Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?

Vormt een Golf GTI en een Golf Cabriolet samen dubbele pret? Wij geven het antwoord!

Volkswagen heeft nagedacht. ‘Wat nou als we het genot van cabriorijden combineren met het rijplezier van een GTI. Zou de Golf GTI Cabriolet dan dubbele pret opleveren?’ Tijd om die vraag te bevestigen of te ontkennen.

De Golf is al sinds jaar en dag - alhoewel hij er tussen 2003 en 2010 even niet was... -  als cabriolet verkrijgbaar. Ook de GTI hoort inmiddels tot de meest standvastige uitvoering in de Golf-familie. Nog niet zo lang geleden kwam Volkswagen op het idee de GTI voor het eerst ‘dakloos’ te gaan leveren. Tijdens een VW-feestje op Wörthersee in 2011 heeft het merk alvast vriend en vijand kunnen opwarmen. Na 1.8 miljoen verkochte 'gewone' GTI's en 720.000 gebouwde cabrio's is de GTI Cabriolet een feit.

Vertrouwd GTI
Geheel volgens het GTI-recept is de Golf Cabriolet met 2.0 TSI motor in een sportief jasje gestoken. Met twee niet te missen uitlaten, LED-achterlichten, een sportieve set bumpers met een diffuser achter en een rode draad door de grille met GTI-badge ziet de vertrouwde Golf Cabriolet er lekker opgeschoten uit, zonder direct in het straatbeeld uit de toon te vallen. De GTI is bedoeld voor een breed publiek en dus houdt Volkswagen het netjes. Dat kun je jammer vinden – vinden wij ook wel een beetje – maar is toch te begrijpen. Net als bij de gewone Golf GTI zorgen 17 of 18 inch lichtmetalen wielen voor verder onderscheid. Vreemd is echter wel dat de Duitsers wederom hebben gekozen voor sets die ook op de vijfde generatie GTI zijn geleverd. Een beetje vernieuwen mag best, heren! Na een blik op de optielijst blijken er gelukkig nog enige alternatieven. Ook in het interieur zijn er geen verrassingen te ontdekken: hier zien we weer de vertrouwde, overzichtelijke cockpit, opgeleukt met een sportstuur, RVS-pedalen en ruitjesbekleding. Prima werkplek! Achterin zit je voor een compacte cabrio heel behoorlijk, dat heeft VW goed onder de knie. Neem dus gerust twee vrienden mee die ook wel van een snel rondje houden.

Onderstel met GTI-trekjes
Dat een Cabriolet niet zomaar een Golf GTI met een stoffen dak is blijkt wel uit het onderstel. De techneuten hadden niet de mogelijkheid om het onderstel van de gesloten versie te gebruiken in de dakloze versie. Ten behoeve van veiligheid en stijfheid heeft de Cabriolet immers extra verstevigingen gekregen. Daarom is het standaard Cabriolet onderstel als basis genomen en hebben ze die vervolgens een GTI-karakter gegeven. Succes? Ja, ook de GTI Cabriolet bezorgt een lag op je gezicht. Niet zozeer vanwege de besturing, want die is - typisch Volkswagen – niet op scherp gezet. Wel heeft de GTI lekker veel grip en staat een beetje stevigheid het dagelijkse comfort niet in de weg. Dat maakt de GTI een echte allrounder, maar dus niet echt uitgesproken zoals een Focus ST. Wij zien de GTI liever een tandje harder en scherper, maar dat zou de Golf R weer kannibaliseren.  

Snel flipperen
Komt zo’n ‘zware’ GTI Cabriolet nog een beetje vooruit? Oh ja hoor, de 2.0 TSI met 210 pk zorgt daar wel voor, inclusief gretige uitlaatbrom. Het testexemplaar was uitgerust met de zestraps DSG-automaat en dat is wederom genieten van snelle schakelingen, veel flipperen om in het buitengebied van München een beetje lol te trappen. Cijfers? 0-100 in 7.3 seconden en een top van 238 km/u. Gooi het dak los met een druk op de knop, desnoods rijdend tot 30 km/u en je blijft tot op hoge snelheid lekker uit de wind. Het elektronische sper XDS zorgt ervoor dat de voorwielen maximaal grip houden en je dus de meeste snelheid uit de pk’s kan halen. Die elektronische assistent verhoogt de pret aanzienlijk.

Even schrikken is het als de prijslijst op tafel komt. De Golf GTI Cabriolet is er vanaf 38.390 euro en dat is een flinke zet meer dan een gewone GTI (33 mille) moet kosten. Nu blijkt die allrounder opeens niet zo betaalbaar te zijn voor Jan Modaal. Maar eerlijk is eerlijk, een Golf Cabrio moet sowieso al 27 mille opbrengen. Vlotjes met de haren in de wind zonder het sportieve jasje kost met een 1.4 TSI 160 pk zo’n 34 mille. In die zin is de GTI wel ‘eerlijk’ geprijsd, ook vanwege de extra uitrusting die de iconische uitvoering met zich meebrengt.

Conclusie
Biedt de Golf GTI Cabriolet dubbele pret? Open rijden is hartstikke leuk en GTI rijden ook. En dat laat zich ook goed verenigen, al zou je de uitlaatsound nog wel iets nadrukkelijker mogen horen. Dat zet immers aan om weer een toefje extra te geven. Voor open GTI-rijden betaal je wel een prijs, gelukkig (of juist niet) alleen in financiële zin.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Dubbele pret in een Golf GTI Cabriolet?
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5