Alfa Romeo Mito en Giulietta klaar voor 2014

We vlogen deze week naar Italië om het voor 2014 klaargestoomde duo te testen.

Alfa Romeo heeft de Mito en Giulietta voor modeljaar 2014 herzien. Een facelift kunnen we de make-over eigenlijk niet noemen, want aan het exterieur heeft de fabrikant weinig versleuteld. Het interieur daarentegen is wel veranderd en onder de motorkap vinden we twee nieuwe motoren; een 105 pk sterke TwinAir voor de Mito en een krachtigere 2.0 JTDM 2-diesel voor de Giulietta.

Een tweecilinder 0.9 liter TwinAir-benzinemotor is niet nieuw voor de Mito. De huidige tweepitter in de Mito moet het echter stellen met 85 pk. Vanaf modeljaar 2014 wordt dat 105 pk en komt de lichtere versie te vervallen. Daarmee is de driedeurs iets sneller. De honderdsprint kan voortaan in 11,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 184 km/u. Nu we het toch over de cijfers hebben, het verbruik bedraagt 4,2 l/100 km en de CO2-uitstoot 99 g/km.

Mager geluid
De Mito kan uitstekend uit de voeten met de TwinAir-benzinemotor, laat dat duidelijk zijn, maar zo'n tweepitter blijft toch wennen. In de 500 lijkt-ie beter op zijn plaats dan in een auto van het formaat van de Mito. De motor brengt een specifiek (mager) geluid ten gehore, dat bij elk toerental vrijwel gelijk is. Op je gehoor overschakelen lukt daarom bijna niet. Het is zaak regelmatig de toerenteller te checken om te voorkomen dat je te hoog in toeren blijft rijden, want dat heeft immers weer een negatief effect op het verbruik.

Standaard wordt iedere Mito geleverd met de zogeheten DNA-selector, waarmee onder andere de parameters van de motor, versnellingsbak, besturing en het Q2 elektronisch differentieel worden gewijzigd. Er zit wezenlijk verschil tussen de drie rijmodi: Dynamic, Normal en All Weather. In Dynamic modus komt de Mito misschien wat nerveus over, maar biedt de besturing de meeste feedback. In de andere twee modi voelt de besturing wat kunstmatig aan en dat blijkt lang niet altijd prettig. Je blijft corrigeren. Ook op kaarsrecht asfalt. De afstemming van vering en demping is aan de stevige kant, heel comfortabel wordt het in de Mito nooit.

UConnect
Anders dan de wijzigingen aan het exterieur, die zich beperken tot een licht gewijzigde grille en een gepolijste koplampbehuizing, is aan het interieur meer aandacht besteed, al is de basis vrijwel ongewijzigd. We noteren wel vier nieuwe bekledingcombinaties en twee nieuwe dashboarddesigns: grijs-zwart of zwart-rood. Ook helemaal nieuw is het UConnect infotainment systeem van Continental dat beschikbaar is met of zonder navigatie van TomTom. In beide gevallen wordt de info getoond op een vrij klein 5 inch scherm, geïntegreerd in de middenconsole. 

Giulietta
Van de Mito maken we de overstap naar de Giulietta en dan wordt nog maar eens duidelijk hoe goed de Giulietta in elkaar steekt. Het onderstel is werkelijk fantastisch, een mooie mix tussen sportiviteit en comfort, uiteraard ook te danken aan de langere wielbasis ten opzichte van de Mito. We reden de Giulietta met de nieuwe 2.0 liter JTDM 2-dieselmotor, die voortaan 150 pk sterk is (ipv 140 pk) en 380 Nm aan koppel genereert vanaf 1.750 krukasomwentelingen. De weergoden waren ons tijdens de testrit in een heuvelachtige omgeving helaas niet echt gunstig gezind. Onder die omstandigheden bewijst de All Weather modus van de DNA-selector zijn meerwaarde, waarbij het vermogen bij lagere toerentallen enigszins wordt geknepen om de voorwielen grip te laten houden. Het systeem werkt voortreffelijk in samenwerking met het Q2 elektronisch differentieel in de Giulietta.

Geheugen
Daar waar Alfa Romeo de besturing van de Mito vooral in de minder sportieve modi zou kunnen verbeteren, geeft de besturing van de Giulietta in alle rijmodi voldoende gevoel. Overschakelen tussen de verschillende rijmodi kan gewoon tijdens het rijden. Schakel je met constante snelheid over van Normal naar Dynamic dan ervaar je letterlijk een duw in de rug. Nieuw is bovendien dat de DNA-selector voortaan een geheugenfunctie heeft en niet automatisch bij het starten van de motor in Normal begint. De JTDM 2-dieselmotor brengt de Giulietta in 8,8 seconden naar de honderd en noteert een top van 210 km/u. Het gemiddeld verbruik blijft beperkt tot 4,2 l/100 km, wat neerkomt op 110 g/km CO2. Daarmee komt de Giulietta in aanmerking voor 20% bijtelling.

Krasvrij
De vernieuwde Giulietta is waarschijnlijk alleen door de echte liefhebber als zodanig te herkennen. Het verschil met zijn voorganger zit hem in een licht gewijzigde grille en een nieuwe chromen sierlijst rond de mistlampen. Voor de lichtmetalen wielen zijn nieuwe dessins bedacht en er komen drie verse exterieurkleuren beschikbaar. Het interieur is iets ingrijpender gewijzigd met een nieuwe krasvrije oppervlaktebekleding voor het dashboard, deurpanelen en handgrepen, een nieuw stuurwiel en andere stoelen. Net als de Mito krijgt ook de Giulietta de beschikking over het UConnect-scherm in het dashboard met in dit geval keuze uit twee formaten: 5 inch of 6,5 inch. Vanwege het gebruiksgemak zouden we direct kiezen voor het grotere scherm.

Leverbaar in 2014
De Mito en Giulietta modeljaar 2014 doen hun naam eer aan en komen pas begin volgend jaar beschikbaar in ons land. De importeur heeft alleen nog maar de vanafprijzen gecommuniceerd en die blijken ongewijzigd te zijn. Zo start de prijslijst van de vernieuwde Mito bij 15.950 euro voor de nieuwe instapper 1.4 met 78 pk en 17.750 euro voor de 20 pk krachtigere 0.9 TwinAir. De Giulietta begint bij 23.450 euro als 1.4 Turbo. De Giulietta met nieuwe 2.0 JTDM 2-diesel zal vermoedelijk iets meer dan 30 mille moeten opbrengen. Exacte prijzen en uitrustingdetails volgen later.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.