Het wachten waard - Volkswagen Eco Up

Eind dit jaar is de Volkswagen Up er ook als Eco Up die rijdt op aardgas. Het wachten waard? Reken maar!

Na het introduceren van de driedeurs Volkswagen Up is het de beurt aan de vijfdeursversie. Omdat twee extra portieren an sich weinig aanleiding geven voor een nieuwe rijtest, nemen we Up-jes onder de loep die pas later dit jaar in de prijslijst staan; één benzinevariant met semi-automaat én een Eco Up op aardgas. Moet je daar op wachten?

Bij de introductie van Volkswagen kleinste werd al snel duidelijk dat de Duitsers er grote plannen  mee hebben. En dus verschenen er al snel – naast de drie- en vijfdeursversie – allerlei grappige, innovatieve of functionele Up-varianten zoals de GT Up, E Up, Cross Up, Winter Up en Cargo Up.

EcoFuel
Ook als het om de (aandrijf)techniek gaat, komt men bij Volkswagen verrassend uit de hoek. Naast een Up met eenliter benzinemotor (in twee varianten) verschijnt er geen diesel-, maar een aardgasvariant in het gamma. Volkswagen stelt terecht dat er maar weinig vraag is naar een dieselende stadsauto en investeert liever in het milieu met een Ecofuel-variant die op aardgas rijdt. De 1.0 liter driecilinder is zodoende aangepast om met CNG-brandstof overweg te kunnen maar heeft wel een paar pk verloren. Het ‘verlies’ komt vooral voor rekening van aardgas zelf, dat iets minder ‘energie’ per liter bevat. Met totaal 68 pk vermogen hangt de Eco Up mooi tussen de 60 en 75 pk benzinevariant in. De maximale trekkracht van de aardgas-Up ligt er iets onder maar daar staat tegenover dat het aantal Newtonmeters langer voorhanden is.

Met die gegevens in het achterhoofd kijken we er eigenlijk niet vreemd van op dat de Up Ecofuel niet anders rijdt dan een gewone Up op benzine. Ja, stationair hoor je het motortje iets rauwer lopen, maar daar moet je dan wel een raam voor open zetten. De aardgasversie heeft voldoende pit om mee te komen met het verkeer en voelt net zo energiek aan als zijn benzinebroertjes. Slechts op de snelweg geeft de Up Ecofuel de indruk iets zwaarder aan de bak te moeten. Maar dan rijden we al wel 120.

De voorraad aardgas is geborgen in twee aardgastanks, waarvan één in de reservewielkuip is geplaatst en de ander zich bevindt op de vrijgekomen ruimte van de benzinetank, want die verkleind tot 10 liter. Samen hebben ze een capaciteit van 11 kg, waarmee een actieradius van zo'n 350 km te behalen valt. De benzinetank louter als backup, want de Up Ecofuel rijdt primair op aardgas en grijpt pas naar benzine als de nood hoog is. Dat zie je ook aan de brandstofmeter in het instrumentarium, dat twee ‘nulpunten’ kent. Met een beetje pech zul je in Nederland regelmatig Euro95 moeten tanken, aangezien ruim 100 operationele aardgasstations nou eenmaal niet toereikend zijn om heel Nederland te bedienen. ‘Gelukkig’ laat de Up Ecofuel nog even op zich wachten - reken op een introductie eind dit jaar - waardoor er in de tussentijd weer een aantal tanklocaties aan de lijst toegevoegd zullen zijn.

Leuk kostenplaatje
Waarom het toch interessant is om op aardgas te rijden? Nog niet vanwege de aanschafprijs van de Up EcoFuel, want die is nog niet bekend. Maar wetende dat de gemiddelde CO2-uitstoot voor de Ecofuel slechts 79 gram bedraagt (en 86 gram zonder start/stop-systeem) zal deze Up vriendelijk zijn voor het milieu en portemonnee. Je betaalt niet alleen geen BPM en wegenbelasting, de ‘kiloprijs’ van aardgas ligt daabij net iets onder een euro dus dat scheelt een slok op een borrel. Ja, een liter LPG is per definitie nog iets voordeliger maar uit CNG-brandstof haal je meer kilometers. Op aardgas rijd je dus het voordeligst. Klinkt goed, toch?

Liever een automaat?
Naast het rijden met de Up EcoFuel stond ook de Up met AGS-automaat klaar voor een eerste indruk, gewoon met de eenliter benzinemotor. Deze geautomatiseerde vijfversnellingsbak bedien je als een automaat maar is onderhuids een traditionele handgeschakelde transmissie, waarbij twee ‘robots’ het (ont)koppel- en schakelproces voor eigen rekening nemen. Door te kiezen voor dit type automaat – ook te vinden in smarts en Fiat 500 Dualogic – wordt zowel gewicht als kosten bespaard. Feit is wel dat de AGS niet zo ‘smooth’ en snel kan schakelen als Volkswagens befaamde DSG-bak, of jezelf. Bij een op- of terugschakelcommando (door middel van een tikje tegen de pook) wordt er snel overgegaan tot actie, maar verloopt het wisselen van verzet zelf wel een tikkie traag. Die onderbreking is zeker in het begin even wennen, al kun je het ‘ongemak’ terugdringen door bij het op- en terugschakelen even gas terug te nemen.

Met behulp van het automatische schakelprogramma is het ook mogelijk de techniek het schakelmoment laten bepalen, al levert dat in de praktijk soms verbaasde blikken op. Het brein kan immers niet daadwerkelijk zien wat de verkeerssituatie is en moet afgaan op de stand van het gaspedaal. En dus wordt er soms van versnelling gewisseld op een onhandig moment, zoals net na een bocht. Helemaal omdat de automatische-modus is ingesteld op ‘Het Nieuwe Rijden’ en - om lang te kunnen uitrollen - zo laat mogelijk teruggeschakelt. Hoe we de kansen van de Up met AGS inschatten hangt tenslotte nog af van de prijs. Die is nog niet bekend, want Volkswagen is nog aan het rekenen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (3)

Het wachten waard - Volkswagen Eco Up
Deze wagen is super rijd heerlijk , zeer mooi motorgeluid dus review hierboven is echt foutief. Trekhaak kan overigens wel al moet je niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Het wachten waard - Volkswagen Eco Up
Voorkant is leuk, achterkant doet me denken aan invalidenwagen. Wel mooie compacte auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Het wachten waard - Volkswagen Eco Up
Auto ziet er goed uit,jammer genoeg is rechter stoel niet in hoogte verstelbaar verkrijgbaar,montage van trekhaak voor fietsdrager niet mogelijk,een groot minpunt , en echt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5