Als je als merk zijnde al een breed gamma aan MPV’s in de showroom hebt staan, kan er altijd nog wel eentje bij. De B-MAX is het kleine broertje van de C-MAX en begeeft zich daardoor in een segment waar al best wat kaarten zijn geschud. Zo boeken Hyundai en Kia veel succes met hun ix20 en Venga, en lukt het Opel – hoewel die auto ietsje groter is – om de tweede generatie Meriva te slijten. In het verleden was de Ford Fusion op basis van de Fiesta het enige compacte model dat extra ruimte in de Ford-gelederen kon bieden, maar de geheel nieuwe B-MAX gooit het over een andere boeg en heeft niets weg van de Fiesta of het faceliftmodel dat op stapel staat. Ja, zijn voorbumper misschien.
Sesam open u
Met een lengte van 4.08 meter is de B-MAX slechts 13 centimeter langer dan een Fiesta en dus echt compact gebleven. Voor extra ruimte is Ford de hoogte in gegaan en dat is eerlijk gezegd wel een klein beetje zichtbaar. Een Meriva oogt door zijn langere carrosserie meer gebalanceerd. Het typische Kinetic Design van Ford maakt de B-MAX echter alsnog wel een leuke, moderne verschijning.
Aan de handgrepen van de achterportieren is te zien dat Ford’s nieuwe spruit iets bijzonders in zijn mars heeft. In tegenstelling tot een aantal andere MPV-modellen uit de familie heeft de B-MAX schuifdeuren. Volgens Ford is dat toch de beste manier om een riante instap te bieden, ook wanneer je in een klein vak geparkeerd staat. Bijzonder is dat de techneuten – ten behoeve van die ruime instap – de B-stijl hebben verstopt. De broodnodige versteviging voor de auto zit verwerkt in het voor- en achterportier. Zo ontstaat een opening van bijna anderhalve meter. Dat is nog eens leuk instappen! Andersoortige poespas biedt het interieur niet; de achterbank is ‘gewoon’ in twee delen neerklapbaar en de bijrijdersstoel kan desgewenst ook ‘vlak’. Ford ziet geen heil in de magische opklapbare achterbank van Honda, klaptafeltjes aan de voorstoelen of een in te krimpen achterbank zoals Meriva dat heeft. Wel biedt de bagageruimte een dubbele laadvloer zodat tildrempel wordt geminimaliseerd.
Het interieur van de B-MAX is geheel nieuw ontworpen maar volgt de koers van de Focus en de C-MAX, met een centraal maar helaas wel klein schermpje bovenop het dashboard. Laten we hopen dat het navigatiesysteem (beschikbaar vanaf volgend jaar) een groter exemplaar krijgt. Net als bij de C-MAX is de versnellingspook prettig hoog geplaatst. De stoelen zijn wat hard maar zitten goed. Wel zouden we graag net als bij de bestuurdersstoel een in hoogte verstelbare passagiersstoel willen zien. Het ‘hoogteverschil’ tussen beiden is anders (afhankelijk van de gekozen instelling) best groot. Ruimte achterin is er ruim voldoende.
En weer een Ecoboostje
Als nieuwste familielid van Ford kan de B-MAX uiteraard rekenen op de nieuwe 1.0 liter Ecoboost turbomotor met drie cilinders. Om enig afstand te houden tussen zijn grote broers Focus en C-MAX levert de eenliter in de B-MAX maximaal 120 pk en monteert Ford altijd een vijfversnellingsbak. Dat betekent overigens niet dat we die vijf peekaa en dat ene verzet er graag bij willen hebben want het motortje doet uitstekend zijn werk. Ja, kunt ‘m iets beter horen dan in de Focus maar nog altijd blijft de driepitter mooi op de achtergrond, zonder trillingen of geronk. Ook bij 120 of 140 km/u, en zelfs dan vallen overige rijgeluiden niet storend op. De isolatie in de B-MAX is erg goed voor elkaar. Het gemiddeld verbruik van 4.9 l/100km en 114 gram CO2-uitstoot is in dit segment voorbeeldig, al leerde de testrit door de (heuvelige) omgeving van München dat zeven liter ook haalbaar is. Automaatrijders zijn overigens aangewezen op de inmiddels vertrouwde 1.6 litermotor met 105 pk die is gekoppeld aan een zestraps Powershift. Ford heeft laten weten wel een automaat voor de 1.0 Ecoboost te willen ontwikkelen. Daar wordt dus aan gewerkt. Voor dieselaars – maar dat zijn er in ons land in dit segment niet zo veel – is er ook nog een 1.6 TDCi 95 pk. Hoewel deze viercilinderdiesel meer koppel levert dan de eenliter benzine moet hij wel harder werken om er de vaart in te krijgen. Onder belasting laat de diesel dat dan ook wel reutelend horen. Hij doet ’t uiteindelijk wel prima, maar de 1.0 Ecoboost is nog beter geknipt voor de B-MAX.
Het zal geen verrassing zijn dat de rijeigenschappen van de B-MAX op het vertrouwde peil van Ford liggen; de kleine MPV ligt kranig op de weg en kan zelfs een ondeugende rijstijl incasseren. De B-MAX is comfortabel met een ietwat stevige inslag maar daar is niets mis mee, je stuurt er solide en veilig mee.
Active City Stop en SYNC
Als extra troefkaart komt de B-MAX met veel uitrustingsmogelijkheden, waarbij er een aantal in dit segment uitspringen. Een daarvan is Active City Stop, een noodremhulpsysteem dat de auto automatisch tot stilstand brengt wanneer er een aanrijding bij lage snelheid dreigt en de bestuurder zelf niet of niet hard genoeg remt. Daarnaast levert Ford het SYNC-systeem waarmee de telefoon via Bluetooth, USB of AUX-aansluiting kan worden gekoppeld om muziek af te spelen of te bellen. Bijzonder aan het systeem is de uitgebreide stemherkenning waardoor je al rijdend met je stem commando’s kunt geven om een boodschap terug te sms-en, een telefoonnummer op te zoeken (en die vervolgens te bellen) of dat ene nummer van die ene artiest af te spelen. Dat scheelt een hoop gedraai en gedruk op het Sony-radiosysteem zelf, dat een hele rij knoppen niet vreemd is. Ford heeft ook een heel slim Emergency Assistance systeem ontwikkeld dat automatisch de hulpdiensten met een kort bericht informeert in geval van een ernstige aanrijding waarbij in ieder geval de airbags in werking zijn getreden. Het systeem houdt zelfs rekening met de positie van de auto en informeert de hulpdiensten ook in de betreffende taal van het land waar de auto zich bevindt. Helaas is het KLPD er minder gecharmeerd van en is Emergency Assistance in ons land buiten werking. Wanneer je met de B-MAX in het buitenland bij een ongeval betrokken raakt werkt het systeem overigens wel. Gelukkig maar, hebben we er toch nog iets aan!
First Edition voor snelle beslissers
De B-MAX is eind november leverbaar vanaf 18.495 euro als Ambiente, maar omdat die versie geen airco heeft zien we daar weinig brood in. De 19.725 euro kostende 1.0 Ecoboost Trend met 100 pk is naar verwachting wel in trek. Die uitvoering heeft naast de koelinstallatie ook mistlampen voor, een boordcomputer, extra 12V-aansluitingen en instapverlichting. Toch verwacht de importeur de B-MAX in de meeste gevallen als Titanium (21.325 euro) te verkopen; in dat geval wordt 16 inch lichtmetaal, het SYNC-systeem, cruise control, automatische airco en extra gelikte afwerking voor in- en exterieur aan de standaarduitrusting toegevoegd. De eerste 250 kopers van een Titanium kunnen overigens gratis kiezen voor het First Edition Pack waarin 17 inch velgen, Active City Stop, gedeeltelijk lederen bekleding, stoel- en voorruitverwarming en parkeersensoren achter zijn gemonteerd. Later gaat is deze opsomming gebundeld in het X-Pack dat 1440 euro kost.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review