Renault Clio GT: très jolie

De Renault Clio GT is een Clio 'RS-light' met eigenlijk alleen winstpunten

De Renault Clio is momenteel de best verkopende auto in ons land. Begrijpelijk, want het is een leuke compact die in vele aantrekkelijke versies leverbaar is. Bijvoorbeeld als lekker sportieve Clio GT.

Deze Renault Clio GT heeft veel weg van topsporter Clio RS, niet alleen uiterlijk maar ook technisch. Alleen zit in het vooronder niet die geweldenaar van 200 pk, maar een evenmin slaapverwekkende 1,2-liter turbomotor met 120 pk.

Clio RS-Light, zou een passende benaming zijn, waarbij dat ‘light’ dan eigenlijk alleen op de motor slaat. Die is natuurlijk een stuk levendiger dan de 90 pk die in de basisversies zit, maar het complete onderstel van de GT smeekt als het ware om ietsje méér pit. Anderzijds is deze krachtbron, met zijn turbo en directe injectie wel erg comfortabel, met heel wat trekkracht onderin. Maar zeker als je het op de sportieve heupen krijgt, zou je wat meer ‘bite’ willen als je eens een keer stout onzuinig lekker door wilt trekken.

Géén handbak mogelijk
Komt het onderstel al een eind in de richting van de RS, maar is het wat zachter en daardoor wellicht wel zo plezierig, helemaal identiek is de standaard dubbelkoppelingsautomaat. Net als bij de RS kan hier géén gewone handbak besteld worden en ook al is dat precies zoals bij de sterkere Porsches van het moment, dáár wordt die voortreffelijke en razendsnel schakelende PDK van de Stuttgarters gemonteerd.

De EDC van Renault is helaas niet zo voortreffelijk. Het schakelen verloopt nogal traag, al is dat in deze GT wat minder irritant dan in de felle RS. Vooral als je de flippers onder het stuur gebruikt om op te schakelen, heb je het idee dat de bak eerst wakker geschud moet worden. Terugschakelen gaat trouwens wel vlot.

Van de flippers afblijven
Het beste is dan ook, in de GT althans, om de bak gewoon zijn automatische werk te laten doen. De schakelmomenten worden namelijk wel goed gekozen en dan valt het wat minder op dat het schakelen zelf stroperig verloopt. Het meeste plezier heb je gewoon als je van de flippers afblijft (trouwens doorgaans het beste advies) en dan rijd je ook het zuinigst.

Om even op dat laatste door te gaan: het officiële verbruik is een onhaalbare 5,2 l/100 km, zeker bij een zo vlot op het gas reagerend autootje, dat natuurlijk voortdurend probeert te verleiden tot leuke sprintjes. Dan moeten we zeggen dat ons gemiddelde verbruik van 7,2 helemaal zo gek niet is. De pijn in de portemonnee wordt daarbij verzacht door de leuke geluidjes dat met het sprinten gepaard gaat.

Leuk geintje
Wat geluid betreft heeft de GT een geinig gadget, want in het totale en uitgebreide infotainment-pakket zit ook de mogelijkheid althans in het interieur diverse uitlaatgeluiden te projecteren. Je kunt dan kiezen tussen bijvoorbeeld de brul van een race-RC, maar ook een oldtimer of een prehistorische motorfiets behoren tot de mogelijkheden. Voor eventjes leuk, helemaal om nietsvermoedende gasten aan boord te verrassen, maar snel vervelend. Niettemin, een leuk geintje.

Dat zou je trouwens de hele GT wel kunnen noemen. Een flinke dosis extra (rij)plezier bij een verder al prettige kleine auto. De grotere wielen (17 i.p.v. 16 inch) doen geen afbreuk aan het comfort, dat verder wordt gediend door erg lekkere sportstoeltjes en een goed in de hand liggend stuurtje. Ook de pedalen komen uit de sportwinkel, net als een rits verdere versierselen. Het hele interieur ademt die sfeer en dat is zeer aangenaam.

De GT-versie doet ook niet af aan de praktische bruikbaarheid van de Clio, want er zijn geen speciale onderdelen die bijvoorbeeld de kofferruimte aantasten en die bak is fors, goed bereikbaar en mooi glad afgewerkt. Vanzelfsprekend kan hij worden vergroot door de achterbank om te klappen, desgewenst gedeeltelijk.

Alleen winstpunten
Daarmee rekening houdend, heeft de Clio GT eigenlijk alleen maar winstpunten ten opzichte van de instapmodellen, want vooral het bochtgedrag en de wegligging zijn aanzienlijk verbeterd, waar ze al niet slecht wáren. De elektrische stuurbekrachtiging heeft zijn karakter wel verbeterd, maar een tikkeltje scherper sturen zou wel mogen. Ook hier overheerst het comfortgevoel.

Rekening houdend met het feit dat de GT-uitvoering al een aantal van de extra-pakketten (R-Link, TomTom-navigatie en klimaatregeling bijvoorbeeld) omvat die op de instappers tegen meerprijs worden aangeboden lijkt de prijs ons bepaald niet overdreven. Vijf mille meer dan de rijkst aangeklede 90-pk versie, de Dynamique, is dan echt niet te veel, voor dat toch lekkere motortje, dat puike weggedrag en die werkelijk erg leuke aankleding. Vast voor velen een reden om niét nog eens vier mille dóór te sparen voor de RS, zeker als je diens 200 pk als zinloos geweld bestempelt.

Kortom: het minpunt dat uitsluitend de EDC dubbelkoppelingsautomaat gekozen kan worden telt hier minder zwaar dan bij de RS – maar de concurrentie, vooral de Fiesta Sport, kent die verplichting niet –  is eigenlijk de enige negatieve melding die we over de Renault Clio GT hebben. Verder: très jolie.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (26)

Renault Clio GT: très jolie
Bijna een half jaar in bezit en 9.000 km verder.
Hij rijd lekker soepel, bij het achteruit rijden helpen piepjes de afstand. Niet helemaal optimaal want soms blijk ik er nog wel een eindje vanaf te zitten. Maar wel prettig.
De radio heeft DAB en je kan muziek draaien vanaf een USB stick. Ik mis zelf een cd speler.
Stoelen zitten prettig.
Groot nadeel is de navigatie die erin zit. Renault Nav. Je hebt er niks aan. Kent recente adressen niet, updaten moet je eerst in je auto draaien, dan naar je pc gaan met je stickje en weer terug naar je auto. En dan blijkt de melding voor een update niet voor jou te zijn. Alles voor niks.
Geen file meldingen, file is al weg of ik sta erin en niks op de nav. Kan je kiezen voor Tomtom > doen!
Hopelijk heb je hier wat aan :-)
Prijs: actie > estate voor prijs van een clio.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Mooi!
Rijd lekker
Achteruitrij piepjes
Grote kofferbak met extra ruimte onder de laadvloer voor losse spulletjes uit het zicht

Minpunten

Navigatie is een drama!
Renault Clio GT: très jolie
Wat een coole auto! Hulde aan Laurens van den Acker. Ik was meteen verkocht. De proefrit stelde evenmin teleur: een prima wegligging, uitstekend comfort en een goed presterend zuinig motortje. Het nieuwe exemplaar in de schowroom voldeed toevallig aan al onze wensen (metallic rode TCe Estate Expression Pack Interieur Noir, Exterieur chrome, Passion Noir 16", R-link). Die rijden we binnenkort.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

vormgeveving;
uitrusting;
wegligging;
bagageruimte;
verbruik;
optiemogelijkheden.

Minpunten

ruimte achterbank;
geen hoogteverst rechter voorst;
0.9 TCe heeft net genoeg power.
Renault Clio GT: très jolie
Er staat nu ongeveel17.000 km op de teller, raar genoeg heb ik al twee lekke banden gehad terwijl ik alijd goed kijk waar ik rijd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Ik rij altijd renault een geweldige auto,zeer ruim ,en niets op aan te merken,zit geweldig,ik wacht op een nieuw model die half dit jaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Na een PEUGEOT 206 stationcar 1400 CC nu de TCE 100, dus de 1200 CC met turbo in de Stationcar - uitvoering. Ten opzichte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Erg fijne auto. Heb ook het glazen schuifdak erbij genomen en rij zodoende veel met 'open' dak. Ik heb hem nu als leaseauto, maar als.. Lees volledige review.
Renault Clio GT: très jolie
Voor E 21.000,- heb je een complete auto met alle electronika die een gemiddelde bestuurder nodig heeft: tom tom, mp3, bluetooth, cruise control, .. Ook de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Heb 'm nu 8 maanden. Rijdt geweldig. In strenge winter geen enkel probleem. 1 op 15,8 gemiddeld. Besturingskritiek komt van testers die al decennialang Duitse.. Lees volledige review.
Renault Clio GT: très jolie
01-2010: Nu ca. 500km. Carminat TomTom (afstandsbediening even wennen) Loopt als een zonnetje. Dik tevreden... Lees volledige review.
Renault Clio GT: très jolie
Wat een car, nog nooit zo'n luxe auto gehad, ruim, ruim uitgerust etc. Rijdt heerlijk!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
10.000 km in clio estate tce 100 loopt gemiddeld 1:18 en we zijn er zeer content mee. Een aan rader voor liefhebbers, ruimte en toch niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Ben enorm content van mijn karretje! Ik heb op 6 maand 13000 km en alles loopt gesmeerd. Toch twee kleine minpunten: de ruitenwissers kan je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
We hebben deze auto sinds 25-10-2008, de eerst indruk is prima,met name bochtverlichting is goed Verder veel comfort en ruimte De motor 1.2 tce is ook prime al met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Na 1,5 maand en 7000km kan ik over deze auto alleen maar zeggen dat het een prima auto is, die uitstekend rijdt. De 105pk Dieselmotor is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
ik heb de clio etate dynamique tce gekocht en alle opteis er bij en ben zeer tevreden met mijn keus. de clio rijd lekker stil en.. Lees volledige review.
Renault Clio GT: très jolie
na 7000km een eerste commentaar zeer fijne auto, met mijn lengte van 1,92mtr veel ruimte voorin, gezien de klasse van de auto blijft er achterin ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Ben na bijna 10000 zeer tevreden over deze auto. Kan me inderdaad ook niet vinden in het commentaar op de besturing. Met een klein gezin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Wat een heerlijke en rustige auto. Lekker grote tank dus ruim 1000km zonder te stoppen! Alleen de stoelen iets te klein en wat weinig zijdelingse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
mijn dochter heeft een clio estate gekocht,ik heb men espace.maar ik rij nog liever met de clio etate naar men werk.hij is zalig!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
De Clio Estate heeft een goede wegligging, acceleratie prima en is heel compleet. De auto heeft een mooie vorm, een hel sportieve uitstraling en is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Goed rijgedrag en fijne stuurbekrachtiging. Mooie dubbele laadvloer. Een genot om in te rijden en genoeg laadruimte!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Prettige auto, die het hele gezin vrij intensief gebruikt. Kan snel zijn, maar ook zuinig. Uiterlijk van de achterkant iets rommelig, maar over het geheel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Waar zijn de klachten van testers over de besturing op gebaseerd? De auto blijkt prima te rijden en te sturen. Waarom is er toch zo'n.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Clio estate gekocht met de 1.2 turbomotor.Alle pakketten erop genomen en is helemaal compleet. Prima auto, heerlijk comfortabel en genoeg ruimte. Lees negatieve dingen over de besturing.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Clio GT: très jolie
Prima auto, voldoet aan de verwachtingen. wij rijden in de 1.6 met 110 pk. Hiervoor reden wij in de Peugeot 207 1.6 met 120.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5