Als een auto in Europa een groot succes is en in Nederland niet, moet dat wel aan de prijs of de uitstoot van de motoren liggen. En dat was precies het (enige) manco van de eerste Ford Kuga. Ford had een fijn sturende SUV in handen die zijn concurrenten gemakkelijk de baas kon zijn, maar zijn dorstige 2.5T turbomotor (benzine) en ruime aanbod aan diesels kon de Nederlandse koper niet echt op zijn wenken bedienen. Hoewel de Kuga in Europa vooral met een dieselmotor wordt verkocht, zijn het in Nederland juist de benzinemotoren die gretig aftrek vinden. Om maar met de deur in huis te vallen; de nieuwe Kuga has it all. Ford voorziet in de 1.6 liter EcoBoost motoren en 2.0 TDCi diesels uit de Focus, met twee- en vierwielaandrijving, handgeschakeld of met een (Powershift-)automaat. Wij hebben (vanwege de Europese vraag) bij de introductie alleen kunnen rijden met de 2.0 TDCi, maar nog deze maand kunnen we in Nederland met de 1.6 EcoBoost op pad.
Kuga-evolutie
De nieuwe Kuga vervangt trouwens niet alleen ‘onze’ Kuga in Europa, maar ook de Escape uit Amerika (die zijn naam blijft houden). Met dank aan de Europese designers van de eerste Kuga heeft Ford voor de nieuwe Kuga/Escape het ontwerp van de huidige Kuga laten evolueren. De nieuwe generatie is direct herkenbaar als Kuga, helemaal als je hem van opzij bekijkt. Om iedereen blij te maken is deze ‘One Ford’ acht centimeter gegroeid. Door juist de hoogte iets af te laten nemen en de wielbasis onveranderd te laten oogt de nieuwe Kuga niet eens zo veel groter en dat is alleen maar een goed teken. Niet in de laatste plaats omdat er de komende jaren nog meer SUV’s in het Ford gamma komen, zoals de kleinere EcoSport en de grotere Edge.
Die extra centimeters in de lengte van de carrosserie blijken bij instap effectief. Met name achterin hebben passagiers een stuk meer beenruimte dan voorheen. Ook aan hoofdruimte blijft er geen gebrek, zelfs wanneer het riante glazen panoramadak (tevens te openen en te schuiven) is bijbesteld. De bagageruimte is voor een auto van dit kaliber eveneens groot, en 46 liter ruimer dan voorheen. Juist omdat grote broer Edge mogelijk een zevenzitter zal zijn en de S-MAX dat al was, wordt de Kuga gewoon als vijfzitter in de markt gezet en dus was het niet nodig om twee stoeltjes in de bagageruimte te verstoppen. Voor de rest trakteert het Kuga-interieur niet op verrassingen. We zien een dashboard dat in lijn met de B-MAX en Focus is vormgegeven en dus is het een vrij druk geheel. Nog steeds gelooft Ford in een navigatieschermp(je) dat niet groter is dan vijf inch. Dat vinden we prima in een Fiesta, maar is te mager in een Kuga (en Focus), al was het omdat het display dan veel meer gedetailleerde informatie kan laten zien. Voor een auto die verder (tegen bijbetaling) vol zit met goodies en gadgets zoals dodehoekdetectie, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning, een achteruitrijcamera, noodremhulp voor in de stad, adaptieve cruise control, vermoeidheidsherkenning, grootlichtasssitent en een met een voetbeweging (elektrisch) te openen en sluiten achterklep toch een te vermijden misser. En als we dan toch ons wensenlijstje op tafel leggen, doe er dan ook standaard een in hoogte verstelbare passagiersstoel bij. ‘Standaard’ zit de bijrijder namelijk best hoog en om nou meteen te moeten kiezen voor het Leather Pack met zo'n stoel is ook zo wat.
Gretige diesel, kijkers op Ecoboost
Zoals gezegd maken we onze eerste kilometers in de nieuwe Kuga met de 2.0 TDCi dieselmotor, die met 140 pk en tweewielaandrijving of 163 pk en vierwielaandrijving voor de dag komt. Die laatste is dan ook naar wens gekoppeld aan een zestraps Powershift-automaat. In de omgeving van Valencia komt de 163 pk variant opvallend gretig uit de voeten. Zo energiek hebben wij die tweeliter nog niet meegemaakt, laat staan in een (grote) Kuga. Zo'n 90% van het volledige koppel (340 Nm) is al rond 1500 toeren beschikbaar en daarbij blijft hij ook netjes op de achtergrond tokkelen. Slechts hoger in de toeren begint de TDCi zich naar de voorgrond te begeven en merken we ook dat hij juist ‘onderin’ het meeste tot zijn recht komt. En laat dat nou ook meteen het meest efficiënt zijn. Wanneer de 2.0 TDCi is gekoppeld aan de Powershift automaat blijft onze positieve indruk overeind, temeer omdat het brein van de automaat altijd precies weet wat je bedoelingen zijn. Vreemd genoeg beperkt de manuele schakelmodus zich nu net als bij de Focus tot twee kleine knopjes aan de versnellingspook. Dat ga je dus in de praktijk niet gebruiken en flippers aan het stuur zijn geen beschikbaar alternatief. Helaas!
Heer en meester op de weg
Hoewel zo’n 88% procent van alle nieuwe Kuga’s in Nederland de showroom verlaten met een 1.6 liter EcoBoost 150 pk motor en voorwielaandrijving, liet Ford ons op gepast terrein kennismaken met het Intelligent All Wheel Drive systeem dat leverbaar is op de genoemde diesel én de 182 pk sterke EcoBoost variant met traditionele automaat. Het systeem werkt sneller dan zijn voorganger en kan op het display van de boordcomputer precies laten zien hoeveel kracht elk wiel krijgt voorgeschoteld. Ook op asfalt is de vierwielaandrijving actief. Samen met Torque Vectoring Control en Ford Curve Control dat onderstuur met remingrepen terugdringt is de Kuga met AWD niet van zijn stuk te krijgen. Eventuele trillingen of reacties in het stuur worden met behulp van Active Nibble Compensation effectief gefilterd. Daarbij blijft de Kuga ook nog eens direct, met gevoel én niet zo licht sturen, wat in dit segment geen vanzelfsprekendheid is. Hulde! Binnenkort rijden met de voorwielaangedreven Kuga om te zien of ook deze versie weer een echte Ford is.
Veel lager geprijsd
Wat een Ford nog meer een Ford maakt is een nette prijs met betaalbare opties en dus is de Kuga er nu vanaf 32.465 euro (1.6 EcoBoost 2WD Trend) terwijl de instapprijs voorheen ruim tien mille hoger lag. De standaarduitrusting Trend trakteert op alle courante luxe, we missen alleen een leuk setje lichtmetaal. Ford verwacht traditiegetrouw het meeste van de twee mille duurdere Titanium, die onder meer met 17 inch wielen, automatische airco, stof/leder-bekleding, meer chroom en automatisch dimmende binnenspiegel is uitgebreid. Het tijdelijk leverbare First Edition Pack vervult verdere wensen met navigatie, parkeerhulp, Sony audio met achteruitrijcamera, sleutelloze toegang en die handige elektrische achterklep. De genoemde assistentiesystemen voor onderweg zijn onderdeel van het Advanced Technology Pack dat 1995 euro moet kosten.
Fotografie: Louis Blom Fotografie en Ford Europe
Schrijf een review