In het segment der compacte SUV’s draait het vrijwel alleen om de looks, niet zozeer om de terreinkwaliteiten. Het merendeel van de modellen in dit segment verlaat de showroom dan ook uitsluitend als tweewielaandrijver. Omdat de automobilist gemak en comfort tegenwoordig hoog in het vaandel heeft staan, wint de automatische transmissie aan populariteit. Wie tot voor kort een automaat wenste op de Tiguan was aangewezen op de meer krachtige motorvarianten met ‘passende’ prijskaartjes vanaf 47 mille en (veel) meer. Dat kan nu tien(!) mille goedkoper, weliswaar nog geen koopje, maar al stukken minder.
Schokeffect
Motorisch gezien lijkt er bij de Tiguan op benzinegebied een groot gat te zitten tussen de 1.4 TSI en de 2.0 TSI. Wie de specificaties er bij neemt, ziet dat het ‘peekaa-technisch’ beter op elkaar aansluit. De 1.4 TSI is er met 122 of 160 pk en de 2.0 TSI met 180 of 210 pk. Zoals gezegd, gaan wij op pad met de 160 pk sterke 1.4 TSI met zestraps DSG-automaat. De transmissie is prima op zijn taken berekend, schakelt zijdezacht en razendsnel, en laat zelfs nog wat ruimte over voor een sportief plofje op zijn tijd. De transmissie schakelt in principe volledig automatisch, maar kan ook met de hand bediend worden via flippers achter het stuur of met een tik tegen de pook. De automaat is een enthousiast type. Bij de minste of geringste beweging van het gaspedaal brengt-ie de Tiguan al aan het rollen. Dat kan enig ‘schokeffect’ veroorzaken bij het wegrijden.
Inspanning
Daar waar de DSG-automaat in sommige modellen van de Volkswagen Groep een positief effect heeft op de verbruikscijfers, gaat die vlieger niet op voor de Tiguan. De SUV verbruikt namelijk iets meer met de dubbele-koppeling-transmissie. In theorie zou de Tiguan 1.4 TSI 6-DSG genoegen nemen met 7,1 l/100 km, maar dat haal je in de verste verte niet. Ook al lijkt de veertienhonderd turbomotor absoluut geen moeite te hebben met de Tiguan, zo soepel en vloeiend brengt-ie de compacte SUV op snelheid, niet alles is wat het lijkt. Het blijkt dat hij zich meer moet inspannen dan hij doet voorkomen. Het gemiddeld testverbruik met vele snelwegkilometers blijft namelijk steken op 9,5 l/100 km ofwel 1 op 10,5.
Opvliegend
Het onderstel van de Tiguan is uiterst degelijk van opzet. Oneffenheden in het wegdek worden keurig glad gestreken en brengen hem absoluut niet van zijn stuk. Het voelt allemaal erg solide aan; rammeltjes en kraakjes zijn hem vreemd. Ook over de besturing geen klachten, deze biedt voldoende feedback over de stand van de voorwielen. Gezien het opvliegende karakter van de combinatie 1.4 TSI en 6-DSG hebben de voorwielen wel af en toe moeite de aandrijfkrachten zonder wielspin op het wegdek over te brengen. Dat zagen we ook bij de Golf Cabriolet, trouwens.
LED’s
De huidige Tiguan heeft in 2011 een flinke facelift ondergaan en zal volgens de doorgaans welingelichte bronnen nog even mee moeten gaan. De nieuwe, tweede generatie van de compacte SUV staat voor 2015 op de agenda. Ons testexemplaar in Sport & Style-uitmonstering oogt nog altijd bijtijds met een modern neusje voorzien van een specieke LED-dagrijverlichting en chromen spijlen in de grille. En niet te vergeten de 19-inch Savannah wielen inclusief wielkastverbreders, waarvoor de dealer overigens wel een extra 1.452 euro in rekening brengt. Mistlampen vóór, privacy glass en chromen sierlijsten maken eveneens deel uit van de Sport & Style-uitvoering.
Panoramadak
Van het interieur van de Tiguan zijn we nooit echt een fan geweest. Na de facelift in 2011 is het dashboard en de kwaliteitsbeleving er wel enigszins op vooruit gegaan met onder meer de ronde ventilatieroosters en kwalitatief hoogwaardigere bedieningstoetsen van de Golf Plus. Toch blijft de algehele indruk vrij basic. En dat is jammer, zeker gezien zijn prijskaartje. De zitpositie verdient weer wel een pluim en is prima in te stellen. De hoogteverstelling van de bestuurdersstoel heeft een groot bereik, zodat zowel de op comfort beruste als de sportief ingestelde bestuurder een goede zitpositie kan instellen. Ook achterin is er voldoende ruimte aanwezig; zelfs met het optionele panoramadak is er voldoende hoofdruimte beschikbaar.
Wegklapbare trekhaak
Standaard voor de Sport & Style-uitvoering zijn vanbinnen zaken als een multifunctioneel lederen stuurwiel, sportstoelen vóór met alcantara-bekleding, een radio met cd-speler RCD 310, 17-inch wielen en vermoeidheidsherkenning. Ons testexemplaar is bovendien voorzien van het Advance- en Executive-pakket ter waarde van respectievelijk 1.997 en 1.817 euro met onder meer bi-xenon, een elektrisch bedienbaar panoramadak, navigatie, een inparkeerhulp en een alarmsysteem. De wegklapbare trekhaak van 906 euro verdient een eervolle vermelding. Het principe werkt perfect en maakt een opzichtige plastic afdekplaat in de achterbumper, veelal niet in carrosseriekleur, overbodig.
De prijslijst van de Volkswagen Tiguan 1.4 TSI met 160 pk en 6-DSG begint bij 37.890 euro. Dat is 3.300 euro meer dan de versie met handbak. Het testexemplaar in Wild Cherry Red-metallic, weer eens wat anders dan zwart of grijs, kost 44.865 euro. De Tiguan is er vanaf 29.990 euro als 1.4 TSI met 122 pk Easyline.
Schrijf een review