Audi is werkelijk een meester in het vullen van gaatjes in het toch al zo ruime leveringsprogramma. En valt er geen bestaand gat te vullen, dan verzinnen ze er wel eentje, daar in het Beierse Ingolstadt. Maar hoe je het ook bekijkt, de nieuwe A3 Sedan (die op sommige markten, waaronder de onze, de weidse naam ‘Limousine’ draagt) lijkt een aantrekkelijke uitbreiding.
Van de vorig jaar geïntroduceerde jongste editie van de A3, die nauwe verwant is aan de Volkswagen Golf, is de Limousine de derde carrosserievorm. Eerst kwam er uiteraard de hatchback, die geen nadere aanduiding behoeft, gevolgd door de ruime vijfdeurs Sportback, met iéts langere wielbasis. De A3 Cabriolet is nog een overblijfsel van de vorige editie, maar Audi heeft laten weten de nieuwe generatie op basis van de A3 Limousine te bouwen. Een goede zet.
MQB
Die basis is nauw verwant aan de Golf, met ongeveer gelijke onderstel-afmetingen en uiteraard de keuze uit dezelfde motorenstal. De een is wat langer dan de ander en dat is allemaal makkelijk te realiseren dankzij de basisarchitectuur van de familie, die MQB heet, Modularer QuerBaukasten, ofwel modulair dwarsbouwpakket. Zo heeft de Golf een wielbasis van 2,64 m, maar heeft de A3 hatchback er eentje van 2,60, groeit hij bij de Sportback naar 2,635 en meet hij hier weer 2,64 m. Dat het MQB zeer rekkelijk is, wordt door de Skoda Octavia bewezen, waar de wielbasis gegroeid is naar een Passat-naderende 2,69 m.
'Notchback'
De A3 Limousine heeft geen prominent uitspringende kofferkont, we zouden hem dan ook eerder een ‘notchback’ willen noemen, met een nogal sportieve uitstraling, waartoe ook de daklijn 9 mm lager is dan die van de Sportback – en dus 4 mm lager dan bij de hatchback. Vervolgens is de Limousine weer 1,1 cm breder dan die andere twee. Het is allemaal millimetergedoe, maar het maakt duidelijk dat Audi er zich niet met een Jantje van Leiden van af heeft willen maken. Op de grille, de koplampen en de deurkrukken na, heeft de Limousine geen enkel carrosseriedeel dat met een van de andere twee uitwisselbaar is.
Luxewagens
Een boel moeite voor een model waarvan maar moet worden afgewacht of althans de markt hier, in Nederland-Transportland, er op heeft zitten wachten. Wij Nederlanders hebben kennelijk in overwegende mate de behoefte voortdurend bankstellen per auto te verslepen en moeten daarvoor automobielen met grote achterkleppen hebben. In het zuiden van Europa, maar vooral in opkomende markten elders – én in de nog altijd gigantische markt in de VS – is er veel meer vraag naar luxewagens met een sedan-voorkomen. Dáár mikt Audi op met deze Limousine, al blijft dat woord toch meer bij een echte limousine als de Maybach passen.
Overigens is de vervoerscapaciteit van deze Limousine heus niet beroerd: 425 l met de achterbank in de zitstand, 880 l met de bank helemaal plat, want Audi heeft alleen de grote achterklep verbannen en de wegklapbank terecht gehandhaafd. Handig is dat de kofferklep na openen vanzelf een stukje open scharniert. Niet helemaal zo makkelijk als bij die concurrenten waar een schopbeweging onder de achterbumper volstaat om de klep te openen, maar een goede stap in de richting.
Identiek
Is het uiterlijk dus letterlijk genomen op geen punt uitwisselbaar met de andere A3’s, van binnen is het verregaand identiek. Terecht, want daar valt weinig op aan te merken. Uiteraard afhankelijk van de keuze van uitvoeringsniveau is het er buitengewoon netjes tot absoluut riant, maar in alle gevallen staan de gekozen materialen en de afwerking op topniveau. Echt Audi.
Ook wat rijgedrag betreft wijkt de Limousine niets af van vooral de Sportback. Die marginaal grotere wielbasis maakt deze twee een tikkeltje stabieler dan de hatchback, maar echt, dat verschil is minimaal. Afhankelijk van de motorisering (en het bijbehorende gewicht van de krachtbron voor de vooras) is de een wat onderstuurder dan de ander, maar ook wat dat betreft zijn de verschillen niet dramatisch. De uitvoeringen met het geweldige elektronische sperdifferentieel (zie ook de rijtest met de Golf GTD) hebben al helemaal geen last van onderstuur, of van alle andere akelige trekjes van voorwielaandrijving. En wat die motoren betreft staat het hele beschikbare palet ook open voor de Limo, waaronder er flink wat zitten die de zakelijke rijder uitzicht bieden op een tot 20% verminderde bijtelling.
Cilinder on Demand
Daartoe vallen in ieder geval de versies met die behoorlijk revolutionaire 1,4 TFSI (met twee uitschakelbare cilinders, van de vier) en de 2.0 TDI diesel. De laatste reden we met de prettige dubbelkoppelingsautomaat (die hier S-Tronic heet) en die hem uitsluit van de 20%-regeling. Daarvoor moet je hem kopen met de handgeschakelde zesbak. Deze TDI beschikt over 150 pk en 320 Nm koppel en komt een heel eind in de richting van de Golf GTD die we eerder bespraken. Anderzijds zijn het echt héél verschillende auto’s.
Na ook even de 1.8 TFSI geprobeerd te hebben, in quattro-uitvoering en verder met 180 pk en een koppel van 250 Nm de topper in de reeks (0-100 in 7,3 sec, top 232 km/k), concentreerden we ons verder op de 1.4 TFSI 140 pk met ‘Cilinder on Demand’. Een beetje misleidende term, want normaal, bij het starten en wegrijden, komen alle vier de cilinders in actie en pas bij het cruisen kunnen er twee worden uitgeschakeld.
Ongemerkt
Als je héél erg goed oplet kan je die uitschakeling voelen en meer nog horen, maar in het normale verkeer heb je wel wat anders aan je hoofd en verloopt de overschakeling dus ongemerkt. Bij het officiële brandstofverbruik is het echter goed merkbaar, want dat komt dan op 4,7 l/100 km en een uitstoot van 109 gkm. Natuurlijk: als het rijgedrag van man of vrouw achter het stuur érgens iets uitmaakt, is het hier wel. Als je zo rijdt dat de vier pitten altijd in bedrijf zijn, is die 4,7 liter een volslagen utopie. Dat moet je dan de fabrikant niet verwijten, die stelt immers de mogelijkheid tot grote zuinigheid ter beschikking. Je kunt de 1.4 TFSI in ieder geval lekker vlot rijden of soepel toerend met het oog op zuinigheid. Het is één van de betere systemen om zuiniger rijden mogelijk te maken. Vergeleken met de 1.4 TFSI 122 pk zonder dit systeem is de meerprijs € 800 en dan krijg je ook nog 15 pk extra.
Een systeem als het Cilinder on Demand hoort bij het moderne aspect van deze op één na kleinste Audi, waarbij dus nu deze Limousine een extra scheutje chic levert en verder van alle systemen en snufjes als de andere A3’s kan worden voorzien. Hij is al te bestellen, vanaf € 28.500, en wordt dan dit najaar afgeleverd. Dat zal het straatbeeld weer wat opvrolijken.
Schrijf een review