Ford Tourneo Connect op de luxe-toer

Na de B-,C- en S-MAX of Galaxy heeft Ford nu ook een Tourneo Connect voor ruimtezoekers. Een geslaagde aanvulling?

Ford heeft zijn minivan Tourneo Connect ingrijpend veranderd. Veel minder dan voorheen is het nog een voor personenvervoer aangepaste bestelauto. Het comfort heeft véél meer aandacht gekregen, zeker ook wat geluid betreft. En hij ziet er nu ook meer uit als een 'luxewagen'.

Ford heeft er de laatste jaren een handje van nieuwe modellen al heel vroeg, om niet te zeggen voortijdig, aan te kondigen. Zo prijkte deze nieuwe Tourneo Connect al in oktober 2012 op de Mondial de l’Automobile te Parijs, nog eens in februari dit jaar op de Geneefse autosalon en hoewel we nu al in (pre)productiemodellen konden rijden (waarin bijvoorbeeld het nieuwe navigatiesysteem nog niet gemonteerd kon worden), start de levering pas voorjaar 2014. Benieuwd wat ze dán in Genève laten zien.

Nieuwe prijs
En dat zelfs de tijd eigenlijk nog niet rijp was voor de persintroductie werd onderstreept doordat er vaagheden bestonden over de prijs, zoals die gehanteerd zal worden wanneer de nieuweling dan daadwerkelijk bij de dealers te koop zal zijn. Werd gisteren, in de buurt van München waar de introductie plaatsvond, nog gesproken over een vanafprijs van dik in de 23 mille, hedenochtend kregen de aan de introductiereis (in één dag op en neer naar de Beierse hoofdstad) deelnemende journalisten een ijl-mail én een nood-sms, waarin letterlijk stond ‘dat Ford Europa gisteren een nieuwe prijsberekening heeft gemaakt en daaruit kwam [voort] dat juist vanwege de lage uitstoot de vanafprijzen fors worden verlaagd. De 1.0 EcoBoost variant gaat €1.520,- in prijs omlaag ten opzichte van de gisteren afgegeven richtprijs. De nieuwe richt-vanafprijs is hiermee uitgekomen op €21.900.

Pret
Dat geharrewar allemaal mag de pret niet drukken, want de nieuwe Tourneo Connect is een heel prettige, beschaafde auto geworden, die dan nu ook met een enorm concurrerend prijskaartje is behangen. Hij is er in twee lengte-versies, eentje met een wielbasis van 2,65 m en de ‘Grand’ Tourneo Connect met een afstand van 3,06 m tussen de assen. De korte is een vijfzitter, de lange een zevenpersoons people mover die als je de achterste zitrij verwijdert en de middelste platklapt een gigantisch laadruim biedt: 2.620 liter (in de korte is dat een ook niet misselijke 2.410 liter).

En toch maakt de nieuwe Tourneo Connect helemaal niet meer de indruk van een bestelwagen te zijn afgeleid  – wat-ie in wezen natuurlijk wél is. Maar het interieur is zo prettig ingericht, zo duidelijk gericht op het vervoeren van niet alleen gezinnen met kinderen, maar ook chique hotelgasten, dat je echt niet meer aan een besteller denkt. Overigens was de oorspronkelijke Tourneo Connect, daterend van 2010, hier te lande nauwelijks bekend. In Turkije, ja dáár was het een succesnummer.

Luxewagen
Zeker ook niet wanneer je er mee rijdt. Want dat gaat als in een personenauto, of, zoals in de bedrijfsvervoerwereld worden gezegd: een luxewagen. Zelfs de versie met de lange wielbasis rijdt lekker, waarbij gezegd moet worden dat we in beide versies alleen met twee personen hebben gereden. Dan merk je duidelijk dat het onderstel (geen starre as achter meer, maar een torsie-as) is afgesteld op rijden met wat meer mensen of bagage aan boord. Bij persintroducties in de bedrijfswagensector worden er dan ook meestal wat zandzakken aan boord gehesen.

Focus
Dat de nieuwe Tourneo Connect stukken beter rijdt dan de gevestigde orde in dit segment, dat we graag oneerbieding ‘armeluis MPV’s’ noemen, zoals Citroën Berlingo, Renault Kangoo en Fiat Dóblo, komt eenvoudigweg doordat hij op hetzelfde platform staat als de Ford Focus, zoals bekend behept met de beste wegligging in zíjn deel van de markt. Zijn personenwagencomfort maakt hem ook tot mogelijke kannibaal voor bijvoorbeeld en Galaxy, want hij biedt méér ruimte en is stukken en stukken goedkoper.

EcoBoost
Ook een verstandige bijdrage tot het luxewagengevoel is de beschikbaarheid van een benzinemotor, nog wel de fameuze éénliter driecilinder EcoBoost, hier in de versie met 100 pk. Die is, vooral dankzij de akoestisch dempende werking van de turbo, muisstil, terwijl hij verregaand trillingvrij is door de slimme truc het vliegwiel een onbalans te geven die de voor driepitters karakteristieke trillingen opheft. Er is ook een 1,6 liter benzinemotor, maar die wordt in ons land niet gevoerd.

Deze benzinemotor is alleen leverbaar in de korte Tourneo Connect, want met de nèt geen 1.500 kg daarvan heeft de kleine nauwelijks moeite. Flitsend gaat het niet, maar acceptabel wél. In veertien tellen naar de honderd is voor zo’n auto gewoon voldoende. En ook op de top van 165 km hoor je de motor niet – maar wel veel rijwind. Dat kan ook niet anders met zo’n groot front.

Diesels
De in deze klasse mee gebruikelijker diesel is er in drie varianten, alledrie 1,6 liter Duratorq TDCI, maar met 75, 95 of 115 pk. De zwakste was er niet bij, in Beieren, maar we konden vaststellen dat het verschil tussen die met 95 en die met 115 pk enorm is. Dat ligt vooral aan het verschil in koppel: maximaal 230 of 285 Nm. Die 95 pk’er is duidelijk hoorbaar aan het zwoegen, terwijl die met 115 pk zijn taken achteloos uitvoert en werkelijk prachtig stil dat werk doet. Toch zijn alledrie de versies in beide carrosserieën leverbaar.

Active City Stop
Ook in beide lengtes beschikbaar zijn uit de personensector bekende moderne systemen als Active City Stop, wat bijvoorbeeld bij taxi-inzet zegenrijk kan zijn, en het geavanceerde Ford Sync, dat het navigatiesysteem uitbreid met nood- en hulpdiensten. Bij onze voorproductie-testauto’s was het nog niet beschikbaar. Aangezien de Tourneo Connect ook een ideale vakantiemobiel is, komt het goed uit dat hij ook leverbaar is met de Trailer Sway Assist, die ingrijpt als caravan of boottrailer aan het slingeren slaat. Het is alleen leverbaar bij af-fabriek trekhaak.

De nieuwe Tourneo Connect komt er in de uitvoeringen Trend en Titanium, maar in de basis zitten er al airco, een goed audiosysteem en nog heel wat andere personenautogadgets in. Ook veel gelegenheden om kleine spullen op te bergen, bijvoorbeeld in een schap boven de voorruit over de hele wagenbreedte. Boven de tweede zitrij zit, ook over de hele breedte, nog een schap dat met kleppen is afgesloten, zoals in een vliegtuig.

Alles bij elkaar is de nieuwe Ford Tourneo Connect een geduchte concurrent in dit marktsegment, vooral dankzij comfort en weggedrag dat volstrekt op luxewagen-niveau staat. En dan ook nog met een prettige prijs.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.