Toyota RAV4: nog steeds trendsetter?

De Toyota RAV was in 1994 trendsetter. Is de RAV4 dat anno 2013 nog steeds?

We schrijven 1994. Toyota introduceert de eerste generatie van zijn Recreational Active Vehicle. De RAV4 markeert het begin van het compacte SUV-tijdperk. Inmiddels is het aanbod aan crossovers en SUV’s bijna niet meer te overzien. Houdt Toyota stand met de vierde generatie RAV4 in deze overvolle vijver? Is de RAV4 nog steeds trendsetter?

De nieuwste generatie RAV4 is door Toyota overduidelijk meer gestroomlijnd. Letterlijk en figuurlijk. Het design is meer glad getrokken en sluit naadloos aan op het lijnenspel van de andere modellen van Toyota, zoals de Avensis en Verso. De dakrails zijn verdwenen, evenals het reservewiel op de achterklep. Al met al dragen deze ingrepen ook bij aan een gunstigere Cw-waarde, dat resulteert in een lagere luchtweerstand en weer een positief effect heeft op het brandstofverbruik en CO2-uitstoot.

Scharnierpunt
Het verdwijnen van het reservewiel op de achterklep, waarvan overigens bij de tweede facelift van de derde generatie RAV4 (snap je het nog?) al afscheid werd genomen, maakt het mogelijk om de achterklep voortaan omhoog te laten scharnieren. Bij de vorige generaties RAV4 scharniert de klep aan de zijkant, zoals een deur, en zwiept voor Europese begrippen precies de verkeerde kant open. Dat is nu verleden tijd. Optioneel is de klep ook elektrisch te bedienen. Achter de klep gaat trouwens een flinke bagageruimte schuil van 577 liter.

Sowieso biedt de vierde generatie RAV4 een forse binnenruimte. De 'compacte' SUV heeft namelijk een 100 millimeter langere wielbasis, is 205 millimeter langer, ruim 30 millimeter breder en 25 millimeter lager dan zijn voorganger. En dat merk je goed. Vooral ook op de achterbank. Alsof je in een verlengde limousine stapt. De achterbank kan worden neergeklapt door aan een hendel te trekken (Easy Flat)-systeem en de rugleuning is in meerdere posities instelbaar.

Opgeruimde middenconsole
Het dashboard oogt stukken volwassener dan dat van zijn voorganger met mooie strakke lijnen, een opgeruimde middenconsole en prettig aanvoelende materialen in onze Dynamic-uitvoering. Het instrumentarium valt daarbij eigenlijk in het niet. De drie analoge klokken hebben een sobere uitstraling en ogen goedkoop. Dat geldt ook voor de krasgevoelige carbon-look decorinleg op de portierpanelen en de middentunnel. Het geïntegreerde 6,1 inch Toyota Touch multimediasysteem in de middenconsole werkt verder lekker intuïtief. Behalve navigatie wordt hierop ook audio, telefonie en de parkeerhulp getoond. In de Executive Business-uitvoering verruilt Toyota het scherm voor een groter 7-inch exemplaar met zichtbaar hogere resolutie. Onze Dynamic heeft een parkeerhulpcamera; parkeersensoren ontbreken in dat geval. Wel iets om rekening mee te houden. Zoals we enkele jaren geleden al meldden, volgens Toyota maakt een camera parkeersensoren overbodig. Daar denken wij, en vele fabrikanten met ons, toch iets anders over.

Bekende 2.0 D-4D
Anders dan veel van zijn concurrenten houdt Toyota vast aan de meer traditionele motoren in de RAV4. Toyota heeft het waarschijnlijk veel te druk met het ontwikkelen van hybride-aandrijflijnen, die de RAV4 moet ontberen. Achter de gestroomlijnde neus van ons testexemplaar vinden we daarom een aloude 2.0 D-4D-F dieselkrachtbron. Daar is overigens niets mis mee, want de motor is in de loop der jaren wel steeds verder verbeterd. De dieselmotor levert 124 pk en 310 Nm vanaf 1.600 tpm. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak met stop-/startsysteem wil de RAV4 best vooruit. Vooral dat relatief hoge koppel bij lage toerentallen is daar debet aan. Ook met tussenacceleraties weet de dieselmotor goed om te gaan. De 2.0 D-4D-F is trouwens de enige motorversie die zijn potentieel ‘maar’ aan twee wielen kwijt kan. Ja, tijden zijn veranderd. Offroad capaciteiten zijn tegenwoordig bij deze modellen van ondergeschikt belang. Desondanks gelooft Toyota nog heilig in 4WD, want de twee andere motorvarianten (2.0 VVT-i en 2.2 D-4D) beschikken wel standaard over 4WD.

Rijcomfort
Toyota heeft grote stappen gemaakt als het gaat om rijcomfort. Door de langere wielbasis en een aangepaste ophanging glijdt de RAV4 werkelijk over het asfalt. De vering is vooral heel comfortabel van snit, terwijl de auto na een hobbel vrijwel direct weer in het gareel wordt gebracht en niet onnodig lang blijft deinen. Ook de rust aan boord is opvallend. De dieselmotor is nauwelijks hoorbaar, maar ook wind- en afrolgeluiden blijven tot een minimum beperkt. Toyota schijnt de akoestiek flink onder de loep genomen te hebben door veel absorberende materialen toe te voegen, alsmede een akoestisch gelaagde voorruit. Het resultaat mag er zijn.

Met de vierde generatie RAV4 heeft Toyota weer stappen voorwaarts gezet, maar de ingrepen zijn niet meer revolutionair te noemen. Inmiddels is Toyota met de RAV4 meer trendvolger dan trendsetter. De prijslijst van de RAV4 start bij 33.390 euro voor de 2.0 D-4D-F Aspiration. Onze 2.0 D-4D-F Dynamic met 17-inch lichtmetaal, privacy glass achter, mistlampen, een licht- en regensensor, het Toyota Touch multimediasysteem, dual-zone airco en parkeerhulpcamera komt op 36.190 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Toyota RAV4: nog steeds trendsetter?
net demo gereden bij ekris en ben overtuigd. Mijn vorige (huidige auto is een hoge vw) maar de nieuwe rav heeft echt een stap gemaakt.

De vorige rav was voor mij geen optie maar deze wel
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

-stil
-veel power
-relax rijden zonder het gevoel te hebben in een hoge 4x4 te rijden

Minpunten

lastig want die heb ik gewoonweg niet. Zojuist in de demo gereden en ik ben overtuigd.
Toyota RAV4: nog steeds trendsetter?
ik kan nergens vinden hoe ik de rav 4x4 uit kan schakelen,op de 4x4 verbruikt hij 300 km op een tank,,dat kan toch wel goedkoper,,het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5