De Golf is al sinds jaar en dag - alhoewel hij er tussen 2003 en 2010 even niet was... - als cabriolet verkrijgbaar. Ook de GTI hoort inmiddels tot de meest standvastige uitvoering in de Golf-familie. Nog niet zo lang geleden kwam Volkswagen op het idee de GTI voor het eerst ‘dakloos’ te gaan leveren. Tijdens een VW-feestje op Wörthersee in 2011 heeft het merk alvast vriend en vijand kunnen opwarmen. Na 1.8 miljoen verkochte 'gewone' GTI's en 720.000 gebouwde cabrio's is de GTI Cabriolet een feit.
Vertrouwd GTI
Geheel volgens het GTI-recept is de Golf Cabriolet met 2.0 TSI motor in een sportief jasje gestoken. Met twee niet te missen uitlaten, LED-achterlichten, een sportieve set bumpers met een diffuser achter en een rode draad door de grille met GTI-badge ziet de vertrouwde Golf Cabriolet er lekker opgeschoten uit, zonder direct in het straatbeeld uit de toon te vallen. De GTI is bedoeld voor een breed publiek en dus houdt Volkswagen het netjes. Dat kun je jammer vinden – vinden wij ook wel een beetje – maar is toch te begrijpen. Net als bij de gewone Golf GTI zorgen 17 of 18 inch lichtmetalen wielen voor verder onderscheid. Vreemd is echter wel dat de Duitsers wederom hebben gekozen voor sets die ook op de vijfde generatie GTI zijn geleverd. Een beetje vernieuwen mag best, heren! Na een blik op de optielijst blijken er gelukkig nog enige alternatieven. Ook in het interieur zijn er geen verrassingen te ontdekken: hier zien we weer de vertrouwde, overzichtelijke cockpit, opgeleukt met een sportstuur, RVS-pedalen en ruitjesbekleding. Prima werkplek! Achterin zit je voor een compacte cabrio heel behoorlijk, dat heeft VW goed onder de knie. Neem dus gerust twee vrienden mee die ook wel van een snel rondje houden.
Onderstel met GTI-trekjes
Dat een Cabriolet niet zomaar een Golf GTI met een stoffen dak is blijkt wel uit het onderstel. De techneuten hadden niet de mogelijkheid om het onderstel van de gesloten versie te gebruiken in de dakloze versie. Ten behoeve van veiligheid en stijfheid heeft de Cabriolet immers extra verstevigingen gekregen. Daarom is het standaard Cabriolet onderstel als basis genomen en hebben ze die vervolgens een GTI-karakter gegeven. Succes? Ja, ook de GTI Cabriolet bezorgt een lag op je gezicht. Niet zozeer vanwege de besturing, want die is - typisch Volkswagen – niet op scherp gezet. Wel heeft de GTI lekker veel grip en staat een beetje stevigheid het dagelijkse comfort niet in de weg. Dat maakt de GTI een echte allrounder, maar dus niet echt uitgesproken zoals een Focus ST. Wij zien de GTI liever een tandje harder en scherper, maar dat zou de Golf R weer kannibaliseren.
Snel flipperen
Komt zo’n ‘zware’ GTI Cabriolet nog een beetje vooruit? Oh ja hoor, de 2.0 TSI met 210 pk zorgt daar wel voor, inclusief gretige uitlaatbrom. Het testexemplaar was uitgerust met de zestraps DSG-automaat en dat is wederom genieten van snelle schakelingen, veel flipperen om in het buitengebied van München een beetje lol te trappen. Cijfers? 0-100 in 7.3 seconden en een top van 238 km/u. Gooi het dak los met een druk op de knop, desnoods rijdend tot 30 km/u en je blijft tot op hoge snelheid lekker uit de wind. Het elektronische sper XDS zorgt ervoor dat de voorwielen maximaal grip houden en je dus de meeste snelheid uit de pk’s kan halen. Die elektronische assistent verhoogt de pret aanzienlijk.
Even schrikken is het als de prijslijst op tafel komt. De Golf GTI Cabriolet is er vanaf 38.390 euro en dat is een flinke zet meer dan een gewone GTI (33 mille) moet kosten. Nu blijkt die allrounder opeens niet zo betaalbaar te zijn voor Jan Modaal. Maar eerlijk is eerlijk, een Golf Cabrio moet sowieso al 27 mille opbrengen. Vlotjes met de haren in de wind zonder het sportieve jasje kost met een 1.4 TSI 160 pk zo’n 34 mille. In die zin is de GTI wel ‘eerlijk’ geprijsd, ook vanwege de extra uitrusting die de iconische uitvoering met zich meebrengt.
Conclusie
Biedt de Golf GTI Cabriolet dubbele pret? Open rijden is hartstikke leuk en GTI rijden ook. En dat laat zich ook goed verenigen, al zou je de uitlaatsound nog wel iets nadrukkelijker mogen horen. Dat zet immers aan om weer een toefje extra te geven. Voor open GTI-rijden betaal je wel een prijs, gelukkig (of juist niet) alleen in financiële zin.
Schrijf een review