Toyota is inmiddels een sterk hybridemerk geworden. Met de Prius, Prius Wagon en in aantocht zijnde Prius plug-in kan het merk een steeds grotere groep klanten een alternatief voor benzine en diesel voorschotelen. Hoewel de Prius Wagon nog geen drie weken bij de dealer staat dient nu opnieuw modeluitbreiding aan. Dit keer geen Prius-derivaat, maar een hybrideversie van de Yaris.
Sportief jasje
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Yaris - geïntroduceerd in 2011 - hadden de Japanners al de plannen op tafel liggen er ook een hybride van te maken. Om de Yaris hybrid een gestroomlijnd en onderscheidend jasje te geven, is voor het hybridemodel de neus opnieuw op de tekentafel gelegd. Dankzij een nieuwe grille, koplampen met LED-dagrijverlichting en een ander bumperprofiel ziet het zuinigste jongetje van de klas - in dit segment was de Hyundai i20 1.1 CRDi met 84 gram CO2 maar kort aan de leiding - er zowaar sportief uit. En dat terwijl de Yaris al meerdere malen tot Seniorenauto is gedoopt. De achterzijde toont zich wat bleekjes door de transparante achterlichten maar die zijn bij Toyota blijkbaar onderdeel van de hybride-identiteit want de Prius heeft ze ook.
Ruim
Verder is eigenlijk nauwelijks te zien dat de Yaris Hybrid superzuinig belooft te zijn en hybridetechniek onder de kap heeft. Toyota heeft geen fietswieltjes uit de kast hoeven halen of moeten schipperen met ruimte. Sterker nog, het kleine accupakket past netjes onder de achterbank - gedeeltelijk op de plaats van de benzinetank - en houdt daardoor de bagageruimte ongemoeid. Met 286 liter biedt de Yaris Hybrid dezelfde capaciteit als het reguliere model. Ook kan de achterbank worden neergeklapt en is de laadvloer op twee niveaus in te stellen. Helemaal goed. Nu we toch complimentjes aan het uitdelen zijn: de Yaris biedt op de achterbank relatief veel ruimte; je kunt als volwassene zonder schipperen achter jezelf zitten en dat is in deze klasse nog lang geen vanzelfsprekendheid. De Japanners hebben hun huiswerk goed gedaan.
Ook het interieurdesign stemt ons in grote lijnen vrolijk; de Yaris Hybrid deelt het dashboard met de gewone modellen maar heeft specifieke lichtblauwe sierdelen en een blauwe transmissiepook om verfrissend uit de hoek te komen. Die pook heeft echter niet de pientere looks zoals in een Prius, hier zien we gewoon een ouderwetse stengel. Niet veel mis mee maar toch.
Verder blijkt slechts op details dat de Aziaten niet volledig onze prioriteiten kennen: zo lijken de raamschakelaars uit de jaren tachtig te komen en kunnen de bedieningshendels aan het stuur ook zo uit een Corolla van grootmoeder zijn gehaald. En die had natuurlijk ook nog geen 'drie-keer-knipperen-functie'. Goed, het is allemaal niet zo'n ramp, maar het zou de Yaris nog verder van deze tijd maken. Bovendien zijn dat net de elementen waarmee je als het goed is regelmatig in contact komt.
1.5 liter met elektromotor
Zoals we al hebben laten doorschemeren loopt de Yaris met zijn aandrijflijn wel voorop. Althans, als het om het verbruik gaat. Het huwelijk tussen de kleinere 1.5 liter benzine- en elektromotor is in Japan reeds voltrokken in een kleiner model Prius, maar voldoet voor de Yaris uitstekend. De hybride-aandrijflijn levert 100 pk en is dus relatief krachtig voor een compacte auto met opmerkelijk lage verbruikscijfers. Wederom neemt geen handgeschakelde bak maar een CVT-automaat de taak van het 'schakelen' op zich. Toyota beweert de transmissie opnieuw te hebben ingeleerd zodat meer gas ook meer actie betekent en minder geloei. We kunnen ze niet anders dan gelijk geven en het effect direct beamen. Zeker als je de vermogensmeter in het instrumentarium binnen de ECO-grens houdt wordt zonder problemen en in aangename rust vaart gemaakt. Ga je echt op je strepen staan dan vliegt de wijzernaald naar de Power-zone en voel je, zeker bij acceleratie vanaf lage snelheden, de kracht van de elektromotor.
40% elektrisch onderweg
Net als de Prius-modellen en inherent aan de hybridetechniek van Toyota is de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden. Dat regelt het hybridebrein in principe automatisch, waardoor in stedelijk verkeer zo'n 40% elektrisch wordt gereden. Toyota was zo slim om een paar persauto's uit te lezen om die bewering te staven. Met de EV-mode knop die is verstopt tussen de transmissiehendel en de handrem kun je zelf ook de techniek 'dwingen' om louter de elektromotor aan het werk te zetten. Die functie hebben we amper gebruikt aangezien de rekenkamer slim genoeg is om zelf de meest efficiënte vorm van aandrijving te kiezen. Zo komen we vrij gemakkelijk uit op een gemiddelde van 4.6 l/100 km. Blijf je van de snelweg af dan lukt het om 4.2 l/100 km op de boordcomputer tevoorschijn te toveren. Die 3.5 l/100 km is onbereikbaar op de openbare weg.
Heeft het hybridepakket nog invloed op de rijeigenschappen van de Yaris? Nauwelijks. Het meergewicht ten opzichte van een 1.3 CVT (met 99 pk) is beperkt. Ook blijkt de gewichtsverdeling niet veel te verschillen van de versie met dieselmotor. De techneuten hebben de Yaris Hybrid een tandje strakker op de weg gezet maar veel scheelt het niet. Verrast zijn we door de besturing van ons zuinigheidswonder; die is voor de verandering juist niet licht en gevoelloos maar voelt prettig aan met de juiste hoeveelheid weerstand. Hier heeft Toyota raak. Zouden ze bij de gewone Prius ook kunnen doen!
Goedkoper alternatief?
De prijs van de Yaris Hybrid is 17.990 euro. Dat bedrag verschilt niet veel met de 1.3 benzine met CVT maar blijft toch een aardige smak geld in dit segment. Nu krijg je voor die prijs ook wel een nette uitrusting met onder meer automatische airco, elektrische ramen voor, radio/cd-installatie met MP3 en een in hoogte en diepte verstelbaar stuur. De 500 euro duurdere 'Aspiration' is het meest interessant omdat in dat geval ook cruise control, een parkeerhulpcamera en Toyota's multimediasysteem met touchscreen inbegrepen is. De meest luxe Dynamic pakt uit met halflederen bekleding, lichtmetalen wielen, een smart key en een dakspoiler. Daar betaal je dan totaal 20.290 euro voor.
Toch knaagt er bij ons iets: wie een zuinige Yaris zoekt (en waarbij een automaat geen must is) kan ook gewoon een 1.0 liter versie met airco aanschaffen. Die biedt natuurlijk niet dezelfde prestaties maar is bij een rustige rijstijl (waartoe de Hybrid ook uitnodigt) ook al best zuinig. Voor het prijsverschil van ruim vijf mille kun je dan heel wat keren tanken. Toyota ziet echter grote kansen voor de Hybrid: enerzijds verwacht het merk downgraders naar een kleiner model aan te trekken, anderzijds verdient de Yaris Hybrid het complete prijzenpakket fiscale voordelen op gebied van bijtelling, BPM en wegenbelasting. En omdat het prijsniveau vrijwel overeenkomt met die van de bekende spaardiesels verwacht het merk met de Yaris ook in de zakelijke markt hun slag te slaan. Of dat zomaar gaat lukken is nog even afwachten - zijn enige hybrideconcurrent Honda Jazz slaagde daar niet in - maar in een land waar diesel steeds zwaarder worden belast en dus duurder worden - zou de Yaris nog wel eens right on time kunnen zijn.
Schrijf een review