Met benzineprijzen van boven de 1.80 euro kun je je wellicht afvragen of een auto die rijdt op LPG niet slimmer is. Zeker nu er weer een aantal merken is die autogas omarmen en daarvoor specifieke modellen op de markt brengen. Opel is zo'n merk. De Corsa 1.2 LPG wordt vanuit de fabriek geleverd met een gasinstallatie waarbij de netto 34 liter gasvoorraad is geplaatst in een ringtank op de plek van het reservewiel. De vulnippel om bij te tanken bevindt zich 'onzichtbaar' achter het tankklepje. Op de bagageruimte lever je niets in; er is wederom 285 liter beschikbaar.
Geduldig type
De 1.2 liter benzinemotor kan probleemloos met LPG overweg. Dat de motorloop buiten de auto iets rauwer klinkt krijg je achter het stuur niet mee. De viercilinder is op een grommetje zo nu en dan na redelijk stil en levert nauwelijks minder vermogen dan de benzinevariant, namelijk 83 pk. Dat is voldoende om mee te komen met het dagelijkse verkeer, al krijgt de Corsa het bij inhaalacties, met name op de snelweg, een beetje benauwd. Ook wanneer je even terugschakelt naar de vierde versnelling. Wie veel kilometers op snelheid maakt of altijd haast heeft moet gaan dieselen met de Corsa CDTI Ecoflex of gewoon meer geduld hebben. Heel tevreden zijn we over het verbruik en de actieradius. Met een volle tank LPG kun je zeker zo'n 450 kilometer op pad, wat neerkomt op een verbruik van 1 op 13. Op benzine is de 1.2 nog wel zuiniger maar dat weegt niet op tegen de literprijs van gas, welke zo’n 80 tot 90 cent bedraagt. Overigens, in de testauto werd de voorraad LPG nog weergegeven met een bij de lichtschakelaar geplaatste indicator met LED’s. Wie vanaf nu een Corsa op LPG bestelt kan de tankinhoud gewoon via de ‘benzinemeter’ tussen de tellers aflezen. Om over te schakelen tussen benzine en LPG of andersom volstaat een druk op de knop ‘LPG’ in de middenconsole. Wel zo netjes.
Lekker in z'n vel
Ook in andere opzichten is de Corsa nog altijd een volwassen, degelijke speler in het competitieve B-segment. Helemaal sinds de Duitsers bij de ‘technische’ update van vorig jaar de stuurbekrachtiging hebben aangepast. Die voelt nu niet meer kunstmatig en heeft een prettige weerstand gekregen. Over de rij-eigenschappen hadden we al niets te klagen; de Corsa koerst solide en laat zich niet snel van de wijs brengen.
Het model zelf blijft dankzij allerhande moderne opties en vrolijke carrosseriekleuren met dito accenten in het interieur – wij rijden de Color Edition – lekker bij de tijd. Wel moet gezegd worden dat de grove structuur van het kunststof op het dashboard en de deurpanelen zijn leeftijd gaan verraden. Bovendien verdient de sluiting van het dashboardkastje geen schoonheidsprijs, helemaal omdat dit niet exemplarisch is. Zonde, want verder heeft Opel de Corsa-cockpit goed op orde. Of het moet nog het zicht naar achteren zijn dat te wensen over laat. Maar omdat het oog ook wat wil en de vijfdeurs Corsa door een fractioneel hogere CO2-uitstoot niet in aanmerking komt voor de fiscale vrijstellingen kunnen we daar wel mee leven.
Moderne snufjes
Te prijzen valt echter weer de zithouding in de Corsa en de sportstoelen die veel steun bieden. Hier houd je het echt wel even uit. Het nieuwe navigatiesysteem van Blaupunkt (695 euro) blinkt – hoewel eigenlijk te laag geplaatst - wel uit in bedieningsgemak. Radio, CD, touchscreen navigatie, bluetooth telefoneren en audio-streaming, je regelt het in een mum van tijd. Erg handig! Wel zouden we even aan de dealer vragen de mogelijkheid om de functie ‘bestemming invoeren’ vrij te geven tijdens het rijden. Nu moet je altijd volledig stilstaan, maar dat is in de praktijk echt niet handig. Wel veilig, net als de meedraaiende bochtenverlichting (AFL) waarmee de testauto is uitgerust. Kost je slechts 395 euro en schijnt tijdig licht op de omgeving (voetgangers, fietsers zonder licht, honden, katten, kuilen en obstakels) bij het afslaan. Speciaal voor de koukleumen heeft Opel nog het winterpakket in de aanbieding. Wie 325 euro neertelt heeft niet alleen stoelverwarming, maar ook een verwarmd lederen stuur. Een comfortabele optie dat eigenlijk alleen wel eens in flinke middenklassers te vinden is.
Tel uit je winst
Kiezen voor de Corsa LPG zal bij de meeste kopers een financiële reden hebben. En we geven hen geen ongelijk. Want naast dat je profiteert van een lage literprijs op LPG – al is die ook niet meer wat het geweest is – betaal je ook geen wegenbelasting. De aanschafprijs van de Corsa LPG is door het wegvallen van de BPM eveneens gunstig; 14.995 euro is exact het bedrag wat ook de 1.2 benzinevariant moet opbrengen. Reden om die laatste te kiezen is er eigenlijk niet, tenzij je bijvoorbeeld echt haast hebt en de sportieve GSi of OPC op het oog hebt. Hoewel de wegenbelasting in 2014 weer terugkeert en het tarief voor LPG-auto’s iets hoger is dan het benzinetarief, verdien je dat met dank aan de autogasprijs al snel terug. Dat is voor particulieren bij een klein dieseltje (helaas) wel anders.
Schrijf een review