Mercedes-Benz GLK veelzijdig op chique

Mercedes-Benz heeft de GLK vernieuwd. De compacte GelUande gaat op chique en is als je dat wilt ook sportiever van aard.

Wat is dat toch met de Mercedes-Benz GLK? Bouw je een stoere, compacte ‘Gelände’ in de geest van de legendarische G-Klasse, wil bijna niemand 'm (in Nederland) hebben! Onlangs is de compacte SUV vernieuwd waarbij het comfort en de finesse verder is op niveau is gebracht. Kan de GLK nu met zijn beste beentje voor succesvol aanvallen?

De carrière van een auto is soms per land compleet verschillend. Waar een model als de GLK in Amerika en bijvoorbeeld Duitsland prima terecht is gekomen, wil het met de compacte SUV in ons land niet zo lukken. Nederlanders kiezen liever voor een dynamischer ogende Q5 of vallen voor de vriendelijke charmes van een XC60. Ligt het soms aan de prijs? Dat valt wel mee. Verbruik? Ook niet. De reactie van de buurman? Wellicht. En dat terwijl de GLK in proportie bescheidener oogt dan menig concurrent.

Afgeronde neus
Nu de GLK kordaat is vernieuwd kunnen de kansen van het model opnieuw worden bekeken. Mercedes-Benz heeft de hoekig gelijnde carrosserie met name in de neus iets afgerond. Voor de rest houden de Duitsers het hoofdzakelijk bij een nieuw setje achterlichten en lichtmetalen wielen. Ook is de ruigere look met ongelakte kunststof bumperdelen uit het Off-road pakket gehaald. De GLK is nu gewoon zoals ie is, al bestaat er nog altijd de mogelijkheid om voor een AMG-pakket met een iets heldhaftigere (en glimmende neus) te kiezen. Uitgerust met dat pakket gaat de GLK ook nog lekkerder rijden, maar daarover later meer.

Metamorfose
De grootste vernieuwing van de GLK schuilt binnenin. Net als bij de C-Klasse hebben de Duitsers een dikke streep door de oude cockpit gehaald en het geheel opnieuw ingericht. De metamorfose heeft de GLK goed gedaan; het nieuwe ontwerp is niet meer bonkig maar juist chique en nog mooier afgewerkt. Instappen in de GLK doe je nu op stand, zoals een Benz hoort te bieden. Onderdeel van het vernieuwde interieur is de nieuwe hogere (voor velen de enige juiste) plaatsing van de richtingaanwijzer. Ook zien we het instrumentarium met kleurenscherm, dat trouwens nog meer informatie verschaft dan een C of E-Klasse. Zo biedt de boordcomputer nu ook een ECO-display met een 'beoordeling' van je rijstijl op basis van bijvoorbeeld snelheid en anticiperen.

De optielijst van de GLK is met de facelift weer een stuk langer geworden. Het COMAND navigatiesysteem biedt nu internetfunctionaliteit, de voorstoelen kunnen worden voorzien van ventilatie, je kunt kiezen voor 360 graden camera's ten behoeve van het inparkeren en verder zijn er allerhande veiligheidssystemen geïntroduceerd die in de andere nieuwe Mercedes-Benz modellen al dienst doen. Zodoende is het faceliftmodel weer helemaal bij de tijd.

Ook met BlueTEC
De heren uit Stuttgart hebben uiteraard de moeite genomen om de GLK efficiënter te laten rijden en de emissies te verlagen. Daartoe is het model met twee centimeter verlaagd en wordt het motorpalet later dit jaar uitgebreid met 220 en 250 BlueTEC diesels die aan de veel strengere emissienormen van 2014 voldoen. Je bent dan wel aangewezen op de vierwielaangedreven versies met zeventrapsautomaat. Voordeliger en nog iets zuiniger zijn de achterwielaangedreven 200 CDI en 220 CDI. Met die laatste hebben we de nodige kilometers kunnen afleggen en net als voorheen biedt deze diesel met 170 pk en 400 Nm eigenlijk alles wat je nodig hebt om lekker vooruit te komen. Het enige kritiekpunt van de motor - de vrij nadrukkelijke geluidsproductie – is in de nieuwe GLK kundig geëlimineerd want onderweg is de 220 CDI niet meer dan bescheiden te horen. En zo hoort het. Bij stilstand treedt het stop/start-systeem automatisch in werking en wordt het logischerwijs doodstil. Met slechts een kuchje komt de diesel - zodra je de rem los laat - weer tot leven. Het systeem werkt zodanig verfijnd dat we geen reden zien om het uit te zetten.

De overwegend comfortabele inborst van de GLK is met de facelift niet losgelaten. Wederom staat rijcomfort hoger op de ladder dan dynamiek, hoewel hij met een vlotte rijstijl niet door de mand valt. Je wordt er echter niet toe uitgenodigd, daarvoor is ook de besturing iets te timide rond de middenstand. Met het optionele AMG-pakket ziet de GLK er zoals gezegd niet alleen vlotter uit maar treden zijn capaciteiten op de weg meer naar de voorgrond. De besturing is net dat tandje alerter om leuk met de GLK te kunnen sturen. Ook het overhellen is dan merkbaar teruggedrongen.

In feite verzorgt het AMG-pakket een rijkarakter die merkvreemde rijders over de streep kan trekken; de standaardversie maant tot rust zoals een traditionele Mercedes-Benz dat doet. De 250 CDI die voorin dit exemplaar was geplaatst brengt met z'n 204 pk en nog hogere koppel (500Nm) nog meer leven in de brouwerij maar laat daarbij fractioneel meer van zich horen. Zescilinders vormen een alternatief – er is een 350 benzine en 350 CDI beschikbaar - maar die zijn kostbaar. In ons land wordt vooral ingezet op de 200 CDI en 220 CDI's, al dan niet vierwielaangedreven en voorzien van BlueTEC techniek en de 7G Tronic Plus automaat.

Conclusie
Vroeger was een facelift zeer omvangrijk. Tegenwoordig grijpen autofabrikanten deze gelegenheid aan om de puntjes op de i te zetten. Dat is met de GLK niet anders. Kleine retouches aan exterieur en een nieuw sierlijk dashboard met alle bijbehorende snufjes maakt de GLK op chique wijze weer up to date. Het AMG-pakket is de sleutel om de GLK veelzijdiger te laten rijden maar met behoud van comfort. De BlueTEC diesels zijn een aanwinst om met zowel een gunstige CO2-uitstoot als lagere emissies van andere gassen op pad te zijn. Helaas moet je daar wel dieper voor in de buidel tasten maar dan heb je wel weer vierwielaandrijving. 

Fotografie: Louis Blom en Mercedes-Benz

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Mercedes-Benz GLK veelzijdig op chique
Als bij de 4matic de carterpakking gaat lekken, reken dan op een AW van 167 en kosten van circa €1900 en 4 dagen de auto kwijt.
Naast het verwijderen van de voortrein, moet ook de versnellingsbak los om bij twee bouten van het carter te kunnen komen. Een ondoordachte constructie. Bij de E-klasse 4matic, kan de carterpan er eenvoudiger onderuit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Teveel om op te noemen; gewoon een geweldige auto.

Minpunten

Naast een hoger verbruik dan aangegeven door de fabriek eigenlijk geen. Alleen de vervanging van een caterpakking zal bij de 4matic in de papier lopen.