De nieuwe S3 is direct herkenbaar als sportief topmodel van de A3. Tenminste, als je hem van achteren bekijkt, want met maar liefst vier uitlaatpijpen (dat waren er voorheen altijd twee) is er geen sprankeltje bescheidenheid te bespeuren. Dat geldt weer niet voor de neus en het zij-aanzicht. Tuurlijk, de grille is weer specifiek S3, er zijn zilverkleurige spiegels en we zien wat dikkere dorpels, maar echt heel potig is het allemaal niet. De 18 inch wielen van de demonstratiemodellen zouden ook zomaar uit het S line pakket kunnen komen. Gelukkig zijn er Audi kennende nog wel andere sets die de S3 minder incognito op de stoep zetten. Doen!
Perfecte cockpit
Achter het stuur valt er bij de S3 niet veel te klagen. Met een afgevlakt stuur, lekkere sportstoelen (deels van leder) en mooie, overwegend donkere afwerking is de toon heel kundig gezet. De A3 cockpit is van nature al sportief aangelegd, zeker nu het dashboard in de nieuwe generatie nog meer is opgeruimd. Een mooi detail zijn de ronde ventilatieroosters, waarbij het middendeel een klein stukje naar voren is te klikken om de luchtstroom gericht of diffuus in te stellen. Handig als je wat langer onderweg bent en fris wilt blijven. Bovendien heb je dan geen reden meer de roosters dicht te draaien.
Ondanks dat de nieuwe generatie A3 door zijn modulaire platform en toepassing van aluminium zo'n 60 tot 70 kg lichter is geworden, de vooras vijf centimeter naar voren is verplaatst en de motoren licht naar achteren zijn gekanteld om de dynamische basis van de A3 en dus de S3 te verbeteren, zijn de techneuten alsnog aan de slag gegaan om de motor op te peppen. En dus krijgt de S3 een zowel direct als indirect ingespoten 2.0 TFSI mee, waardoor er 300 pk en 380 Nm in het verschiet ligt. Is dat genoeg om de A45 AMG van Mercedes-Benz te verslaan? Nee, maar dat is ook niet zijn directe concurrent. De BMW 135i M is dat feitelijk wel, al houdt het merk uit München het op achterwielaandrijving terwijl de Audi altijd vierwielaangedreven is.
BOOST-meter
Met het quattro-systeem in de S3 kan Audi via een elektrisch aangestuurde en hydraulisch bediende lamellenkoppeling de aandrijfkrachtkrachten volledig worden verdeeld, van 100% naar de voorwielen tot alle kracht naar de achterwielen. Het zal je niet verbazen dat de S3 daardoor geen moeite heeft met het enthousiasme van de tweeliter, die vanaf 2500 toeren voelbaar het sterkst is. De meter van de koelvloeistof is vervangen door BOOST-aanduiding (turbodruk) om elke keer te laten zien dat de viercilinder er klaar voor is. Werkt de S3 nu verslavend? Niet helemaal. Ja, je kunt met vierwielaandrijving en veel vermogen heel erg rap zijn en de besturing (nu adaptief) doet zijn werk nauwkeuriger dan ooit maar het door de sound actuator versterkte motorgeluid mist wat karakter. Het geluid lijkt in de cabine bij bepaalde toerentallen zelfs overal vandaan te komen. Wel heel prettig is de handgeschakelde zesbak waar de S3 standaard mee wordt geleverd. Bestel dan ook de kleine pookknop uit de Audi Exclusive catalogus voor een extra racy accent. Toch liever een S tronic automaat met dubbele koppeling? Dat kan natuurlijk ook: die schakelt veel sneller dan je zelf zou kunnen en maakt opschieten nog hilarischer. Want wat gaat-ie snel naar 100. En 200. En 250....
Sneller dan ooit, zuiniger dan ooit
In combinatie met S tronic ben je het snelst onderweg en is de 0-100 sprint in 4.8(!) seconden afgeraffeld. De topsnelheid is in alle gevallen begrensd op 250 km/u. Even geen haast? Goed nieuws, de nieuwe S3 is op papier anderhalve liter zuiniger dan zijn voorganger. Dat de bijbehorende lagere CO2-uitstoot ook een positieve bijdrage levert aan de aanschafprijs, zal nog moeten blijken. De S3 komt in het derde kwartaal op de markt en pas kort voor introductie wordt de prijs bekend gemaakt.
Schrijf een review