Ze zullen het bij Audi vaker te horen krijgen. ‘Is dat de nieuwe A3?’. Wie de derde generatie in een snelle blik bekijkt zou ‘m zo kunnen verwarren met de huidige A3 Sportback. Zodra je nog een tel langer kijkt valt het kwartje; die gemener kijkende koplampen met (optionele!) LED-dagrijverlichting, de scherpe vouw in de flanken en de plattere raampartij zetten de nieuwe A3 een tikkeltje meer afgetraind in het daglicht. En dat is precies wat de Duitsers voor ogen hadden.
Afgeslankt
Niet te zien is hoe Audi de nieuwe A3 op een nieuw MQB-platform heeft geplaatst. Deze modulaire basis zal de komende jaren in de Volkswagen Groep garant staan voor vele nieuwe modellen en heeft bij de A3 voor een aantal drastische wijzigingen gezorgd. Zo is de wielbasis iets groter, kon de motor verder naar achter worden geplaatst en nam de spoorbreedte iets toe. Deze opzet geeft de nieuwe A3 merkbaar verbeterde rij-eigenschappen. Op de uitdagende wegen in Mallorca bleek Audi’s nieuwste een uitblinker in grip te zijn en liet hij zich gemakkelijk zetten zonder echt stevig afgeveerd te zijn. Hebben we eigenlijk nog wel de quattro versie nodig om het naar ons zin te krijgen? Daarbij komt ook nog dat zijn makers in Ingolstadt volop hebben ingezet op gewichtsbesparing. De nieuwe A3 1.4 TFSI weegt dan ook 80 kilo minder dan zijn voorganger, namelijk 1175 kg. Laat dat nou ook ongeveer het gewicht zijn van de allereerste generatie A3. Now we’re talking!
Levendige 1.4 TFSI
Hoewel je het niet zou verwachten zijn ook alle motoren voor een groot deel nieuw opgebouwd. We hebben gereden met de motoren die dit najaar leverbaar worden; de 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling en de 1.6 TDI. De 1.4 TSI levert 140 pk en is bijzonder levendig van aard; wie niet op de specificatielijst kijkt zou zweren met nog meer vermogen op pad te zijn. Misschien wel de 1.8 TFSI met 180 pk die ook in de prijslijst staat! De viercilinder past uitstekend bij de A3 en is tegelijkertijd toch zuinig. Dankzij ‘cilinder on demand’ kunnen tijdens lage belasting twee cilinders worden uitgeschakeld en dat doet de techniek ook maar al te graag. Van het uit- en inschakelen merk je niets maar een goed oor signaleert in de tweecilindermodus wel een klein brommetje. De 1.6 TDI belooft een populaire krachtbron te zijn bij veel zakelijk rijders. Goed nieuws is dat de 105 pk sterke diesel nu net als de 1.4 TFSI gekoppeld is aan een fijne zesbak en toch best leven in de brouwerij kan brengen. Daarbij blijft het geluid van de TDI ook heel netjes op de achtergrond. Een kleine tegenvaller is het verbruik van de instapdiesel; met 3.8 l/100km en 99 gram CO2 is niets verkeerd maar daarmee doet de A3 niet onder voor zijn voorganger. Troost je wel met de gedachte dat de nieuwe dieselvariant beter bij de les is en met meer opties is uit te rusten.
GSM-box en MMI-touchpad
Zoals vaak te zien bij nieuwe modelgeneraties doen bij de nieuwe A3 allerlei nieuwe luxesnufjes en veiligheidssystemen intrede. Een opvallende gadget is de GSM-box in de middenarmsteun waarbij de auto de antenne van de mobiele telefoon overneemt door ‘m simpelweg in het compartiment te leggen. De telefoon heeft hierdoor een betere ontvangst en vraagt minder energie van de accu. Ook nieuw is het MMI- met een apart geplaatst (en inklapbaar) zeven inch TFT scherm en twee rechtopstaande toetsen, een slimme zet om de bediening intuïtiever en veiliger te maken. De draaiknop fungeert nu tegelijkertijd als touchpad om bijvoorbeeld een bestemming ‘schrijvend’ in te geven. Bij de grotere modellen heeft Audi dit aanraakpaneeltje losgeplaatst maar daar komen ze in de A3 op terug. Die keuze past ook helemaal bij het interieur van de A3, dat zoals we bij de sneak preview hebben kunnen zien tot in de puntjes is verfijnd en een veel slankere opbouw heeft. Mede dankzij het nieuwe platform biedt de Audi ook meer opbergruimte. De bagageruimte profiteert ook van de nieuwe basis en meet nu 365 liter.
Standaarduitrusting
Scheutiger is Audi ook met de standaarduitrusting van de nieuwe A3. Voortaan is airco en lichtmetaal altijd standaard, evenals MMI Radio met acht luidsprekers, een met leder bekleed stuur en verwarmbare buitenspiegels. De populaire Pro Line voegt daar onder meer navigatie, bluetooth en cruise control voor 1650 euro aan toe. Een sport-, S line of adaptief gedempt onderstel is optioneel, evenals (nieuw!) LED-koplampen en de sound van Bang& Olufsen met 14 speakers. De nieuwe A3 staat vanaf augustus bij de dealer vanaf 25.650 euro voor de 1.4 TSI 122 pk. Prijzen voor de 1.4 TSI met ‘cilinder on demand’ en de 1.6 TDI zijn nog niet voorhanden. Alle uitvoeringen komen in aanmerking voor 20% bijtelling.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review