BMW X1 opgewaardeerd

Subtiele facelift en een stel nieuwe motoren voor de BMW X1. Wij hebben de instapdiesel getest.

BMW heeft de nu drie jaar bestaande X1 een facelift én een stel nieuwe motoren gegeven. Reden om de kennismaking eens te hernieuwen en wel met de X1 sDrive16d.

Drie jaar is bij de Beierse Motoren Fabriek zo’n beetje de periode om een model tussentijds wat op te frissen, voordat het na meestal vijf jaar (maar aan die tijdsspanne wordt vanwege de steeds heviger concurrentie wat geknaagd) helemaal op de schop gaat. Aan de buitenzijde is de opknapbeurt bij de X1 weinig ingrijpend, maar een aardige nose job laat de kleinste van BMW’s SUV’s nog wat meer op z’n grotere broers lijken en de operatie omvatte meteen ook de montage van moderne koplampen (Xenon optioneel) en LED-dagverlichting. Verder kregen de richtingaanwijzers een hulpje in de buitenspiegels en ziet de bodemplaatbescherming er van achteren wat professioneler uit.

Van binnen zijn de interieurverzorgers harder aan de slag geweest, waardoor het geheel er nog comfortabeler uitziet – en dat ook echt is geworden – en weer wat fraaiere materialen kreeg. De opnieuw ontworpen middenconsole is nog wat verder op de bestuurder/ster gericht en er kan gekozen worden voor een buitengewoon lekker lederen stuurtje, dat nèt niet te veel knoppen herbergt.

Alleen achterwielaandrijving
Verder doet de X1, die er zich als sDrive moet behelpen met alleen achterwielaandrijving en met de titel xDrive beschikt over een uitmuntende vierwielaandrijving (met het accent op áchter) nu ook mee aan BMW’s uitrustingsprogramma dat in Lines is ingedeeld.

Het is allemaal precies wat een facelift doorgaans inhoudt en ware het vermelden nauwelijks waard als BMW niet tevens wat nieuwe motoren uit de hoge hoed had getoverd. Het gaat om twee viercilinder tweeliter turbodiesels: ‘instapper’ sDrive 16d met 116 pk en ‘topper’ xDrive 25d die zijn berijder 218 pk biedt. Bescheiden als we zijn reden we met de kleinste.

Precies schakelen
Nieuw is ook de zesversnellingsbak en dat is qua bediening een van de beste van het moment. Zeer precies schakelen, waar je bij sommige andere zesbakken nog wel eens in de coulissen verdwalen kan. Een achttraps automaat is een verstandig en comfortabel alternatief.

De aanduiding X1 is wel een beetje misleidend, want dit model mag dan qua vormgeving dicht bij de andere X-modellen staan (als we de X6 even vergeten), van een stationwagen is hij evenmin ver verwijderd. De op de bodemplaat van de 3-serie gebouwde X1 – hij deelt er de wielbasis van 2,76 meter mee – is met een lengte van 4,45 meter maar acht centimeter korter dan een 3-serie Touring. En maar twaalf centimeter hoger, terwijl hij juist twaalf centimeter lager is dan de X3, het volgende X-model in de pikorde bij BMW. 

Vooral ruim
De X1 is dus een beetje van alles, maar vooral een ruime auto, waar je achterin door de extra hoogte veel ruimte hebt en een flinke bagageruimte aantreft – onder het afdekzeiltje 420 liter, met neergeklapte achterbank 1.350 liter. De zit is wat hoger en dat zal de strammere medemens waarderen, maar achter het stuur heb je niet de indruk met een MPV of SUV van doen te hebben. De wendbaarheid is gewoon die van een 3-serie – en veel beter bestaat op dat gebied niet.

Met zijn achterwielaandrijving beantwoordt de X1 sDrive verder ook helemaal aan de verwachtingen die je aan een 3-serie stelt, het is gewoon een slimme uitbreiding van het gamma, voor mensen die net wat meer bagageruimte (420-1.350 l) willen en de iets hogere zit op prijs stellen. De 16d is alleen als sDrive te koop, wie vierwielaandrijving begeert zal, terecht, naar een krachtiger motor toe moeten. Die 116 pk voor een auto van 1.555 kg houden ook echt niet over en bij het accelereren moeten de 260 Nm alle zeilen bij zetten. 

Prima stop/start
Officieel begint het toerengebied waar dat maximumkoppel in wordt geleverd al bij 1.750 toeren, maar in de praktijk blijkt dat-ie pas boven de 2.000 omw/min er aardig vandoor wil. Met die prachtbak is veel schakelen geen enkel probleem, echter. De standaard stop/start-functie is in dieselland een van betere: hij slaat razendsnel weer aan en hij is ook stationair zó stil dat je soms echt moet opletten of het torretje al draait.

Niettemin rijdt deze X1 in de stad heel prettig en vormt hij een welkome aanvulling in het kleinere segment van de PC-tractoren. Als luxe boodschappenauto heel sterk, met zijn makkelijk en hoog openende achterklep, terwijl het (in delen) omklappen van de achterbank ook al zo ontzettend handig verloopt. Onder de laadvloer is een ruime ‘kelder’ met een mogelijke slimme indeling in compartimenten. BMW levert een keur van hulpmiddelen om ladingen klemvast te zetten. Ook de mooie dakrails, die in zwart, mat aluminium of hoogglans alu leverbaar zijn, staan in het accessoirelijstje. Voor minimaal 255 euro altijd doen. Als geste naar wintersportgangers zouden ze bij de xDrive eigenlijk standaard moeten zijn.

Extra bekerhouder
Het interieur ziet er heerlijk uit en is écht BMW. Perfecte stoelen, ook achterin, waar de hoofd- en beenruimte ruim voldoende zijn. De bediening is bijna voorbeeldig, ware het niet dat de Beiers sinds enige tijd kiezen voor schakelaars die weer in de ruststand terugkeren. Ik vind dat voor álle schakelaars vervelend, maar vooral bij die van de richtingaanwijzer en de ruitenwissers. Onbegrijpelijk dat de ergonomie-meesters daarvoor gekozen hebben. Wat raar vond ik ook een soort klepje recht aan de middenconsole, maar dat blijkt te dienen om er nóg een bekerhouder in vast te zetten. Dat willen de Amerikanen natuurlijk en aangezien BMW de X1 daar nu ook levert (en sinds kort bouwt) is dat begrijpelijk.

De uitrustingsmogelijkheden omvatten alle hulp-elektronica die je tegenwoordig kunt bedenken en dat is dus een kwestie van wat je waar voor over hebt. Ook qua infotainment zijn er talloze mogelijkheden.

Al met al een prettige super-stationcar, voor 38.440 euro, al zou ik voor twee mille meer voor de 18d gaan, die zo’n veertig pk meer biedt, althans als het een diesel moet zijn. Voor mensen die minder rijden is als instapper de 20i met 135 pk aan te bevelen, à € 39.715.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (13)

BMW X1 opgewaardeerd
Ben in middels al weer 2 jaar en 16000 km op de weg met deze heerlijke auto,ligt als een rots op de weg.Beleef veel plezier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Had normaal nooit naar BMW gekeken maar ik kon deze goedkoop aanschaffen. (geen belasting, 20% korting, Xdrive gratis) waardoor ik er toch voor ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
prima auto, zitgoed en is comfortabel. Is lekker snel, 2.0 d xdrive. De voorwielen maken herrie bij het remmen en dat is vreselijk irritant... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Is mijn 8st BMW en de eerste waar ik ontevreden over ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Heerlijke auto met subliem weggedrag. Keurige afwerking, goede materialen. Je komt zelfs met de 1.8 s-drive [100KW] vlot mee in het verkeer. Verbruik valt mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Onze 1e BMW ooit. Wat een geweldige auto! Zeer soepele motor met 6 traps automaat. Schakelt vrijwel onvoelbaar. Is in de sportstand met 150.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Eerste diesel hiervoor een audi A3 quatro FSI maar diesel doet zeker niet onder. Hebben nu 10000 gereden en is een heerlijke auto.Had dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Heerlijke reisauto voor zakelijk gebruik. Voldoende ruimte, ook om naast je werk in het weekend met het gezin op pad te gaan. Motor is geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Sinds 7-5-2010 in bezit BMW X1 s-Drive18i. Voorheen BMW 3 serie. Vooal de iets hogere zitpositie bevalt uitstekend. Zeer goede wegligging, krachtige motor en stuurt.. Lees volledige review.
BMW X1 opgewaardeerd
BMW X1 18i S-drive sinds 4 weken in betit en 2200 km afgelegd. Prettig sturende auto comfortabel vodoende beenruimte ben zelf 2 meter lang. Voldoende trekkracht van.. Lees volledige review.
BMW X1 opgewaardeerd
BMW X1 Sdrive 18d. Super fijne reisauto met subliem weggedrag. Krachtig, wendbaar en zeer comfortabel. Gezin met 2 kleine kids. Voldoende ruimte. Zeker met dakkoffer... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Sinds ongv 10 dagen zijn wij in het bezit van de BMW X1 18I.Hiervoor BMW320I.Tot op heden zeer tevreden! Goede zit positie( Toch.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
BMW X1 opgewaardeerd
Heerlijke reisauto met goede stoelen en uitmuntende communicatie middelen (tel, Nav, etc). Net de eerste 4.000KM afgelegd en naar elke rit heerlijk fris uitgestapt. Daarnaast.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5