'Touring Sports' is een wat gezochte naam voor een stationcar en bovendien, waar de nieuweling dat ‘Touring’ nog wel waar kan maken, slaat het ‘Sports’ helemaal nergens op. Het is een brave gezins/zakenauto, met erg veel ruimte en natuurlijk in de hybride versie aanlokkelijke fiscale voordelen. Daarom denkt Toyota-importeur Louwman dan ook dat zo’n 85% van de 3.000 Auris TS’en die ze dit jaar nog hopen te verkopen, met dat aan de Prius ontleende aandrijfsysteem zal zijn uitgerust.
14 procent
Die verwachting is gebaseerd op het feit dat er in ons land sinds de introductie van de Auris Hybride in 2010 al 15.000 van zijn verkocht, hetgeen hem na de Prius de meest verkochte hybride maakt. De populariteit van de nieuwe Touring Sports zal mede worden versterkt doordat hij met zijn officiële uitstoot van 85 g/km ook in 2014 nog onder de 14%-bijtellingsregeling valt. Zijn meeste directe concurrenten (Golf Variant, Focus Wagon, Mégane Estate en Octavia Combi) moeten dan aan de 20% geloven.
Dankzij verdere fiscale onzin-cadeautjes, zoals bij de motorrijtuigenbelasting, komt de Auris Hybride ook veel gunstiger uit in de leasetarieven dan de concurrenten met dieselaandrijving. Ook de onderhoudskosten zijn geringer, zodat de totale kilometer-kostprijs erg gunstig uitvalt – en dat is eigenlijk het enige waar de leasemaatschappijen naar kijken. Toyota’s eigen leasemaatschappij hanteert een vanafprijs van € 399 per maand (3 jaar, 20.000 km).
Enorme bagageruimte
Maar ook voor de particulier is de hybride het overwegen waard, want hij is ook tot en met 2014 BPM-vrij en hoewel hij niets aan het bijtellingscadeau heeft, profiteert hij wel van de wegenbelastingvrijstelling (tot 2014). En natuurlijk van de enorme bagageruimte, op dit moment de grootste in zijn klasse met 14% bijtelling. Totdat de Skoda Octavia Combi Greenline na de zomer arriveert, want dan is het 610-1740 liter versus 530-1658 liter, in het voordeel van de Tsjech.
Het nadeel van die enorme laadruimte is dat de passagiers op de achterbank niet over al te veel beenruimte beschikken. Nu zal bij het gemiddelde gezin daar het kinderdomein zijn gevestigd, maar Toyota had hier de hoofdprijs kunnen scoren door die achterbank, zoals bijvoorbeeld bij diverse Renaults, in lengterichting verschuifbaar te maken. Gemiste kans. Het is wél lovenswaardig dat de ruimte bij de hybride even groot is als bij de benzine en de diesel: de accu’s vinden een plek onder de achterbank, net voor de achteras. Ook te prijzen valt dat de achterbankleuning (40/60) heel makkelijk platgaat, want daar zijn slimme hendeltjes voor, achter in de zijwanden. Dit is trouwens de eerste hybride van Toyota die een trekhaak mag.
Groene blaadjes
Voorin zit je echter riant en daar is ook de rechterstoel in hoogte verstelbaar, hetgeen elders veel te vaak achterwege blijft. Het instrumentarium en het centrale display zijn goed afleesbaar, met uiteraard veel aandacht voor hoe de hybride precies aan de gang is. De daar bij Japanse merken onlosmakelijk aan verbonden groene blaadjes ontbreken uiteraard niet. Enige kritiek hebben we wel op het voor het dashboard gekozen vreugdeloze plastic, maar de afwerking is wel in orde en in de duurdere uitrustingsniveau’s vind je daar leer, pardon: leder. Het kleine bedieningspookje van de transmissie in de hybride (zoals gezegd een prettige CVT) ligt lekker in de hand en werkt duidelijk.
Stuurgevoel
De Auris TS rijdt niet wezenlijk anders dan de hatchback. De 1,8 VVT-i is levendig, met zijn vlot tevoorschijn komende 136 pk en wordt bij accelereren lekker geruggesteund door de 60 pk van de elektromotor. Puur elektrische rijden kan maar een paar kilometer, maar blíjft geinig. De elektrische stuurbekrachtiging is een van de betere in zijn soort, maar geeft toch nooit de informatie ‘in’ het stuur van een traditionele stuurhulp. Vreemd genoeg werkt die in de dieselversie, die we ook even aan de tand voelden tijdens de introductie op Majorca, veel duidelijker. Volgens de Toyota-technici komt dat een beetje door een iets andere afstelling van het systeem, maar vooral door de voor/achter-gewichtsverdeling, die bij de hybride 50/50 is en bij de diesel 60/40. Dus de betere gewichtsverdeling levert een minder prettig stuurgedrag op. Het gaat trouwens alleen om het gevoel, de precisie is in beide gevallen heel goed.
Variabel verbruik
Het aardige van een hybride auto is, dat je nog meer dan bij een verbrandingsmotor alléén, het brandstofverbruik door je rijstijl diepgaand kunt beïnvloeden. Bij zo’n introductie met testrondjes van beperkte omvang valt er geen serieuze meting te doen en ook de boordcomputer geeft dan geen uitslagen waar je op kunt varen. Maar als je het momentane verbruik in de gaten houdt, zie je hoezeer dat kan variëren. Officieel is het bij de Auris TS Hybrid gemiddeld 3,7 l/100 km. Uiteraard een sprookje, maar met normaal gebruik moet minder dan vijf liter goed haalbaar zijn. De leaseklanten die daar ver boven uitkomen moeten maar door hun baas, of de leasemaatschappij worden aangepakt. De particulier heeft het helemaal in eigen hand – of liever: voet.
Al met al is de nieuwe Toyota Auris Touring Sports een vooral financieel aantrekkelijk, zeer ruime zaken- en gezinsauto, die er aardig uitziet en lekker comfortabel is. De benzineversie met 1,3 of 1,6 liter benzinemotor is er vanaf € 19.895, de diesels met 1,4 of 2,0 liter komen op minimaal € 24.290 en de Hybride is er, vanaf medio juli, vanaf € 24.750. Vooral voor die hybride heeft de dealer leuke introductiepakketten.
Schrijf een review