Kanshebber in de aanval - Subaru XV 2.0 Lineartronic

Subaru denkt aan het EK en heeft voor ons een oranje XV klaargezet. Wat zijn z'n kansen? We zetten 'm voor het blok.

Uitgerekend in het jaar van het EK komt Subaru met de nieuwe XV aan zet. Wat voetbal met de stoere Japanner te maken heeft? Hij is ook leverbaar in het oranje! Hoe liggen de kansen van de XV in het spelersveld met crossovers en kleine SUV’s? We zetten ‘m voor het blok.

Crossovers en SUV’s zijn anno 2012 al lang en breed ingeburgerd. Subaru was met de Forester vanaf de jaren negentig al vroeg in dat inmiddels groot geworden segment gestapt. In de jaren erna was het ook Outback die op basis van de Legacy Stationwagon voor avonturiers in de showroom klaarstond. Vanaf dit jaar heeft Subaru er - in navolging van de stilletjes vertrokken Subaru Impreza XV - een nieuwe variant bij. Het is geen stationwagon, geen typische SUV maar een soort opgehoogde en ruiger aangeklede vijfdeurs hatchback, de Subaru XV. Alle reden voor Subaru om in de (veilige) hoek van de crossovers te zetten net zoals Nissan dat heeft gedaan met de Qashqai. Die Japanner toont echter door zijn bouw meer gelijkenis met een compacte SUV dan de Soeb, met zijn traditionele hatchback carrosserie (maar dan op hoge poten). Niet dat daar iets mis mee is want in de grote vijver concurrenten springt de XV er zo onderscheidend uit. Helemaal wanneer je ‘m in het oranje besteld, zodat de ‘uitgebouwde’ carrosserie een groot contrast vormt met de bumpers en de tweekleurige 17 inch lichtmetalen wielen met hoogglanszwarte inleg. Een uitgesproken aanvalstenue!

Overzicht
Subaru heeft de XV gebaseerd op de nieuwe generatie Impreza, die momenteel in ons land nog niet leverbaar is. Het interieur komt overeen met die brave vijfdeursbroer en is overzichtelijk opgezet voor ruim voldoende ruimte voor vier tot vijf personen, met een strak ingericht dashboard zonder al te veel knoppen. Centraal bovenaan het dashboard bevinden zich twee informatiedisplays van de boordcomputer, waar vreemd genoeg er een monochroom is en de andere kleurenweergave heeft. Hadden de ontwerpers ruzie met de ontwikkelaars en hebben ze een compromis gesloten? We zullen het nooit weten. Voor ons telt zwaarder dat alle knoppen op een logische plek zitten en de stuurbediening ten behoeve van audio, cruise control en bluetooth carkit uitgebreid is. Dat het materiaalgebruik ook in de XV naar Japans gebruik voornamelijk bestaat uit harde kunststoffen, wreekt zich niet op. De functionaliteit van het geheel, de opbergruimten en de iets hogere zit met veel overzicht maakt het aangenaam vertoeven in de XV. Handig zijn weer de dikke, geribbelde vloermatten zodat na een intensief duel op het gras de modder niet diep in het tapijt terecht komt.

Vierwielaandrijving
Over modder en gras gesproken, zoals het een beetje Subaru betaamt is vierwielaandrijving op elke XV standaard. In combinatie met de hogere bodemvrijheid kan de Japanner zijn stoere praatjes ook omzetten buiten de asfaltlinten. De versies met 1.6 motor en handgeschakelde versnellingsbak hebben hierbij een lage gearing als extraatje achter de hand, ons exemplaar met CVT-automaat moet die troefkaart ontberen. Moeten we daar zwaar aan tillen? Nee, want zoals iedereen wordt menig crossover en SUV niet verder dan een bospad, de wintersport of het onverhard van de camping (met sleurhut aan de haak) gestuurd.

Relaxte CVT
Hoewel we – gezien eerdere ervaringen met CVT’s in het algemeen – enigszins huiverig waren over het rijkarakter van een XV met CVT-automaat blijkt het Subaru te zijn gelukt de meerwaarde van zo’n transmissie te benutten. Enerzijds werkt een CVT efficiënter dan een conventionele automaat met koppelomvormer (en in dit geval ook de handgeschakelde XV!), anderzijds zorgt de continu variabele overbrenging ervoor dat er niet van verzet hoeft te worden gewisseld en er dus geen onderbrekingen zijn. In de Subaru XV met 2.0 litermotor (150 pk) resulteert dat voornamelijk in relaxed rijden met maar weinig motorgeluid. De Lineartronic laat de viercilinder nog steeds toeren draaien wanneer veel kracht wordt gevraagd – zodoende zijn die 150 paarden niet altijd even duidelijk voelbaar – maar is beter aan te voelen reageert nauwelijks nerveus. Bij stilstand houdt de aandrijflijn zich koest, want dan treedt het start/stop-systeem in werking. Voor die brandstofbesparing hoef je niet meer te doen dan voor het stoplicht de rem ingedrukt te houden (zoals bij elke automaat) en het pedaal weer los te laten zodra je kunt rijden. Resumé: kies de CVT als je van relaxed rijden houd en neem de handgeschakelde versie als je de XV echt op de proef wilt stellen. In sportieve en ‘utilitaire’ zin, want met de standaard zesbak mag er 1600 kg aan de haak in plaats van 1200.

Goede wegligging
Want ondanks dat de XV in feite een nieuwe, stoer verpakte Impreza op hoge poten is, staat hij op de weg gretig zijn mannetje. Van hulpeloos overhellen en over de voorwielen schuiven moet de XV niets hebben. Subaru heeft zich er duidelijk niet te makkelijk van af gemaakt en blijkt zich ook toegelegd te hebben op comfort. Zo komt de crossover degene tegemoet die er graag heldhaftig de sokken in zet of juist met een veilig gevoel, comfortabel en relaxed gevoel onderweg wilt zijn.

Heldere opstelling
Hoewel de XV zich veelzijdig opstelt heeft Subaru het leveringsprogramma inzichtelijk gehouden. De XV is er met een 1.6 benzine, een 2.0 liter (die maar 1000 euro duurder is) en een 2.0 liter dieselmotor. Vierwielaandrijving is altijd standaard en de CVT-automaat is optioneel voor de benzineversies. Qua uitrustingsniveau’s zijn er drie mogelijkheden: de Luxury (vanaf 27.495 euro), Luxury Plus (vanaf 30.495 euro) met navigatie en xenonverlichting of de bijna 35 mille kostende Executive die op luxe als lederen bekleding, een schuifdak en keyless go trakteert. Wie geen prijs stelt op al die extra’s wordt sowieso al aardig in de watten gelegd. Elke XV heeft namelijk die 17 inch wielen, een achteruitrijcamera, bluetooth, AUX en USB-aansluiting, een regen- en lichtsensor, cruise control, automatische airco, elektrische ramen, privacy glass en mistlampen. De Lineartronic-automaat kost altijd 2000 euro extra.

Nabeschouwing
Meer nog dan zijn voorganger is de Subaru XV gewoon een stoere jongen. De nieuwste speler springt er uit in het veld en draagt in de kleur oranje ons land een warm hart toe. Zijn ruime, overzichtelijke interieur maakt de XV gemakkelijk in omgang. De optionele Lineartronic is vooral bedoeld voor de relaxede types, wanneer de volle 100 procent moet worden gegeven is de 150 pk sterke boxermotor beter af met een zesbak. Zijn prijs is minstens concurrerend te noemen, zeker gezien wat hij aan uitrusting te bieden heeft. Een kanshebber!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.