Carlo Abarth toverde indertijd kleine Fiatjes tot échte raceauto’s om. Ze degradeerden indrukwekkender bolides en daarnaast bouwde de geboren Oostenrijker de Fiat 131 Abarth waarmee in 1977, 1978 en 1980 het wereldkampioenschap rally’s werd gewonnen. Abarth was toen al volledig eigendom van Fiat.
De geschiedenis herhaalt zich nu. Opnieuw werd begonnen met autosport en komen er de tuningkits achteraan, waarvan er al eentje als fabrieksmodel kant-en-klaar wordt geleverd, de Grande Punto Abarth.
Die is geslaagd. Gebruik makend van de moderne – en vooral lichte – basis van de Grande Punto is het een schoolvoorbeeld van waar Abarth altijd voor stond: affordable speed, ofwel betaalbare snelheid.
Met een turbo worden de standaard 95 pk opgeblazen tot 155 pk en met een wat uitgekiender onderstel worden die feilloos, zonder akelig onderstuur, aan de weg afgegeven. ESP is standaard en doelbewust niet uitschakelbaar, maar het laat een gedoseerde glijpartij toe voordat het ingrijpt.
De remmen, Brembo’s met rode remklauwen, zijn aan de hogere prestaties aangepast. Het geheel is goed uitgebalanceerd, hetgeen ook blijkt dat ondanks de fiks hogere prestaties voldaan wordt aan dezelfde Euro 4 maatstaven als de standaard-Punto. Oók als gebruik wordt gemaakt van de ‘overboost’-functie, die zolang je wilt (maar uiteraard wel ten koste van wat meer brandstof) het maximumkoppel van 206 bij 3.000 toeren verhoogt naar 230 Nm. Om in te halen, maar ook de stuurbekrachtiging wordt straffer. De topsnelheid is 208 km/h, de acceleratie van 0-100 km/h verloopt in 8,2 tellen.
Hij komt er in drie kleuren, wit, zwart of rood, met een bescheiden striping, eigen Abarth-schorpioenen als badges en een klein dakspoilertje. Van binnen ziet het er allemaal ook nèt even lekkerder uit, met zwart leer en rood stiksel voor stuur en pookknop en heel goede, mooi steunende en beschermende sportstoelen. Leer is een optie, airco standaard.
Geheel in stijl is er ook meteen al een opvoerkit die niét af fabriek wordt gemonteerd, maar uitsluitend door de officiële dealers gemonteerd mag worden. Deze ‘esseesse’ (SS, van Supert Sport) heeft onder meer geperforeerde Brembo’s, nog weer wat dikkere stabilisatoren, stuggere demping en verdere verlaging, plus breder rubber om 18-inch wielen. De wijzigingen aan de motor houden in dat er nu 180 pk uit komt (bij 5.750 toeren) en 272 Nm. Nu ligt de top bij 215 km en gaat het in 7.7 tellen naar de honderd. De vermogenswinst is echt voelbaar, want het gewicht is niet of nauwelijks toegenomen en of het nu aan de extra-verlaging of aan het bredere rubber ligt, hij stuurt een stuk strakker. Het setje gaat tussen de twee en drie mille kosten. De conversie mag plaatsvinden tot een jaar (of 20.000 km) na aanschaf.
Daarvoor moeten we tot begin volgend jaar wachten. De prijs hier is dan ook nog niet bekend, die in Italië bedraagt 17.800 euro.