Niettemin hadden ze in hun testritcentrum te Garching (vlak bij de luchthaven Franz Jozef Strauss) wel degelijk een verrassing, want de pers kon daar alleen maar met de tweedeurs kennismaken in de vorm van bijna-topmodel M135i. Lichter gemotoriseerde varianten als bijvoorbeeld de 1.6 liter 114i, of 120d stonden niet ter beschikking, misschien wel omdat de Beiers uitsluitend juichende recensies wensten. Maar lang niet iedere aanwezige autojournalist was echt blij met deze zeer beperkte keuze.
Geen keuze
Laten we maar even aannemen dat logistieke beweegredenen de boventoon hadden gevoerd, want ook kanonnetje M135i was er maar in één uitvoering. Zoals de naam al aangeeft in de versie van de nieuwe ‘lijn’ M Performance (die het midden houdt tussen de ‘gewone’ producten van BMW AG en de semi-racers van Motorsport GmbH), dan alleen met het Sport Package en dan ook nog eens uitsluitend met de – overigens meer dan voortreffelijke – achttraps Steptronic sport-automaat. In zo’n sportief geval hadden we de zestraps handbak óók wel even willen proberen, toch?
Twéédeurs
Bij elkaar een pakket met veel kersen op de appelmoes. Maar eerst even de 1-serie tweedeurs (ik zeg expres tweedeurs, want deze achterwielaandrijver is géén hatchback. Dus een tweedeurs met grote achterklep.) in z’n algemeen. Hij ziet er, net als de vierdeurs, veel uitgebalanceerder én leuker dan door Chris Bangle geschapen voorganger, met die rare kromming in de flanken die je de indruk gaf dat het autootje heftig bezig was doormidden te breken. Het hangbuikzwijntje.
De nieuwe 1 is wat breder en langer geworden, maar vooral is de wielbasis drie centimeter gegroeid hetgeen vooral de beenruimte van de achterinzittenden ten goede komt. Ja, je kúnt hier achterin zitten, maar in de tweedeurs valt het niet mee om daar te komen, of die naar keuze twee of drie zitplaatsen te verlaten. Welke achterbank je ook kiest hij is in drie delen neerklapbaar, met de slimme verdeling 40:20:40. Hij is fors, met een capaciteit van 360 tot 1.200 liter en heeft heel handige inrichtingsmogelijkheden.
Ongeacht welke Line je kiest (Sport, Urban of M Sport Package), het is altijd schitterend uitgevoerd, met de mooiste materialen en een sublieme afwerking. Vooral de contrasterende stiksels in de M Sport zijn een lust voor het oog. Wat materiaal en afwerking betreft geven de Duitse topmerken elkaar tegenwoordig geen millimeter meer toe.
Zes motoren
Het motorenpakket bestaat uit drie benzinemotoren en drie diesels. Op één na viercilinders, met allemaal Twin Scroll turbo’s: de 1.6-l 114i met 102 pk, dezelfde 1.6 in de 116i maar dan met 136 pk, de tweeliter 125i met 218 pk en topper drieliter zespitter 135i met 320 pk. Dat laatste is dan 14 pk méér dan dezelfde motor in de 335i, maar bovendien heeft deze 1.425 kg wegende tweedeurs ook nog een 50 Nm meer trekkracht dan die in grotere broer: 450 Nm. De diesels zijn ook, al bij de invoering van de nieuwe 1-serie opnieuw gemoderniseerde (dus krachtiger én zuiniger gemaakte), motoren: alledrie tweeliter viercilinder met dubbele turbo’s en 116, 143 of 218 pk in respectievelijk de 116d, de 118d en de 125d.
Daar konden we dus niet mee rijden, maar des te meer met dat beest van die 450 Nm trekkracht. Dat heeft hier dan een echt flitsende honderdsprint in 4.9 sec (5.1 met handbak) tot gevolg en natuurlijk is de top weer schijnheilig op 250 km/h afgeregeld – al lukte het wel de teller op een stil stukje Autobahn boven de 260 te laten zwiepen. We konden dat té kort rijden om het met de stopwatch te checken.
Maar die rechtelijnsnelheid doet er helemaal niet meer toe. Ook in Duitsland mag je nog maar weinig een auto de vrije teugel geven, dus zochten we snel die heerlijk stille Beierse kronkelweggetjes op en dáár is zo’n 135i echt in z’n element. Natuurlijk zitten er tractiecontrole en andere elektronische spelbedervers op, maar bij BMW geven die je een aardige hoeveelheid speelruimte. Pas als je naar hun mening té dwars gaat, grijpen ze in. Vriendelijk doch gedecideerd, zoals een goede leraar hoort te zijn.
Het rijden in deze kanonskogel is een onbetamelijk genoegen, mede door de geweldige bediening, het strakke sturen, dat handige head-up display en de meer dan voortreffelijke stoelen. Het is precies die Freude am Fahren die BMW al zo lang propageert. Het prijskaartje van 53.955 euro is dan eigenlijk ook een aardige verrassing. De handgeschakelde kost net geen 53 mille, twee portieren erbij komt op 1.000 euro meerprijs.
Schrijf een review