De eerste hybride van Volkswagen was en is een Touareg. De keuze lag voor de hand omdat bij dat formaat auto’s er relatief veel winst te behalen is, en een lager verbruik bij de consument ook de voorkeur geniet. Sinds begin dit jaar is ook de Jetta ‘gehybridiseerd’. Het nieuwe model lijkt op papier al een hele geslaagde actie; de wegenbelasting blijft vanwege zijn CO2-uitstoot van 95 gram dit jaar buiten schot en de bijtelling bedraagt slechts 14%, maar ondertussen staan bij hetzelfde merk ook de Golf BlueMotion met dezelfde voordelen te trappelen van ongeduld, zelfs als ruime Variant. En zijn dat niet veel populairdere modellen dan de Jetta? Ach, de keuze is in ieder geval reuze en bovendien heeft de Jetta Hybrid zo zijn eigen specifieke kenmerken (lees: voordelen), kunnen we alvast verklappen.
Geen CVT maar DSG
Volkswagen heeft er voor gekozen de Jetta Hybrid een 160 pk sterke 1.4 TSI benzine- en een elektromotor (27 pk) mee te geven, en die niet – zoals gebruikelijk in de hybridewereld – te koppelen aan een CVT-automaat maar aan de zeventraps DSG-automaat. Die automaat staat immers al te boek als een efficiënt stukje werkende techniek uit eigen huis en kan desgewenst snel schakelen wanneer het op presteren aan komt, zonder hinderlijk motorgeloei dat een CVT veroorzaakt. Met een totaalvermogen van 170 pk en 250 Nm (omwille van de DSG heeft de Jetta Hybrid geen hoger koppel dan een gewone 1.4 TSI-versie) staat de aandrijflijn garant voor vlotte prestaties (zie kader), waarbij je net als een Jetta benzine- of dieselversie met DSG ook zelf kunt schakelen met de paddles aan het stuur.
Dat de hybrideversie op zijn beurt nét niet zo zuinig is als de overbekende Toyota Prius lijkt misschien een kleine teleurstelling maar zal de gemiddelde zakenrijder niet veel kunnen schelen; met een opgegeven consumptie van 4.4 l/100km en 95 gram CO2 en de daaraan verbonden 14% bijtellingsstatus is zowel de wagenparkbeheerder, leaserijder dik tevreden. Voor de particuliere koper is een Jetta Hybrid waarschijnlijk minder interessant; de aanschafprijs van krap 30 mille is voor Jan Modaal al snel te hoog gegrepen, bovendien weten we dat de goedkopere Jetta met de 105 pk sterke 1.2 TSI heel verdienstelijk rijdt en probleemloos 1 op 17 scoort en voordeliger in de wegenbelasting zal zijn.
E-Mode
Om te vertellen hoe efficiënt de Jetta Hybrid is moeten we eerst een stukje van de techniek toelichten. Zoals het een hybride betaamt werken de verbrandingsmotor en elektromotor samen of separaat, naar gelang de vermogensbehoefte. Met een druk op de E-mode knop in de middenconsole kun je bovendien de techniek ‘forceren’ elektrisch te rijden. Dat kan handig of verantwoord zijn bij het rijden door een woonwijk of stadskern maar is volgens Volkswagen niet per se de zuinigste optie, de elektriciteit wordt immers voor een groot deel via de generator opgewerkt, en daarvoor is brandstof nodig. Wij zouden de E-Mode laten voor wat hij is en het hybridebrein de regie laten houden.
E-Boost
Bij heel rustige acceleratie vanuit stilstand lukt het dan om elektrisch op te trekken tot 70 km/u, maar meestal komt de TSI al snel in actie om de aandrijving volledig over te nemen. Via de boordcomputer is exact te zien wanneer de kracht van de elektromotor zijn grens heeft bereikt en de benzinemotor moet bijschakelen. Een handige functie om de techniek goed te benutten. Ook tijdens tussenacceleratie – bijvoorbeeld een inhaalactie op de snelweg – blijft de TSI volledig aan zet. Pas bij flinke vermogensbehoefte, waarbij de in het instrumentarium geplaatste energiemeter in de E-Boost zone vliegt, komt de elektromotor zijn hulp bieden. Omdat de TSI van huis uit een levendig en krachtig type is, is het doorgaans niet noodzakelijk de boost-functie aan te spreken en hoeft de elektromotor niet veel te doen. Het aan of uitschakelen van de motoren is heel mooi gladgestreken; je voelt er helemaal niets van.
Opladen en uitrollen
De wijzernaald van de energiemeter komt als je zuinig wilt rijden wel vaak in de ‘charge’-zone. Bij het aanremmen naar een verkeerslicht bijvoorbeeld wordt de remenergie die vrijkomt via de generator teruggevoerd naar de accu’s. Het doseren van de remmen vergt ten opzichte van andere hybrides (en ‘gewone’ auto’s) wel wat meer gewenning; je moet tijdens de eerste kilometers even goed aanvoelen hoeveel pedaalkracht nodig is om behoedzaam te remmen. Laat je overigens alleen gas los en beroer je het rempedaal niet, dan blijft de Jetta Hybrid zo lang mogelijk uitrollen zonder op de motor af te remmen, uiteraard zonder benzine te verbruiken. En dat kan weer handig zijn bij het nemen van een afrit of het rollen naar het volgende verkeerslicht. In stadsverkeer is het gebrek aan motorrem juist weer onhandig (net als bij auto's met een 'ouderwetse' automaat) en moét je wel het rempedaal beroeren. Maar dat heeft zo zijn voordelen, hebben we net kunnen zien. Elk voordeel....
Hoe dan ook, wanneer je deze twee mogelijkheden van de techniek slim benut is het mogelijk om een verbruik van 1 op 20 te naderen. Maar daar moet je dus je stinkende best voor doen. Wie veel snelwegkilometers (de zakelijk rijder?) rijdt heeft logischerwijs minder profijt van de hybridetechniek; reken in dat geval op 1 op 17. Ook dat cijfer is nog altijd gunstiger dan het verbruik van een conventionele 1.4 TSI met DSG.
Specifiek uiterlijk
Los van de hybridetechniek heeft de Jetta Hybrid ook nog uiterlijke noviteiten: de grille is hoogglanszwart en aerodynamisch gesloten, Volkswagen monteert een andere voorbumper en sideskirts, het onderstel is 15 mm verlaagd en er is 16 inch lichtmetaal (of speciaal ontwikkelde 18 inch). Achteraan zien we een subtiele spoiler op het kofferdeksel en standaard LED-achterlichten. Die zijn energiezuinig en staan vooral mooi. Verder blijft de Jetta een ruime vierdeurssedan met een logisch ingedeeld en voortreffelijk geïsoleerd interieur, dat wel met iets hardere materialen is afgewerkt dan een Golf. Storen doet het overigens niet. Tenslotte trakteert de Comfortline en Highline waarin de Jetta Hybrid uitsluitend leverbaar ook op prettige, niet te stevige stoelen.
Geen wonder dat de Jetta gekscherend wel eens een ‘Passat voor de particulier’ wordt genoemd. Omdat de accu’s van de Jetta Hybrid in de bagageruimte zijn geplaatst moet hij ten opzichte van de reguliere Jetta wel wat liters inleveren. Toch is de capaciteit van 370 liter nog altijd heel bruikbaar. Ook blijft het mogelijk de achterbank in delen neer te klappen. En wees gerust: die accu’s voel je niet als een last tijdens het rijden, ook al is de Hybrid zo’n 125 kg zwaarder dan een gewone Jetta 1.4 TSI met DSG.
Schrijf een review