De Alpen Tour 2013 van Audi is in volle gang als wij in Innsbruck arriveren. Van hieruit rijden we in één dag naar Merano in Italië. De auto? De nieuwe Audi RS Q3, het eerste RS-model van het Duitse merk dat de letter q draagt. De vijfcilinder turbomotor is 2.5 liter groot. Het maximumkoppel bedraagt 420 Nm en is al beschikbaar bij 1.500 toeren per minuut. In 5,5 seconden zit de crossover op 100 km/u. De topsnelheid is afgesteld op 250 km/u. En daarmee rijden we over de Alpen. Als Hannibal Barkas nog leefde, zou hij van verbazing stijl achterover slaan. De generaal trok in 218 v. Chr. met zijn leger over hetzelfde gebergte ook zuidwaarts en verloor hierbij veel van zijn manschappen. Hij zeulde echter duizenden paarden mee, wij ‘slechts’ 310 (228 kW).
Discussie
Het topmodel van de Q3-reeks is herkenbaar aan onder meer de exclusieve lichtmetalen 18-inch wielen, aluminiumkleurige buitenspiegels, honingraatgrille en ovale uitlaatpijp linksachter. Net als bij de reguliere uitvoeringen, levert het design discussie op. De een vindt hem een tikje ordinair om te zien terwijl de ander het uiterlijk juist als 'lekker dik, maar beschaafd' beoordeelt. Smaken verschillen, iets wat vooral voor de Audi Q3 geldt. Wij lopen niet weg met het design. In onze ogen is het een A3 Sportback die wat hoger op zijn wielen staat. Daardoor ziet hij er minder stoer uit dan de Q5. Over het interieur is bijna iedereen het wel eens: dat ziet er erg goed uit, ook al is het vooral zakelijk en zwart. De kwaliteit van de gebruikte materialen is boven elke twijfel verheven.
Sportonderstel
De afstand die we met de RS Q3 van Innsbruck naar Merano afleggen, bedraagt 313 kilometer. Volgens het routeboek doen we hier naar verwachting zes uur over. Dat is gemiddeld net 50 km/u. Met een Audi RS! Wanneer we de route nader bekijken, snappen we waarom. Vandaag passeren we drie bergpassen: de Fernpass, Brennerpass en Jaufenpass. Klimmen tot hoogtes van respectievelijk 1.210, 1.370 en 2.094 meter. Het bereiken van de topsnelheid van de RS Q3 zit er dus niet in. Geeft niks, we zijn juist benieuwd in hoeverre de toch tamelijk hoge carrosserie in bochten overhelt. Al snel blijkt de RS Q3 dat niet of nauwelijks te doen. Het sportonderstel dat 2,5 centimeter lager ligt dan van de andere uitvoeringen werpt duidelijk zijn vruchten af.
Blèren en roffelen
Met de RS Q3 een bocht uit accelereren is een genot. Kwestie van het gaspedaal intrappen en de Audi schiet gretig vooruit. Het motorgeluid ervaren we aanvankelijk als bescheiden. Wanneer we echter buiten staan, een andere RS Q3 de bocht om komt en ons voorbij scheurt, verschijnt er een brede glimlach op ons gezicht. Wat een sound! Een geluid dat het midden houdt tussen blèren en roffelen, prachtig. Achter het stuur krijg je daar dus minder van mee. Sowieso is de RS Q3 best een comfortabele auto. Hij stuitert beslist niet over de weg. Sturen doet hij met gevoel en direct, maar alleen in de stand ‘Dynamic’. Rij je in ‘Comfort’ dan lijkt het alsof de ‘City’-knop (bedoeld om zo licht mogelijk in te kunnen parkeren) van de Fiat Panda zijn weg naar de Q3 heeft gevonden, zo licht stuurt hij.
Audi quattro
Op de tweede dag van onze deelname aan de Alpen Tour 2013 wacht ons een verrassing; of we het eerste gedeelte van de route van 372 kilometer naar Interlaken (Zwitserland) willen afleggen in een Audi quattro uit 1991! En omdat dat een auto is waar ondergetekende in zijn tienertijd alleen maar van kon dromen, is het antwoord een overduidelijke ‘ja, graag’. Over een eventuele aanschaf kunnen we overigens blijven dromen. Een Audi-medewerker vertelt dat de grijze coupé anno nu een waarde vertegenwoordigt van maar liefst 50.000 euro. Slik. (Dat is trouwens niks in vergelijking tot de twee ton die de donkergroene Audi Sport quattro uit 1984 die ook mee rijdt moet opbrengen. Een auto die volgens Audi over twee jaar naar verwachting zelfs 400.000 euro waard is!)
Kont op het wegdek
De zalige geur van het oude leer komt ons tegemoet zodra we in de Audi quattro plaatsnemen. We laten ons in de stoel zakken en zoeken een goede zitpositie. Die is sneller gevonden dan in de RS Q3. Alleen de leuning is verstelbaar, dus veel keus heb je niet. In de RS Q3 is de bestuurdersstoel op vele manieren verstelbaar: hoogte, lengte van de zitting, onderrugsteun et cetera. Leuk, maar op de een of andere manier duurt het wel even eer we lekker zitten. In ieder geval ontbreekt het wat aan zijdelingse steun en zit je een beetje ‘op de bok’. We zouden graag iets meer ín de auto willen zitten. Nee, dan de Audi quattro. Je rijdt zowat met je kont op het wegdek. Wat ons betreft past dat veel beter bij een RS.
Uitstekende conditie
Schakelen in de Audi quattro is alsof je in een goulashsoep aan het roeren bent. Een heerlijke welteverstaan. Het is een beetje gokken of je de goede versnelling hebt. In de Q3 RS hoef je überhaupt niet te schakelen. Dat doet de zeventrapsautomaat S tronic met dubbele koppeling voor je. Die schakelt razendsnel op. Zo snel en gemakkelijk dat we de schakelflippers al snel laten voor wat ze zijn.
De 220 paarden (162 kW) van de oude quattro blijken nog over een uitstekende conditie te beschikken. De auto versnelt behoorlijk al moet je de atmosferische motor dan wel hoog in de toeren houden. Wat ook opvalt, is dat de auto minder spartaans is dan gedacht. Ook met deze auto is het best comfortabel rijden. De RS Q3 verloochent zijn afkomst dus niet zo erg als je misschien op basis van zijn modieuze crossover-uiterlijk zou verwachten.
Fenomenale machine
We nemen in stijl afscheid van de Alpen Tour 2013. In een Audi RS7 Sportback. Werkelijk een fenomenale machine. Met nog steeds niet zoveel paarden als Hannibal op zijn reis mee torste, maar toch: met 560 pk maak je beslist indruk op je zakelijke tegenstander. Wat dit vermogen met je doet zodra je het gaspedaal vloert, grenst aan het onwaarschijnlijke. Hetzelfde effect had Hannibal waarschijnlijk op de Romeinen toen hij en zijn leger inderdaad in staat bleken te zijn de Alpen te trotseren. Als je geen idee hebt van wat je kunt verwachten, moet je niet gek opkijken als je zelfs even schrikt van het acceleratievermogen van de RS7. Zelden zagen we auto’s in de binnenspiegel zó snel zó klein worden. En het gemak waarmee de forse RS7 zich over slingerweggetjes naar de top van een berg laat dirigeren, dwingt diepe respect af. Alsof je in een veel kleinere auto de berg op stormt. Een waardiger afscheid van de Audi Alpen Tour kunnen we ons niet voorstellen.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review