Opvallen deed die lage RCZ met grote mond zeker. Maar omdat de 208, 2008 en 508 inmiddels hun intrede hebben gedaan, moest de neus van de RCZ opnieuw op de tekentafel. De brede aanblik is weliswaar behouden, maar zijn grote mond is-ie (net als de 107) kwijt. De grille is nu een stuk bescheidener, in ruil voor een nieuw geprofileerde bumper met dagrij-LED’s. Heeft de RCZ een deel van zijn wilde haren verloren? Ja en nee. Peugeot wil zich hoger in de markt positioneren en dus kiezen de Fransen voor een meer ingetogen, chique stijl. Die benadering is nu toegepast op de RCZ en wat ons betreft is dat geslaagd. We vinden het eindresultaat niet per se mooier of beter, maar wel vernieuwend. Bijzonder en uniek is wederom de dubbele bolling in het dak van de RCZ; het geeft de Franse scheurneus iets exotisch. Hoewel de auto zich ook leent voor een roadster met hardtop, zal die er helaas nooit komen.
Facelift: vrij letterlijk
De facelift van de RCZ is eigenlijk vrij letterlijk genomen want verder omvat de update niet meer dan nieuwe 19 inch lichtmetalen wielen, een ‘Black Pack’ voor de carrosseriedelen, nieuwe stickersets en de mogelijkheid om de dakstijlen in mat zwart uit te laten voeren. Geeft niets, c’est tres bon! In het interieur heerst nog altijd een hoogwaardige sfeer, met sportief-chique inrichting in de vorm van lakzwarte details, fijne sportstoelen en een sierlijk analoog klokje. Wie kiest voor lederen bekleding (zwart of rood!) krijgt nu ook lederen inzetstukken in de deurpanelen. Tot slot is de standaarduitrusting opgetrokken, waardoor elke RCZ voortaan een geluidsisolerende voorruit, automatische ruitenwissers, automatische verlichting en een automatisch dimmende binnenspiegel heeft. Helemaal goed.
Extra geluid en kortere pook
Totdat de RCZ R met 270 pk zijn intrede doet, is de RCZ 1.6 THP met 200 pk de snelste variant uit de stallen. Bij introductie in 2010 reden we de 156 pk van die versie, en er is ook nog een tweeliterdiesel. Ook al maakt de 1.6 THP met 156 pk van de RCZ al een vlotte jongen, de meerwaarde van de 200 pk versie zit niet alleen in het vermogen, een hogere top (235 km/u) en dito sprinttijd (7,6 seconden). Peugeot heeft voor de krachtige versie aan de luchttoevoer gesleuteld (op THP 155 optioneel), waardoor de turbomotor er een bijzonder aanstekelijk grommetje op nahoudt. Als kers op de taart is ook de versnellingspook iets korter. Wat is dit een verslavende auto! Omdat de sound engineering alleen bij acceleratie tot uiting komt, wordt de gimmick nooit storend op langere ritten. Tel daar bij op dat de THP-motor al heel vroeg bij de les is en je hebt een heel verslavende combinatie.
Veerpootbrug
Het allermooiste is dat de wielen niet laten merken een flinke kluif te hebben aan de 200 paarden. De versies met THP 200 motor hebben standaard een onderste veerpootbrug zodat de wegligging nog strakker is. Grip is er in overvloed, en juist daardoor verleg (lees: verken) je graag zijn grenzen. Geen zorgen, echt venijnig wordt het nooit. De RCZ daagt je uit en stelt je niet teleur. Reisje voor de boeg? Plezier voor twee! Klap de rugleuning neer en je hebt 760 liter bagageruimte voor tassen – koffers zijn door hun vorm minder functioneel voor de RCZ.
Schrijf een review