Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op

Nee, de Mitsubishi Space Star is geen MPV, maar een compacte (stads)auto met lekker veel binnenruimte. Lees hier de test

We mogen hem vooral geen opvolger van de Colt noemen, maar de nieuwe Space Star is wel de kleinste Mitsubishi van het moment. Elders in de wereld heet hij trouwens Mirage, maar die nauwelijks passende naam was voor ons werelddeel al door een ander geclaimd.

Het mag niet deren, maar als je de naam Space Star hoort denk je bij dit Japanse merk toch aan de MPV met dezelfde naam van alweer meer dan tien jaar geleden. De huidige is dat echter allerminst. Het is een compact autotootje dat, zeker gezien z’n leuke prijs – vanaf 8.790 euro – en belastingvoordeeltjes, best een beduidende rol in het B-segment zou kunnen gaan spelen. En dáár wordt momenteel nog redelijk goed zaken gedaan, terwijl op de rest van de markt tranen met tuiten worden gehuild – met als uitzondering (nog) altijd de topsegmenten, waar trouwens downsizing ook van harte opgeld doet.

Uit Thailand
Die zo in de mode zijnde term mogen we ook gebruiken in verband met deze uitsluitend in een nieuwe fabriek te Thailand geassembleerde Space Star. De beschikbare 1.0 en 1.2 litertjes hebben volgens het nieuwe modebeeld drie cilinders, al zou het er best nog eens van kunnen komen dat op een van die twee een turbootje wordt geschroefd. Voor de éénliter zou dat een zegen zijn, want diens 71 pk zijn nèt even te schraal – en een turbo (zie de Ford EcoBoost) doet wonderen voor de ‘loopcultuur’ van de toch altijd wat onbeschaafd klinkende driepitters. Met de 80 pk van de ‘Cleartec’ 1.2 liter kom je echter aardig uit de voeten, want Mitsubishi heeft wonderen verricht op het gebied van gewichtsbesparing.

Slechts 820 kilo
De Space Star is uitsluitend als vijfdeurs verkrijgbaar en weegt dan in de instapversie slechts 820 kg, een bewonderenswaardige waarde waar de concurrentie niet aan kan tippen. Mede daardoor accelereert de 1.2 in een redelijke 11.7 sec naar de honderd, terwijl de 1.0 liter daar 13.6 tellen over doet. Het verschil in koppel bedraagt dan ook 88 tegen 106 Nm, opnieuw een meetbaar verschil.

De 1.2 is ook leverbaar met een CVT-automaat en die verdeelt het beschikbare koppel zo soepeltjes dat het ondanks het per slot van rekening toch geringe vermogen een behoorlijk vlot karretje is geworden. En wat verbruik en uitstoot betreft zijn het allebei lievelingen van de fiscus. De éénliter verbruikt gemiddeld 4 l/100 km en draagt 92 gram koolzuurgas per gereden kilometer bij en zijn sterkere broertje lust 4.3 l/100 en stoot 100 g/km uit. Met de CVT zijn die waarden nog wat gunstiger: 4.3 l/100 km en 95 gkm, waardoor die net als de kleine in de 14%-klasse valt. Stop/start is op alle uitvoeringen (behalve de instapper) standaard en werkt ook met deze CVT uitmuntend.

Geen BPM en MRB
Nu valt te betwijfelen of er veel zakelijk met een dergelijke auto gereden zal worden, maar het is in ieder geval een prijzenswaardig resultaat dat er 14% bijtelling in het vat zit. De particulier profiteert van het feit de deze ook vrij is van BPM en in ieder geval dit jaar ook van MRB.

Prijzenswaardig is ook voor de wijze waarop de Space Star geconstrueerd is, want bij een totale lengte van slechts 3.71 meter heeft hij een bovenaan in zijn klasse staande binnenruimte (volgens die meestal gebruikte VDA-meting 90 cm voorin en 75 cm achterin). Daarbij meet de bagageruimte 235 liter, wat we ook niet onverdienstelijk mogen noemen. Hoe groot het daar wordt met neergeklapte (40/60) achterbank hebben we de mensen van Mitsubishi niet kunnen ontlokken.

Beetje saai
Verrassend ruim dus en ook de kwaliteit van het meubilair valt niet tegen. Het dashboard is netjes, beetje saai en van niet al te goedkoop materiaal. De afwerking echter zou wat beter kunnen; wat dat betreft zijn er in het marktsegment echt betere te vinden – maar ook wel weer modellen die er slordiger uitzien.

In het instrumentenpaneel is terecht een ondergeschikte rol toebedeeld aan de toerenteller, maar er zit wel zo’n typisch ‘groen blaadje’ waarmee aangegeven wordt of je zuinig onderweg bent. Voor wie het spelletje mee wil spelen valt er wel goed mee zichtbaar te maken hoezeer het verbruik afhankelijk is van de stand van je rechtervoet – zéker bij de voortreffelijke CVT. Die schakelt goed alert en uiteraard schokvrij en verdient volgens ons echt aanbeveling. De bediening gaat via een forse pook die er uitziet alsof er een ‘gewone’ automaat is gemonteerd. Een versie met een handbak hebben we niet kunnen proberen, maar is bij de 1.2 ook eigenlijk niet aan de orde.

Lange veerwegen
De Space Star rijdt ook verder best lekker. Het onderstel heeft lange veerwegen en dat komt het comfort ten goede, ook al doordat het overhellen in bochten redelijk beperkt blijft. De demping is daarentegen aan de harde kant, hetgeen tot gevolg heeft dat iedere wegoneffenheid sterk gevoeld én gehoord wordt, hoewel deze Mitsubishi verder echt wel een stille auto is.

Uiteraard zijn er diverse uitvoeringsniveaus, waarbij we instapper ‘Entry’ niet aanraden omdat die geen airco heeft en bovendien niet de hoogste fiscale beloning krijgt en daardoor duurkoop is. De versie ‘Inform’, met de 1.0 liter voor (op een tientje na) tien mille, is wél BPM-vrij en krijgt 14% bijtelling. Met de 1.2 liter is de Space Star er vanaf € 12.990 en doordat daar wel BPM op moet worden betaald is de handbak dan even duur als de CVT, hetgeen iedere aarzeling natuurlijk wegneemt. Wel begint het leveringsprogramma van de CVT iets minder luxe dan de handgeschakelde 1.2. Kortom: we denken dat deze jongste Mitsubishi wel enige reuring in het B-segment teweeg kan brengen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (12)

Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
5 jaar garantie in Europa! In Noord Amerika Canada zelfs 10 jaar garantie. Getest daar bij MIN 40 graden! De Mirage/Spacestar gaf geen krimp deed zijn werk uitstekend. Een doordachte klasse wagen en super betrouwbaar.

Japanse kwaliteit alles trefzeker, geen enkele storing. Auto waar over nagedacht is. Lage luchtweerstand ook beste in deze klasse. Een betrouwbare mooie wagen 5 zitplaatsen 3 kids achterin kan zeker of 2 volwassen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Zie review ===>

Minpunten

Helemaal niets.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Klasse wagen, ruim en volwassen!

NOOIT bij Mido kopen!!!! prutsers en komen afspraken niet na. Erg slechte service en zijn belachelijk (veel) duur(der).

Heb nieuwe zwarte Spacestar bij Auto Herwers gekocht. Fijn bedrijf met topservice, klantvriendelijk, komen afspraken na. Daar denkt men met klant mee.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Ruime volwassen wagen, zeer luxe, zuinig, 5 zitplaatsen, stil, riante uitrusting ook op veiligheid niet bespaard. Veel comfort. Goede wegligging, leuk model. Verbruik 1:22 / 1:23 lange garantie.

Minpunten

Zou niks weten.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Hebben 8 Spacestars zakelijk. Super betrouwbare fijne stille luxe ruime eb zuinige auto's. 100 keer beter op alle fronten, dan die VAG rommel.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Top auto op alle fronten.

Minpunten

Niets!
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Klasse wagen, ruimer, luxer en zuiniger dan concurrentie.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Rijdt erg goed, zeer ruim, veel luxe, hoog comfort, complete uitrusting, verbruik 1:22,8 gemiddeld. Super fijne wagen.

Minpunten

geen
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Blijft beste aanbieding 10990,- inclusief 4 electrische ramen, electrische spiegels, lichtmetalen wielen, privacy glass, met leer bekleed stuur en pook. Regen sensor, automatische verlichting, goede radio/cd/mp3 speler met usb en aux 4 speakers en tweeters achterin, ABS, ESP, ASR, BAS, 6 airbags ook achterin, veel comfort, super zuinig en 5 jaar garantie. Pas weer op diverse punten nog weer beter geworden. Ruimte van B segmenter vergelijkbaar met Yaris uit 2011 dus dat formaat heeft Spacestar.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Zie review.

Minpunten

Model kon ietsje spannender maar is functioneel en doordacht, klasse.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Is meer B segment A segment. Is 30cm langer, 6 cm breder en 15cm langere wielbasus dan 108/c1,aygo/panda. Ook up citigo zijn stuk kleiner en zeer kaal uitgerust. De daewoo karl is een zuiphok dik 4000 toeren bij 125km/u moeite om 1:15 te halen terwijl spacestar makkelijk 1 op 22 rijdt en veel luxer is, ruimer op alle fronten, stiller en 5 jaar garantie. Miijn top 5 zou zijn 1. Spacestar, 2 Hyundai i10, 3 Kia picanto, 4 daewoo karl, 5 suzuki celerio. Daarna pas panda, twingo, up/108/aygo die allen veel minder bieden dan Spacestar, zelfs klasse kleiner zijn, maar wel stuk duurder en kortere garantie.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Modeljaar 2015 nog beter, stiller betere rijeigenschappen wegligging. niet 1 auto in dit segment biedt zoveel ruimte, luxe uitrusting als de Spacestar. Beste koop voor dit geld en nog 5 jaar garantie ook.

Minpunten

Heeft tie niet echt.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Japanse kwaliteit alles trefzeker, geen enkele storing. Auto waar over nagedacht is. Lage luchtweerstand ook beste in klasse. Een
betrouwbare mooie wagen 5 zitplaatsen en 5 jaar garantie.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Sportief leuk model, ruimste in zijn klasse, zeer complete uitrusting, stil, afwerking, rijdt uitstekend, veel comfort en zeer zuinig 1:23

Minpunten

Geen
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Ruimste in klasse, 5 zitplaatsen ideaal 3 kids achterin elk eigen gordel en hoofdsteun, 2 volwassenen ook ruim plek. Spacestar is net zo ruim als Micra of Swift maar dan € 4500,- goedkoper en 5 jaar garantie! Verbruik 4,2 L/100 gemiddeld over 15000km super!
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Slim leuk model, ruim, wegligging, rijeigenschappen, stil, comfortabel, luxe, zeer zuinig en lange garantie.

Minpunten

Nog niet tegen gekomen.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Met 3 meter 71 lengte veruit grootste deze klasse. Lijkt wel B segmenter. Lange wielbasis. Van 0-100 in 11.5 seconde en top van 180. Super fijne wagen ook bij 140 op teller geen probleem blijft strak rijden, stil en geen stuurcorrecties nodig. Heb de 1.2 motor met 80PK en rij gemiddeld 20% snelweg, 60% op 80 km wegen en 20% stad. Verbruik 1:21. Verder erg luxe uitgerust electrische ramen rondom, cruise control, lederen stuur en pook, keyless entry, radio/cd/mp3 usb aux, dakspoiler, mistlampen, Licht metalen velgen, privacy glas, electrische en verwarmde spiegels, carkit bluetooth navigatie, startknop geen sleutel nodig.
Start/stop werkt zeer snel. 6 airbags, esp, tractie controle en Airco = ECC Climate Comtrole, regensensor, veel opbergruimte, goede stoelen, schakelen, sturen en remmen ook erg goed. En nog 5 jaren garantie ook. Keurige afwerking. Niets rammelt of kraakt. Rij 400km per week met de Mits. Star heerlijke wagen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Met 3 m 71 lengte ruimste in klasse. Rij-eigenschappen, comfort, stil, stoelen, zeer complete uitrusting, wegligging, zuinig en betrouwbaar.

Minpunten

Bij lagere snelheden iets lichtere besturing, (voor mij) geen minpunt.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Prettige, ruime en luxe wagen met goede wegligging, vlot en zuinig. Feilloze bediening. Elke dag met plezier rijden.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Ruimte, comfortabel, wegligging, stil luxe, zuinig, stoelen, bediening, multimedia, veligheids uitrusting, lange garantie, verbruik 4,4l/100km Sympathiek, doordacht topkarretje.

Minpunten

Zou niks weten.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
5 zitplaatsen Erg luxe standaard opties, complete veiligheids uitrusting. Zeer zuinig. Goede wegligging en rijdt uitstekend. Is stil ook op snelweg 130km, mooi dasboard, netjes afgewerkt, goede stoelen, stuurt, remt en schakelt zeer goed en trefzeker. Goede radio/cd mp3 + usb. Hele fijne mooie ruime luxe en zuinige auto met lange garantie.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Ruimste in klasse - 5 zitplaatsen - is zeer luxe - veiligheids uitrusting - goede wegligging - zeer zuinig- stil - keurige afwerking - betrouwbaar - slim model - geen rammels - lange garantie.

Minpunten

Geen.
Nieuwe Mitsubishi Space Star schudt B-segment op
Betrouwbaar veel ruimte, uitrusting, comfort, 5 deurs, 4 electrische ramen en spiegels. mistlampen, keyless entry, goede stoelen, lederen stuur en pook, fijne bediening, climate control, licht+regensensor, lichtmetalen wielen, goede radio / cd / mp3 speler met aux en usb met 4 speakers, verbruik 1 op 23 sportief model side skirts, dakspoiler met 3e Led remlicht. ABS,EBD, Remassistent, ESP stabiliteit en tractie controle en 6 airbags ook achter. Lange 5 jaar garantie en 5 jaar pechhulp in europa. Een topkarretje (fors) ruimer dan up, picanto, 108, i10, twingo etc.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Ruimte, riant luxe uitrusting, veel comfort, 5 deurs, zeeeer zuinig, afwerking, geen rammels of kraakjes. Rij-eigenschappen, leuk sportief model. Stoelen en 5 zitplaatsen. Betrouwbaar.

Minpunten

Geen racemonster maar kan prima meekomen.