De nieuwe Mercedes-Benz SL vertegenwoordigt alweer de zesde generatie van relaxed en open boulevard cruisen tot het brutaal bochtenjagen in de heuvels van Hollywood, Monaco, Zuid-Spanje of een ander zonnig oord. Geheel volgens zijn oorspronkelijke tenaamstelling staan de thema's 'Sport' en 'Leicht' anno 2012 helemaal centraal. Door gebruik te maken van lichtgewicht materialen zoals aluminium, koolstofvezel en magnesium kon de SL zo'n 125 tot 140 kg afslanken. Dat zie je niet, want hij is langer en breder dan zijn voorganger. De grootste winst is geboekt door de carrosserie vrijwel volledig uit aluminium te vervaardigen. Slechts de voorruitstijl heeft sterk staal als basis.
Nieuwe motoren
De Duitsers pakken door en hebben ook een voor de SL compleet nieuw motorenaanbod, varierend van een ‘350’ zescilinder tot de ‘500’ V8, met de begeerlijke 63 AMG V8 en buitenaardse 65 AMG V12 aan de top. Tijdens de trip door Zuid-Spanje trakteerde Mercedes ons op de mondiale standaard, de 500. Deze 4.6 liter biturbo V8 met 435 pk is ongehoord snel en laat gelukkig zo nu en dan met de karakteristieke V8 sound van zich horen, met name bij terugschakelen en het inzetten van een sprintje. De 7G Tronic Plus automaat heeft een goed luisterend oor naar de intenties van de bestuurder en maakte voor ons het zelf 'flipperen' overbodig. Voor het echte gehoor-spektakel en rauwe actie moet je bij de AMG varianten zijn, want in de basis kent de SL 500 andere prioriteiten.
Van ABC tot AMG
Ook al belooft Mercedes-Benz een sportief karakter van het (standaard) onderstel, in feite blijft de SL gewoon een ontspannen cruiser. Dat merk je aan de rust in de snelheids- en stuuruitslag afhankelijke stuurbekrachtiging en het karakter van het semi-actieve onderstel, dat in de sportstand vooral hobbels harder doorgeeft. Is dat ‘sportief’? Toch kun je je met behulp van het AMG sportonderstel dat 10 mm is verlaagd nog aardig uitleven maar echt stug, hard en kort wordt het niet. Laat dat maar aan de mannen van AMG over! Bijzonder is de derde onderstelvariant, namelijk die met Active Body Control. Dit hydraulische systeem werkt verbluffend goed tegen overhellen en houdt de koets - ook bij stevig sturen - voelbaar horizontaal. Sensoren signaleren daartoe continu de rijomstandigheden. Dat neemt niet weg dat de Sport-stand niet echt een ander karakter oplevert dan de Comfort-modus en het ABC ook wat gevoel en rijbeleving afvlakt. Ons advies: bestel ABC als je het summum van comfort zoekt en neem het AMG-onderstel als je de Roadster zo nu en dan met hogere snelheden door de bochten wil sturen. Keuzes, keuzes...
Verduisterbaar variodak
Kiezen voor het inklapbare variodak hoeft niet, de SL is er sinds de vorige generatie standaard mee uitgerust maar heeft in de nieuwe een zes kilo lichter exemplaar omdat gebruik is gemaakt van een magnesium frame. Bovendien is het nieuwe dak nog veelzijdiger. Je kunt nu namelijk naast het standaard dak in carrosseriekleur zowel een traditioneel glazen dakpaneel bestellen of kiezen voor het reeds in de nieuwe SLK geïntroduceerde Magic Sky dak met ‘verduisterbaar’ glas. Niet in de laatste plaats zetten de techneuten van Mercedes-Benz het dakmechanisme fluisterstil aan het werk; de open-dicht of dicht-open transformatie geschiedt zonder gezoem, getril of schokken in de carrosserie. Da’s best indrukwekkend. Lof verdient ook het elektrisch bediende windscherm, dat samen met de portierramen ook op hoge snelheden voortreffelijk en zonder herrie de wind uit je haren houdt. Als je bedenkt dat voor de koudere dagen met een druk op de knop een ‘warme sjaal van lucht’ (AirScarf) uit de hoofdsteunen uitstroomt is de nieuwe SL een geriefelijke roadster voor vier seizoenen. Maar goed, als je meer dan 100.000 hebt uitgegeven mag dat ook wel.
FrontBass
Nieuw voor de SL (en Mercedes-Benz zelf) is het innovatieve FrontBass systeem. Hierbij zijn lage tonen speakers laag voorin de voetenruimte geplaatst met als doel om de akoestiek (en dus de geluidskwaliteit) tijdens open rijden aanmerkelijk te verbeteren. Je raadt het al, onze favoriete tracks klonken inderdaad voorbeeldig. Ook bij een gangetje van 100 op de snelweg, een waar genot! Wel voel je bij hevige beats trillingen in de voetenruimte. Een voorspelbare ‘bijwerking’ die je voor lief moet nemen of kunt elimineren door de geluidsinstellingen bij te regelen. Een aardigheidje van de innovatie: FrontBass creëert meer opbergruimte. Dankzij de nieuwe speakers kunnen de traditionele exemplaren die normaal onderin het portier zitten een verdieping hoger worden geplaatst en blijft er meer ruimte over in de deurvakken voor kleine spulletjes. Meer opbergruimte biedt de SL achter de voorstoelen, waar zelfs XXL bekerhouders te vinden zijn. Tsja, als zeker de helft van de SL-productie voor Amerika bestemd is(!) moet je ook aan dat soort dingen denken.
Voetontgrendeling achterklep
Daarentegen zouden we bijna willen zeggen dat het nieuwe ruitensproeier systeem op de nieuwe SL speciaal voor ons zeeklimaat is bedacht. Mercedes heeft door de spuitkoppen op meerdere plaatsen aan de wisserarm te monteren een efficiënter en effectievere wis/was in handen waarmee de ‘splash’ tijdens het sproeien tot het verleden behoort en de ruit gemakkelijker schoon te wissen is. Tot slot zien we nog een noviteit die ook voor toekomstige Mercedes-Benz modellen toepasbaar is: de met een voetbeweging te ontgrendelen achterklep. We kennen het al uit de Passat en 5 Serie en het is met enige 'handigheid' een helpende hand wanneer je met boodschappen bij de auto staat en in wilt laden. Wanneer op dat moment het dak is neergeklapt wordt bij de ontgrendeling en opening van de achterklep ook het dak iets opgetild.
Conclusie
De nieuwe SL is een grote goednieuwsshow. Je rijdt in een handomdraai dicht, met licht of luchtig, en dat in alle luxe en stilte. Daarbij biedt de 500 V8 met standaard 7G Tronic serieus veel kracht, wat nu de nieuwe generatie lichter is geworden nog beter tot zijn recht komt, het verbruik binnen de perken houdt én de rijeigenschappen verbetert. De genoemde noviteiten zoals het magische dak, slimme achterklep en efficiënt geplaatste subwoofer zijn zinvol en welkom. Het enige luxeprobleem waarmee je te maken krijgt is de keuze van het type onderstel. Daarnaast moet je ook gaan bepalen of een 350 zescilinder met 306 pk al niet het SL-gevoel tot uiting brengt. Scheelt je ook nog eens een kleine 40.000 euro.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review