Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant

Een MPV met 195 pk diesel? Dat moet als de brandweer gaan. Wij reden de Opel Zafira BiTurbo.

Opel moderniseert in een bewonderenswaardig tempo zijn hele vloot, maar de dieselmotoren zijn daarbij een beetje stiefmoederlijk behandeld. Ook dat wordt nu ingehaald, te beginnen bij een tweeliter die dankzij twee turbo’s prachtige prestaties levert.

Opel heeft ervoor gekozen het dieselprogramma ‘top down’ te renoveren. Voor ons land was het waarschijnlijk verstandiger geweest juist met de kleinste te beginnen, dan was bijvoorbeeld de nieuwe, geinige Adam met een ‘schoon’ dieseltje in aanmerking gekomen voor van die leuke belastingvoordeeltjes.

Past voortreffelijk
Maar Opel pakte eerst hun hoogbejaarde 1,9 diesel aan en verving die, begin vorig jaar al, voor de Insignia door een tweeliter biturbo. Die hoogst moderne oliestoker kreeg kort daarna een plekje in een Astra en wordt nu ook in de Zafira Tourer (zo heet de derde generatie van die uit 1999 stammende midi-MPV) geschroefd. En daar past hij voortreffelijk in.

De BiTurbo maakt de Zafira Tourer tot de krachtigste midi-MPV met dieselmotor van het moment: 195 pk en een heerlijke soepele 400 Nm koppel. Tot voor kort zou Ford hem in dit marktsegment met hun 2,2-l TDCi die 200 pk levert de baas zijn geweest, maar die wordt althans in ons land niet meer geleverd.

Snelle drukvulling
De souplesse en acceleratie van de BiTurbo zijn werkelijk indrukwekkend. Bij lage toerentallen zorgt een heel kleine turbo, die dus erg vlot op toeren komt, voor een snelle drukvulling van de vier cilinders. In het midden-toerengebied komt zijn grote broer te hulp, die de druk van de inlaatlucht eerst opvoert, om die vervolgens door de kleine naar de vereiste werkdruk te laten brengen. Bij hoge toerentallen kan de grote turbo het helemaal in z’n eentje af. Beide turbo’s hebben een eigen, navenant deel van de forse interkoeler.

Bij het accelereren merkt je niets van het toch vrij ingewikkelde – en uitsluitend door het toerental gedirigeerde – spel tussen de turbo’s. Dat accelereren doet de Zafira BiTurbo vrij gretig en de door de fabriek opgegeven 8,9 tellen waarin de honderd bereikt kan wordt voelt in ieder geval lekker vlot aan. Omdat het tijdens de kennismaking in de buurt van Rüsselsheim flinks ging sneeuwen hebben we geen pogingen gedaan de acceleratietijd met de polschronograaf te verifiëren – en de top van 218 km/h geloofden we ook wel.

Aangenaam vlot
Waar het om gaat is dat deze nieuwe diesel de Zafira in alle opzichten een aangenaam vlotte MPV maakt. Het weg- en stuurgedrag wordt door de relatief licht gebouwde dieselmotor niet negatief beïnvloed en daar was al weinig op aan te merken. Na de Ford C-Max is het de best sturende in z’n klasse.

Vanwege de sneeuw hebben we rustig gereden, waardoor het verbruik aardig in de richting kwam van het, uiteraard volledig theoretische, officiële verbruik. Dat bedraagt 5,6 l/100 km, mede door het standaard stop/start-systeem. Zijn CO2-productie van 149 gkm sluit hem echter buiten van fiscale presentjes, waardoor het succes van deze topdiesel althans in de zakelijk markt ook nogal theoretisch zal blijven.

Dertig holletjes
De nieuwe motor is in de Zafira prachtig stil, zoals moderne diesel dat kunnen zijn. Het draagt bij aan het op een zeer hoog peil staande comfort, waaraan onder meer de aanwezigheid van dertig ‘holletjes’ op spullen op te bergen (inclusief de innovatieve ‘Flex’-middenconsole, waar je een boel in kwijt kunt raken – in beide betekenissen) aardig bijdraagt.

Ook het stoelsysteem is comfortabel. De tweede zitrij heeft afzonderlijke zetels die individueel, de buitenste twee ook in zijdelingse richting, verschoven kunnen worden. Wie voor de zevenzits-versie kiest is gezegend met een derde zitrij die gladjes in de bodem kan verdwijnen. Al het meubilair heeft de zegen van de Duitse vereniging van rugpatiënten, dat u dat even weet.

Opel Eye
Uiteraard heeft deze topdieselversie de beschikking over al die elektronische gadgets die bij Opel veiligheid en/of comfort kunnen verhogen. Daar hoort het Opel Eye toe, dat steeds meer verkeersborden (her)kent en nu ook de rijstrookbewaking voor z’n rekening neemt. Bovendien informeert hij de adaptieve cruise control en die werkt ook in de ‘horizontal blizzard’ uitstekend. De dodehoek-waarschuwing gaf in de sneeuw echter de pijp aan Maarten. Ook Opels parkeerautomaat is tot de collectie toegetreden, maar zat jammer genoeg niet op de Zafira waar wij mee op stap waren. We hadden wel eens willen zien hoe dat op een dichtgesneeuwde parkeerplaats zou gaan.

Onze conclusie is dat deze krachtige en vooral erg soepele diesel een mooie aanvulling op het al zo uitgebreide motorenprogramma van de Zafira Tourer, maar dat hij vanwege het missen van die marktverstorende fiscale premies in Nederland zeker zakelijk niet erg succesvol zal worden.

Maar Opel gaat onverdroten door met de modernisering van hun dieseltractie, want ‘op’ Genève presenteren ze een nieuwe 1,6 liter dieselvariant met 136 pk en 320 Nm. Die motor verbruikt 4,1 l/100 km (109 g/km CO2) en voldoet al aan de toekomstige Euro 6-emissienorm. Dankzij de bescheiden CO2-uitstoot komt die nieuwkomer wel in aanmerking voor 20% bijtelling. Zakelijk succes gegarandeerd.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Gekocht voor 33000 Euro, rijd eerste 2 jaar als een trein daarna buiten de grantieperiode begint de ellende. Na 55000 km brandstofpomp stuk, direct daarna.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Veel kleine mankementen, die de waardering onderuit halen. Op 60000 km. werd de batterij en de alternator al vervangen. De lijn is aantrekkelijk, maar de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
In juli 2007 een splinternieuwe Zafira 2.2 benzine gekocht. Heeft nu 75000 km gelopen, en heeft 9 keer op de afsleepwagen van Opel Assistance.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Nieuw gekocht. Na 2 jaar en 6 maanden (82000 km) de alternator stuk, buiten garantie, een pak geld.Na twee jaar en twee maanden ,net buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
In juli 2007 heb ik mijn Zafira 2.2 met directe benzineinspuiting gekocht. Hij kwam splinternieuw uit de doos, dus geen bestaande ellende van een ander.Aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Auto werd geleverd met gas maar dit type mag niet op gas rijden. Opel heeft drie maanden na aanschaf landelijk verboden dit type zafira.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Na 10 jaar Toyota en 4 jaar Hyundai Matrix 1.8 GLS. wilden we een MPV met een grotere kofferbak. Toevallig zagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Nu ruim 120.000 op de teller. Al 2x ERG klep vervangen; derde keer motormanagementlampje bleek software probleem (??! vraag ik me toch af of de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Bij 60.000 motormanagement lampje te branden. Wervelkleppen vervangen. Na 2 km te hebben gereden brandde het lampje weer, wervelklepmotortje stuk. Bij het vervangen daarvan bleven.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Gewoon veel auto voor heeeeeel weinig geld. Geen aanrader als je meer dan 30.000 per jaar moet rijden. Is niet comfortabel, maakt veel lawaai. vebruikt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
In januari 2010 werd mijn nieuwe Zafira afgeleverd, Inmiddels 8500 km gereden zonder problemen. Rijdt heerlijk. De remmen bij achteruit rijden piepen alleen. Komt snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Ik heb in 2005 een Zafira A gekocht van november 1999. Destijds met 62.000km op de klok. Vrij snel LPG in laten bouwen en ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
nog nooit zo'n slechte auto gereden. Alles gaat kapot. 6x stil gestaan langs de snelweg. Opel dealers die niet weten wat service is... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
diesel 2.2 rijdt heel lekker en soepel, verbruik minder dan zes liter/100 km. bij heel lange ritten valt soms de turbo uit, maar als je.. Lees volledige review.
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Leuke auto maar als je er dan eens wat hebt dan kost het bij de opeldealer meteen een klauw geld. B.v. brandstofpomp, meer dan 2000 Euro.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
We rijden nu 1,5 jaar met onze opel 2.2 liter. Ik kan alleen maar zeggen niets dan ellende. Brandstofpomp werd nog vervangen voordat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Prima gezinsauto. Degelijk. Geen fratsen. Had hiervoor een vectra 1.7 diesel. Nooit gezeur mee gehad, dus daarom weer voor Opel gekozen. Gekocht met 190.000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Wagen gekocht in juni 2007 (Opel Zafira 19 TDCI 120 PK) na een week begonnen eerste problemen. Geen kracht meer. Gereset en we waren.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Zafira 2.0DTI 2001 330.000 km De zeven zitplaatsen is perfeckt,met een gezin van 4 kinderen. Technische zijn er veel problemen. Defecte dieselinspuitpomp,Krukas keerring lek,Startmotor,Thermostaathuis lek, Vacuum pomp.. Lees volledige review.
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Ik heb de auto plm 2.5 jaar. Prettige veelzijdige auto. Moest helaas vele malen naar de garage ivm problemen brandstofdrukregelaar code 0170. 2x vervangen en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Opel een half jaar oud met 5000 op de teller al voor mankementen bij de garage. Blaast motorolie uit de uitlaat. Motorhuis leiden heeft het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Prima auto voor ons gezin. Na verloop van tijd wel en praktische garage (Auto service van der Horst Zoeterwoude) nodig om de typische klachten tijdig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
De 2.2 Cosmo rijdt heerlijk soepel en vlot. Onze Zafira B 2.2 direkt heeft er al ruim 130.000 km opzitten maar voelt nog als nieuw!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Een prima wagen en echt degelijk. Rijd zuinig en zuinig in onderhoud en geen roest, heb reeds vier jaar in bezit en heb hem aangekocht met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Zafira 1.8 16V 2003, Sport. heb deze auto in 2008 gekocht, en naast wat kleine verholpen ongemakjes vind ik de zafira een wel heel fine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Het blijft tobben met de ZAFIRA! Na alle andere beschreven ellende..... Op de autobaan valt opeens de stuurbekrachtiging uit. En dan is het echt zwaar sturen. Op naar de.. Lees volledige review.
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Binnen 4 jaar vier keer drukregelaar moeten vervangen en in 2009 mijn brandstofpomp moeten vervangen. Heb het idee dat het hier gaat om een fout.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Bij warm weer doet de verlichting het niet goed meer .Remverlichting brand als de knipperlichten het moeten doen enz.De oorzaak is niet te vinden.Slechte inruilprijs... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
Een paar maanden kocht ik een nieuwe zafira. Ondertussen heb ik bijna 10.000 km. De bestuurderszetels piept ter hoogte van de schouders bij iedere beweging.. Lees volledige review.
Opel Zafira BiTurbo vooral technisch interessant
1.7 ecoflex 110 pk met een 4000km. Heeft een goed comfort voor mij, vrij harde stoelen en afvering maar stoort mij niet zo. Nadeel is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5