Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche

Hoe leuk is zo'n nieuwe Seat Ibiza Cupra? Wij hebben 'm gereden!

Seat is sinds vorig jaar in een stroomversnelling geraakt. Met de introductie van veel nieuwe modellen zet het merk zich nadrukkelijk op de kaart. Om de vernieuwingsslag kracht bij te zetten is het nieuwe credo enjoyneering in het leven geroepen. Dat motto past de nieuwe Ibiza Cupra als geen ander.

Hoewel de ‘doorsnee’ Ibiza-modellen vorig jaar al werden gefacelift, heeft de nieuwe Ibiza Cupra -waarschijnlijk om marketingtechnische redenen nog even op zich laten wachten. Ons geduld wordt echter rijkelijk beloond want de nieuwe Cupra – een badge die Seat al sinds 1997 op de Ibiza uitdeelt – ziet er niet alleen nog vlotter uit, hij is het ook geworden. Door ‘tweaks’ aan de standaard DSG-transmissie met zeven versnellingen kan het sprintje vanuit stilstand naar honderd nu in 6.9 seconden worden afgeraffeld, drietienden van een seconde sneller van voorheen. Tegelijkertijd ligt de topsnelheid iets hoger (nu: 228) en kon het verbruik ook met driehonderdste liter per honderd kilometer zakken naar 5.9 liter. Toch mooi meegenomen.

Priemende xenon en luchtsleuven
Om te zien dat we met de vernieuwde Ibiza Cupra te maken hebben is een blik op de neus al voldoende. Voortaan prijken er tussen de grille en bumper vier luchtsleuven, die het potente karakter van deze ‘Spaanse’ hatch nog eens verder moeten benadrukken. De koplampen geven een niet mis te verstane blik dankzij de standaard LED-dagrijverlichting en als het donker wordt, doet de bi-xenon verlichting dat nog eens dunnetjes over. Je kunt de Cupra als vanouds al herkennen aan de roostergrille en het Cupra-logo. Nieuw zijn weer de 17 inch lichtmetalen wielen en de zwarte buitenspiegelkappen, waarbij het contrast daarvan op een wit exemplaar ons meer aanspreekt dan op een rode Ibiza Cupra. Het woordmerk Cupra op de achterklep, de forse zwarte ‘kieuwen’ in de achterbumper en de centraal geplaatste trapeziumvormige uitlaat (een sierstuk, maar toch) laten er evenmin gras over groeien; de Ibiza Cupra is in alle opzichten duidelijk verheven boven zijn doorsnee-broertjes en de FR-uitvoering. Je moet het trouwens niet verder vertellen, maar kijk er niet van op als Seat over een tijdje nog met een Cupra R op de proppen komt. Net als vroeger.

Sportieve basis voor interieur
Het baas-boven-baas gevoel in de Ibiza Cupra vertaalt zich uiteraard ook naar het interieur. Wie zo’n scheurneus voor de deur wil hebben staan verlangt naar een sportstuur (met flippers) en een setje sportstoelen, al dan niet uitgevoerd met tweekleurig leder. Seat geeft die wensen perfect invulling want ze zitten voortreffelijk, ook wanneer het wat harder door de bocht gaat. Grijze stiksels, een Cupra-specifiek instrumentarium en een set sportpedalen zorgen voor meer onderscheid. Goed, misschien had Seat zich hier nog iets verder kunnen uitleven met koolstofvezel of nog meer aluminium, maar wellicht houden de designers bewust de hand op de knip om de Cupra R een toekomst te geven én (sowieso) de Cupra betaalbaar te houden.

Grommende TSI
Als het om snelheid gaat doet de Cupra in ieder geval niet naar méér verlangen. De 1.4 TSI met turbo en compressor schopt het wederom tot 180 pk en 250 Nm en geeft die met een nadrukkelijke, aanstekelijke grom vrij. Het geluid is kenmerkend voor de meest krachtige variant van deze motor, die ook bovenin het toerengebied ontzettend krachtig blijft. Omdat de Ibiza Cupra net als zijn voorganger standaard is gekoppeld aan de DSG-automaat, blijft wielspin tot een minimum beperkt en kan de aandrijflijn maximaal worden benut om die (stoplicht)sprintjes mogelijk te maken. Maar wilt de sportieve rijder niet gewoon zelf schakelen? Ja en nee, denken wij. Natuurlijk is het leuk om ‘aan het werk te gaan’ en samen met de Ibiza een leuk speeluurtje te hebben, maar in de dagelijkse praktijk zal dat lang niet elke dag aan de orde zijn. In ieder geval biedt de DSG-automaat met dubbele koppeling de mogelijkheid om zelf het schakelmoment te bepalen met behulp van de flippers aan het stuur of de manuele stand van de versnellingshendel. Daarbij moet gezegd worden dat een opschakelcommando lang niet altijd direct werd opgevolgd. Dat denkmoment trad niet op bij terugschakelen. Da’s jammer.

Geen rake klappen
Verder doet de Ibiza Cupra onderweg opnieuw naam eer aan; hij stuurt lekker direct en kan in samenwerking met het elektronische sperdifferentieel XDS zijn vermogen meestal goed kwijt. Bovendien: ondanks de extra verlaging van het onderstel ten opzichte van de Ibiza FR heeft de Cupra nooit echt klappen uitgedeeld. Deze prettige constatering is toe te rekenen aan de gewijzigde ophanging en demping. Daardoor ontpopt het topmodel zich probleemloos tot een ‘daily driver’, een stempel die Seat ook van harte op de auto heeft willen drukken. Het moet immers ook wel leuk blijven. Of de aanschafprijs van de Ibiza Cupra onze glimlach doet verdwijnen weten we nog niet, maar dat valt te betwijfelen. De prijs die de importeur deze week bekend maakt zal waarschijnlijk weer rond de 24 mille liggen. 

Update: de Ibiza Cupra gaat 25.895 euro kosten.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (33)

Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
De nieuwe Ibiza 2016 rijdt heel goed, alleen als een trekhaak belangrijk voor je is zou ik voor een andere auto kiezen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

zuinig
stil
stoelen

Minpunten

Technisch niet mogelijk om trekhaak te monteren
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
De ST 1.2 TDI Style is een prima rijdende auto, met lekker weggedrag. Maar de versnellingsbak is veel te lang voor het motortje.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

+ zuinig
+ wegligging
+ zitplek

Minpunten

- traag
- omslachtig uitbreiden bagage
- vormgeving
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.

Minpunten

Thanks for spending time on the cmoutper (writing) so others don't have to.
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
heb de ST uitvoering in 12 diesel. zag de auto in wit en was meteen verliefd. De auto stond op bredere zeer mooie lm velgen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Leuke recensies tot nu toe. ik heb er nu 3000 km op zitten en wel wat kleine problemen gehad met de ecomotive. Allemaal slordigheden vanaf.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Sinds 5 weken in het bezit van deze Seat Ibiza Ecomotive SC style uitvoering en inmiddels bijna 4000 km gereden. Ik moet eerlijk zeggen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Momenteel 8600 km gereden, bevalt ons prima; bij regelmatige rijstijl (ook 120 km/u) is verbruik bijna 1:25, dat is heerlijk. Ligt goed op de weg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Heb sinds een week een seat ibiza sc 1.2 TDI Copa Plus in mijn bezit. Ben tot nog toe zeer tevreden! Uiterlijk helemaal geweldig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Wagen rammelt veel op verschillende punten. Nog niet opgelost door garage. Maakt tevens een bijgeluid bij het schakelen. Al met al niet zo'n succesnummer. Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
heb nu ongeveer 9000 km op de teller auto rijdt goed. maar het verbruik is abnormaal hoog . de auto van mijn maat (audi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
De auto stuurt strak, helaas al enkele probleempjes gehad zoals lampjes van licht kapot blijven soms branden terwijl alles ok is achterruitwisser kapot, verbruik is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Auto rijd beter als beweerd in somige revieuws, prijs kwaliteit zeer goed. Ook in bezit van Ford Focus en rijd vaak ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Het verbruik is slecht. Ik heb 2 seats ibiza 1.2 tdi met 1 auto haal ik net 1000 km en met de andere 900 km... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
is de 1.2 diese uitvoering, is leuke auto, je moet wel gaan voor de milieuaspecten, niet echt stille auto, verbruik na 16.000 km gemiddeld 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
na 5 minuten terug gereden na garage vanwege spiegel probleem, auto valt dus af. seat dealer vd plaats in utrecht is erg rommelig,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Een prettige auto met een sportief en mooi uiterlijk. Van binnen wederom mooie lijnen en redelijk goed afgewerkt. Voorzien van alle gemakken. Alleen het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Na 13000 km een gemiddeld verbruik van 1:23 Het leerpakket is een aanrader . Perfecte stoelen en stoelverwarming. Fijne auto voor dit geld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Fijne auto om in te rijden, prima weggedrag,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
heb nu 4400 km gereden de motor rijdt uitstekend heeft vermogen genoeg. het laagste verbruik was 1 op 22.5 van groningen naar woerden . voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Ben +- een week in het bezit van onze nieuwe seat, en moet zeggen om te zien een kekke bakkie! Echter zijn er wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
ben nu een week in bezit van de ibiza 1.2 tdi .hij rijdt goed en is stil en is beslist niet traag zoals wordt vermeld.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
veel kleine tecnisch problemen, let op als je deze type.s koopt, o.a voorvering, en motormanagement geeft problemen.. Lees volledige review.
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Ik heb helaas weinig goede ervaringen aan deze auto overgehouden in de 5 maanden dat ik hem in mijn bezit heb gehad. Ik kocht hem in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Ik rijd sinds 30 julli een Seat Ibiza Stella+ uit het jaar 2005. Het is een supermooi bakkie en rijdt zeker heel fijn! Sturen gaat soepel.. Lees volledige review.
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Ik heb sinds maart 09 deze seat ibiza gekocht, voor een goedkoop prijsje. Ik moest hem wel laten keuren, dus heb ik laten vervangen, was.. Lees volledige review.
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
een lekker bakkie wat wel van een lekker pittige rijder houd schakelt snel en soepel.minpunten zijn vaak de koplampen kapot gehad soms wel 3 keer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Ik rij nu sinds Januari 2004 een nieuw gekochte Seat Ibiza 1.4 74kW. Overall is het een fijn autootje. Heb nu 50.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Fantische auto. mooie design, en een lekkere pittige 1.4 hij stuurt heel soepel, veel soepeler dan een VW Polo, ondanks ze het zelfde onderstel hebben(rij soms in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Ik heb mijn Ibiza nu bijna een half jaar. Aan de ene kant ben ik erg tevreden; rijdt goed, vrij pittig voor een 1.4 en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
ibiza 2003 temperatuur sensor kapot nog geen 30.000km gereden wis-was slangetjes eraf, omdat deze tekort zijn gemonteerd, klant betaalt dure prijs voor 1cm slang. beide raammechanisme kapot... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
De seat Ibiza is een mooie auto om te zien en met de 130 pk tdi ook nog eens erg snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
mooie vlotte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Seat Ibiza Cupra neemt revanche
Veel problemen met deze auto.De auto had nog maar 30.000 km gereden toen ik hem kocht.Daarna ging er kapot: Electrische raambedining,knop van achterruitverwarming kapot,lampen kapot.. Lees volledige review.