In totaal hebben we met de Mazda3, de derde generatie alweer, ruim 2.200 kilometers afgelegd. Dwars door Siberië waar het niet altijd zo vlak is als in Nederland. En omdat de snelheid soms opliep tot 160 km/u vreesden we het ergste wat betreft het brandstofverbruik. Na enkele honderden kilometers te hebben gereden, gaf de boordcomputer echter 6,2 l/100 km aan. Hierna werd het soms 6,4, maar aan het einde van de monsterrit stond er weer keurig 6,2. Een mooi cijfer. Zeker als je bedenkt dat Mazda niet aan downsizing doet. In ieder geval niet op de manier zoals veel andere fabrikanten dat doen. De Mazda3 waarin wij reden, was voorzien van een atmosferische viercilinder 2,0 liter benzinemotor met 120 pk. En dat is in Nederland nog maar het basismodel!
Lichtste auto in zijn segment
Grote verantwoordelijke voor het gunstige brandstofverbruik van de Mazda3 is de Skyactiv Technology waarmee de auto is uitgerust. Het is Mazda’s antwoord op de heersende trend van turbomotortjes die je bijvoorbeeld in de Ford Focus 1.0 Ecoboost vindt. Mazda wil dat elke Mazda rijplezier biedt. En daar hoort volgens het eigenzinnige merk een kloeke motorinhoud en een schep vermogen bij. Ons hoor je niet klagen. Hoe geciviliseerd de driecilinder uit de Focus ook is, een viercilinder loopt nu eenmaal mooier en klinkt beter. Skyactiv Technology tempert het brandstofverbruik op zijn eigen manier. Door onder meer een lichtgewicht constructie (Mazda noemt de 3 de lichtste auto in zijn segment), een extra hoge compressieverhouding van 14:1 en een efficiëntere verbranding.
Mooie lineaire opbouw
Mazda wil dus dat elke Mazda rijplezier biedt. Dat doet de nieuwe 3 beslist. Het weggedrag bijvoorbeeld. Dat is een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. De auto voelt lichtvoetig aan, maar ook degelijk. De zesbak schakelt bijzonder soepel. De relatief korte pook is zelfs met één vinger te bedienen, maar ligt ook goed in de hand. De motor kent een mooie lineaire vermogensopbouw. Op de snelweg is de fut er in de vijfde en zesde versnelling wel uit. Een kwestie van terugschakelen en de Mazda accelereert zoals ie eruit ziet: aanvallend en sportief. Gezien de acceleratietijd van 8,9 seconden voor de 2,0 liter komt hij zijn visuele belofte na. Opvallend is hoe gemakkelijk de motor bij lage toeren oppakt. Zelfs onder 1.000 toeren per minuut. En zonder horten en stoten. Als je dat wilt, kun je door de stad rijden zonder uit zijn derde versnelling te komen. Mits je niet hoeft te stoppen uiteraard.
Snufje Giulietta
Gelukkig: Mazda’s zien er tegenwoordig goed uit. Je hoeft alleen maar aan de Mazda Demio te denken om te beseffen dat dit niet altijd het geval was. De huidige designtaal van Mazda heet ‘Kodo – Ziel van Beweging’. Hij is geïnspireerd op de schoonheid en de kracht van de natuur, aldus Mazda. Hoe dan ook, wij zijn er zeer over te spreken. Ook al kan de achterzijde van de Mazda3 een snufje Giulietta niet ontzegd worden. Geeft niets, er zijn slechtere voorbeelden. De achterzijde van de 3 oogt lekker dik en breed terwijl de voorkant er juist slank en gestrekt uit ziet. En profil heeft de Mazda wel wat weg van een coupé. De aflopende daklijn heeft geen nadelige gevolgen voor de hoofdruimte op de achterbank. Die is prima. Net als de beenruimte overigens. Al zetten beide geen maatstaf in het segment. De bagageruimte bedraagt 350 liter. En ook hier geldt: prima, maar niet opvallend veel.
Banzai!
Dat Mazda tijdens de ontwikkeling van de Mazda3 de bestuurder centraal heeft gesteld, merk je zodra je plaatsneemt op de bestuurdersstoel. Je zit echt ín de auto. En de stoel kan ver genoeg naar beneden voor een sportieve zithouding. In ons geval leidde dat er wel toe dat het head-up display (nieuw voor Mazda) niet optimaal was af te lezen. We moesten onze nek een beetje buigen om de snelheidscijfers volledig te kunnen zien. Die bevonden zich nét boven de motorkap. Een collega-journalist had er overigens geen problemen mee, dus wellicht is het verstandig om het zelf uit te proberen. Overigens is head-up display pas standaard op het meest complete uitrustingsniveau, de GT-M.
Je zoekt in de Mazda3 tevergeefs naar een analoge snelheidsmeter. Een digitale is er uiteraard wel. Feitelijk bestaat het instrumentarium uit een prominent in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatste analoge toerenteller met aan elke kant een digitaal schermpje voor onder meer de schakelindicator. Het ziet er best racy uit en heeft zelfs iets weg van het instrumentarium uit de McLaren MP4-12C. Banzai!
We like!
Ook niet te missen in het interieur van de Mazda3 is het 7-inch display dat in het midden van het dashboard is geplaatst. Er bovenop welteverstaan. En het verdwijnt niet op miraculeuze wijze als je het uitschakelt. Een beetje zoals in de huidige Audi A3. Je kunt het op drie manieren bedienen: via het scherm, via de grote centrale knop op de middenconsole of met je stem. De Mazda3 waarin wij reden, was uitgerust met een nog niet helemaal uitgedokterd systeem. Onze radiozenders vielen bijvoorbeeld zo nu en dan weg. Een volledig oordeel hou je dus nog tegoed. Wat we wel kunnen zeggen, is dat het systeem intuïtief te bedienen is en vele mogelijkheden biedt. Wanneer je je smartphone erop aansluit, kun je toegang krijgen tot tienduizenden radiozenders, nieuwsberichten en zelfs je Facebook-pagina. Het systeem leest de Facebook-berichten van je vrienden voor en als je wilt kun je deze vanuit de auto liken. We like!
Schrijf een review