Gek doen in de stad - Renault Twizy

Is het een overdekte scooter, een karretje voor op de maan, of toch een auto? Let's Twizy!

Is het een auto, een overdekte scooter, een karretje voor op de maan of een quad voor in de stad? De elektrische Renault Twizy roept vele vragen op en vraagt aandacht. Renault stuurde ons naar Ibiza om met de Twizy rond te gaan karren. Hebben de Fransen een nieuwe, geslaagde vorm van micro-mobiliteit in handen?

Kun jij je voorstellen dat de nieuwe Renault Twizy binnenkort al bij de dealer staat? Want wie de Twizy voor het eerst onder ogen krijgt denkt eerder op een andere planeet in het heelal te zijn beland. Dat ziet er futuristisch uit! Maar wat is het eigenlijk? Een golfkarretje zou ‘m te kort doen en een quad is een te ruige benaming. Een broertje van de Carver is het ook niet, want de Twizy heeft vier wielen en staat altijd rechtop. Nee, de Twizy is lekker zichzelf, maar heeft vooral iets weg van een overdekte scooter (maar dan met vier wielen). Niet in de laatste plaats omdat de Twizy ook in een 45 km-uitvoering verkrijgbaar is, maar ook gezien het doel dat Renault met hun elektrische spruit voor ogen heeft; de stad ‘onveilig’ maken.  

Zijn lengte heeft de Twizy mee, want met 2.34 meter is hij een smart en Toyota iQ de baas. Wel is de Twizy te breed (1.24 meter) om tussen de scooters op de stoep te staan en dus zul je altijd een plekje tussen de auto’s moeten zoeken.  Dat is jammer, want zo blijft de scooter je te slim af in de stad als het om parkeren gaat. Verder heeft de Twizy weer veel met een scooter gemeen, want je stapt er zo in, een binnenspiegel ontbreekt en je kunt ook gewoon iemand meenemen, alleen niet ‘achterop’ maar ‘achterin’. Dat past prima! De deurtjes van ons testmodel zijn optioneel (595 euro) en verschaffen het geborgen gevoel na instap, net als in een auto. Bovendien ligt dan handbagage niet helemaal voor het grijpen – iets waar je in de stad helaas toch rekening mee moet houden. Je hebt wel een afsluitbaar vak in ‘de rug’ van de Twizy en twee bakjes (met 12V aansluiting) in het dashboard maar die ruimte houdt niet over. Er wordt nog wel nagedacht over opbergruimte onder de tweede zitplaats maar eerlijk gezegd hadden we die nu liever meteen gezien. Wel heeft Renault een grote rugtas (50 liter) in de schappen liggen die op de achterste stoel kan worden gemonteerd. Niet heel sexy, wel functioneel. Dat geldt ook voor de ‘deken’ die de bestuurder over zich heen kan leggen. Handig tegen de kou (of spatwater?) maar niet moeders mooiste. Hier had een (Frans) modemerk vast iets heel moois van kunnen maken! Aan andere comfortabele zaken heeft Renault wel gedacht; voorruitverwarming en (iPod) audiovoorbereiding met Bluetooth carkit behoort tot de mogelijkheden, evenals een panoramisch dak.

Geheel volgens de Z.E-filosofie van Renault is de Twizy volledig elektrisch aangedreven.  Bij de achterwielen is een elektromotor geplaatst die 17 pk levert. Dat lijkt niet zo veel, maar de Twizy legt ook niet meer dan 475 kg in de schaal. De Twizy zoemt daarom redelijk vlot uit de startblokken en haalt zijn begrensde topsnelheid van 80 km/u met gemak, zeker in ons vlakke landje. Stiekem hadden we een nog iets vinnigere ‘gasrespons’ verwacht maar we begrijpen dat Renault ook moet letten op het energieverbruik. Met een volle acculading is een rijbereik van 70 km realistisch. Met dank aan de vier schijfremmen kan Renault remenergie terugwinnen wanneer de snelheid er uit moet. Hoewel het gevoel in het rempedaal even wennen is – je moet wat dieper trappen – kost het in de heuvels van Ibiza weinig moeite om kilometers actieradius terug te krijgen. De effectiviteit van het systeem in Nederland valt of staat bij het anticiperen van de bestuurder.

En dat is soms nog best lastig, want zodra je in de Twizy rijdt verschijnt er automatisch een lach op je gezicht en ben je daar helemaal niet mee bezig. De kleine Twizy rijdt weliswaar niet helemaal als een kart, maar voelt ondanks de niet bekrachtigde besturing wel wendbaar aan. Wie in al zijn enthousiasme een beetje wild gaat doen vliegt niet bij de eerste bocht van het asfalt af; de Twizy is behoorlijk stabiel. Houd er wel rekening mee dat veiligheidszaken als ABS of een stabiliteitssysteem afwezig zijn. Een airbag is overigens wel standaard.

Wanneer de accu’s echt leeg zijn moet de Twizy via een gewone 220V-stekker aan de lader. De Twizy kan nog niet aan een laadpaal voor elektrische auto’s worden gekoppeld; een gemiste kans voor inwoners van bijvoorbeeld Amsterdam, waar al veel laadzuilen zijn geplaatst en lang niet iedereen de mogelijkheid heeft om voor de eigen deur bij te tanken. Renault heeft laten weten in september ook een zogenaamde Mennekes-stekker voorhanden te hebben. Dat verandert niets aan de laadtijd, want die bedraagt altijd zo’n 3.5 uur en dat is prima.

Als kleinste Z.E-telg in de Renault-familie is de Twizy heel betaalbaar. Met een vanafprijs van 6990 euro voor de Twizy 45 km en 7690 euro voor de hier gereden Twizy 80 (excl. 50 euro p/m accuhuur) heeft Renault in ieder geval een goedkoper alternatief voor de brommobiel. Een (elektrische) scooter is echter voordeliger in aanschaf en die kun je – in tegenstelling tot de Twizy – wel gewoon op de stoep achterlaten. Weet ook dat de allerkleinste stadsauto’s tegenwoordig nauwelijks duurder zijn (maar wel weer jaarlijks onderhoud vergen). Duidelijk is dat de Twizy zich met niets laat vergelijken en elektrisch rijden in de stad plezierig maakt. Wie durft?!

 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.