Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig

De turbocompressor is bezig aan een krachtige comeback. Maar dit keer wordt hij niet zozeer toegepast voor sportieve

De turbocompressor is bezig aan een krachtige comeback. Maar dit keer wordt hij niet zozeer toegepast voor sportieve doeleinden, maar uit economische motieven. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot moeten omlaag van de wetgever en de turbo kan daarbij helpen. Een van de eerste merken die hem op deze wijze inzet is Fiat, die hem in de Bravo T-Jet toepast.

De turbocompressor is bezig aan een krachtige comeback. Maar dit keer wordt hij niet zozeer toegepast voor sportieve doeleinden, maar uit economische motieven. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot moeten
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig

We zullen de komende tijd steeds vaker gaan zien dat motorkracht uit kleine turbomotoren wordt gehaald in plaats van uit machines met grote cilinderinhoud. Want dat is een voor de hand liggende manier om het brandstofverbruik en de daaraan gekoppelde CO2-uitstoot terug te dringen, zonder aan power in te leveren. Wat al jaren een beproefd recept is bij de dieselmotor zal ook bij de benzinemotor – in veel gevallen ook met directe injectie – gemeengoed worden.

De theorie achter de verbruiksvermindering is de volgende. Om een auto op snelheid te laten accelereren is relatief veel kracht nodig, bijvoorkeur trekkracht bij lage toerentallen. Met een turbomotor kun je die extra trekkracht ook uit een motor met een kleinere cilinderinhoud halen. Voor het op snelheid houden van een auto is weinig kracht nodig en kun je het dus af met een motor met een kleine cilinderinhoud, want die is zuiniger. De turbo werkt op een kleine motor alleen als die extra kracht gevraagd wordt, bij constante snelheden werkt hij nauwelijks en is de motor dus zuiniger dan een krachtbron met een grote cilinderinhoud.

In de praktijk is dat bij Fiat uitgewerkt met een 1,4 liter viercilinder benzinemotor die we al kennen uit andere modellen, voorzien van een turbocompressor, waarmee het vermogen wordt opgepept tot 150 pk. En het maximum koppel bereikt een waarde van 206 Nm bij 2.250 toeren, in de nog iets verder getunede Sport-versie zelfs 230 Nm. Het vermogen is daarmee vergelijkbaar met motoren die anderhalf keer de inhoud hebben, bijvoorbeeld een flinke 2,0 of 2,2 liter benzinemotor. En de trekkracht is groter en ook nog eens bij een veel lager toerental beschikbaar.

De cijfers beschrijven slechts ten dele het gevoel dat de nieuwe motor in de Bravo je verschaft. Vanaf iets meer dat stationair toerental gaat de turbomotor fanatiek aan het werk en van de aarzeling bij gasgeven die ooit kenmerkend was voor turbomotoren is helemaal niets te bespeuren. Veel bochten neemt je vlekkeloos in de derde versnelling en een streepje gas is dan al voldoende om de motor gaat te laten oppakken en zeer vlot te laten doortrekken.

Het verbruiksvoordeel is vooral aanzienlijk als je op de snelweg rijdt. Zelfs als je snelheden van 130 tot 140 km/h op de teller aanhoudt, verschijnt er op de boordcomputer nooit een waarde die hoger is dan acht liter per 100 kilometer of te wel 1 op 12,5. In de stad loopt het verbruik dan iets verder op, vooral omdat de krachtige motor er eigenlijk om vraagt om wat vlotter bereden te worden.

De hernieuwde kennismaking met de Fiat Bravo was een prettig weerzien. De Italiaanse compacte middenklasser is de op twee na grootste compacte middenklasser die je kunt kopen. Met zijn lengte van 4,34 meter is hij pakweg een decimeter langer dan het gemiddelde in deze klasse en hij hoeft alleen de Ford Focus en de Mazda 3 in lengte voor te laten gaan.

Van dat vorstelijke formaat pluk je natuurlijk de vruchten in het interieur dat voor een auto in deze klasse lekker royaal is. Op de achterbank gaat het er wat ruimer aan toe dan bij de meeste concurrenten en de bagageruimte is met 400 liter ook fors uitgevallen. Enig puntje van kritiek is wellicht dat de ruimte nogal diep is, zodat je ver moet reiken bij het beladen.

De Bravo is ook een lekkere auto om te rijden. Hij biedt een actieve zit achter het optimaal verstelbare stuur en met een knopje op het dashboard kun je de besturing en de reactie van de motor op het gaspedaal op ‘sportief’ (lees: een vlottere, beter voelbare reactie) zetten. Zeker als je zin hebt om een potje lekker te gaan sturen is dat wel prettig. Overigens is de besturing lekker scherp en heb je behoorlijk veel gevoel.

Niet alleen vanwege de motorische prestaties, het prettige weggedrag en de complete uitrusting kun je als koper in deze klasse niet om de Bravo T-Jet heen. De auto is namelijk ook nog een stuk aantrekkelijker geprijsd dan de concurrenten. De Bravo 1.4 T-Jet is er vanaf 22.795 euro. en daarvoor stap je bij de meeste concurrenten in een kariger uitgeruste of minder presterende auto.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
deze auto is van augustus 2012 en heb hem nu een paar maanden 12000 km op de teller geen klachten en stap er met plezier in .
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

wegligging, uitelijk,confort,degelijk,gewoon een heerlijke auto.nog steeds aan te bevelen .

Minpunten

verbruik val toch wel tegen ? maar het rechter voetje doet toch wel wat .
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Ik ervaar de Bravo als een fijne en betrouwbare auto. En voor caravan bezitters, ook met een caravan van rond de 1200kg. erachter is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Na 63000 km, geen problemen. Fijne auto. Mooie auto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Auto is zeer compleet, motor bied meer dan verwachte koppel, en prijstechnisch zeer goed! Zeker een aanrader. heb zelfs de zoekactie naar een Leon topsport.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Ik heb sinds kort een Bravi 1.4 T-jet 150 PK Corporate. Kan niets anders zeggen da super auto. Wat een vermogen! Rijd verder heel stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Heb deze auto nu zo'n 1.5 jaar een heerlijke auto om in te rijden heb de 150 pk wat is dat een raket op wielen.Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Fijne rijders auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Mooie auto, 1,9 diesel 16 klepper is snel redelijk stil echter niet de zuinigsste 6,5l per 100km. Dode hoeken voor en achter moet je echt rekening.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Mooie auto met gunstige pk/euro verhouding. 1.9 diesel 150pk is soepele diesel maakt het tot een relatief snelle auto. Minpunten. Stoelen, te kort en leuning te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Een fatastische strakke wegligging waaraan mijn vorige auto een BMW Compact niet kan tippen. Een ginstig benzineverbruik van 7,3 liter per 110 km over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
dit is onze tweede bravo, nu met een dualogic automaat en 120 pk hij rijdt heerlijk vooral van 80 naar 120km sprint hij er tussen.. Lees volledige review.
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Deze zwarte auto met skydome rijdt fantastisch.Maar dat wist ik wel want mijn vorige auto was een grande punto tjet.Ik heb duidelijk meer auto dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Prima auto, nu al 10.000 km gereden zonder problemen/ rammels e.d. Veel waar voor je geld en een goed ( en voordelig) alternatief voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Heb nu sinds bijna anderhalf jaar een 120pk T-JET en... wat en auto! De motor heeft net dat beetje extra, waardoor je lekker ontspannen kunt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
ik rij nu in een fiat bravo 1.4 90pk Edizione Prima van 2007, er zit nu 44000 km op, het is een zeer goede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Iets meer dan anderhalf jaar eigenaar van een Bravo. Het uiterlijk is sportief, mooi. Binnenin mooi design, ruimte zat, alsook een grote kofferruimte. Rijdt heel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Wat een heerlijke auto en voor mij als voormalig Vectra rijder toch een hele nieuwe ervaring. Ik heb de auto nog maar een paar dagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Lekkere auto, zeer goede prijs kwaliteitsverhouding.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Ik rij al 23 onafgebroken Fiat, binnenkort krijg ik weer een nieuwe T-jet. Ik heb met mijn huidige Edizione Prima sinds juni 2007 64000.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Sinds recent rijd ik met een 1.4 Tjet cor.. Mijn vorige auto was een Alfa Romeo 159 1.9 JTDm sedan, super auto maar zo.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Prachtige wagen vooral in Epic grey in combinatie met donkere ramen ! Mooi vorm gegeven interieur met goede climat control en stereo Goede wegligging en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
echt Ilaliaans, prachige voorgeving maar soms ook onbegrijpelijke bediening en knopjes op de vreemdste plaatsen. Maar dit alles neem ik op de koop toe als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Ik ben het met Kees eens, een heerlijke auto. Volgende week weer naar Duitsland ;-).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Inmiddels 16000 km met onze 120 pk 1,4 Tjet corp. Heerlijke auto absoluut een aanrader. Sturen had wat zwaarder gekunt. Alleen Blue&me is een probleempje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
in een woord een geweldige auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Inmiddels 8000 km op de teller. Op de autobahn 230 op de teller(jaja weet het geen echte kilometers ivm afwijking) Maar toch :-).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Prachtige auto, rijd heerlijk. We hadden voorheen een alfa Romeo 147. Dit rijd ongeveer gelijk. Ik kan alleen met mijn nokia N73 geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Prachtige auto. Vooral de zwarte sport uitvoering met 18" velgen en het zgn. "Sky-Dome" open dak Flink vermogen met 150 pk diesel. Ben zelf niet zo tevreden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Rij sinds 2 weken (3300km) een 1.4 tj corporate uitvoering voorzien van panoramisch zonnedak. Auto rijdt zeer soepel en door de turbo heeft hij genoeg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
Sinds vorige week zijn wij de trotse bezitters van een Bravo Corporate 1.4 T-Jet. Helaas moest ik daarvoor afscheid nemen van mijn Stili, die mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Fiat Bravo T-Jet sportief en zuinig
In juli 2007 heb ik een Fiat Bravo 1.4 Edizione Prima gekocht. Ik heb er nu 15000 km opzitten en het is een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5