maar ook veel zuiniger. En getuige de vele finetuning in het gamma om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen zou deze nieuwere motor dus direct voor de hand liggen. Fiat verklaart gekozen te hebben voor de T-Jet om twee vliegen in één klap te slaan, want deze motor is ook geschikt gemaakt om te rijden op LPG. Deze versie komt overigens niet naar Nederland, wie op gas wilt rijden moet zich naar de dealer wenden voor een TwinAir 80 CNG, die rijdt op aardgas.
Goed, het verbruik van de 1.4 T-Jet is dus niet prachtig laag, maar desondanks ook niet buitensporig. En het gemis van een start/stop-systeem - dat had er natuurlijk wel op gekund - maakt uiteindelijk ook geen groot verschil. Maar wetende dat elke gram CO2 in Nederland invloed heeft op de BPM van de auto, en dus de aanschafprijs, is de 500L Beats Edition geen koopje.
520 Watt aan Beats
Fiat zorgt er wel voor dat je voor die 28.595 euro (25.295 euro als TwinAir) van alle gemakken bent voorzien, inclusief die krachtige geluidsinstallatie met subwoofer en Bluetooth streaming. Gooi de beat er maar in! De topuitvoering - alleen als 500L, niet als 500L Living - is daarnaast aangedikt met de looks van de Trekking (bumpers, grotere bodemvrijheid) en heeft ook dezelfde allweatherbanden in de maat 17 inch en uitgebreide tractieregeling.
Omdat de 500L Beats Edition niet alleen stoer maar ook flitsend mag ogen, zijn de exterieur details van de Trekking in een donkere tint uitgevoerd. Bovendien kun je de auto met matte lak bestellen. Het wit/grijze kleurtje geeft de zo praktisch bedoelde gezinsauto nog iets extra's. Leuke zet.
Sparen
Toch, zoals gezegd, je moet er wel flink voor doorsparen, want de 500L is er vanaf 18.295 euro en kost als Trekking met TwinAir 105 22.895 euro. Bovendien rijdt de flitsend ogende Beats Edition wel heel behoorlijk en voelt hij net als de Trekking stabieler dan de gewone 500L. Zijn wegprestaties kunnen we echter niet sportief noemen, daarvoor is hij iets te log. Bovendien zit je meer op dan in de stoel; het meubilair voorin is teveel '500' dan echt volwassen voor de lange ritten. Sportief doen kun je in een Abarth 500, of de 500S. Kunnen we verder nog 500L nieuws verwachten? Het lijkt op van niet. De automaat met dubbele koppeling (TCT) gaat aan onze neus voorbij. De Amerikanen krijgen 'm wel.
Schrijf een review