De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir

Is de nieuwe Fiat Panda TwinAir zijn concurrentjes uit de stad de baas?

De Fiat Panda is één van de auto's die het segment van de 'stadsauto' groot heeft gemaakt. Met inmiddels een groot aantal concurrenten in de stad is succes voor de nieuwe generatie Panda niet volstrekt vanzelfsprekend. De Panda TwinAir moet van goede huize komen om al die stedelingen de baas te zijn. Is dat (weer) gelukt?

Het is al meer dan dertig jaar geleden dat Fiat de Panda in de familie heeft voorgesteld. De kleine Italiaan heeft zijn succes te danken aan de slimme combinatie van een sympathiek, no-nonsense uiterlijk, compacte afmetingen en een relatief ruim interieur. Door het succes van de Panda heeft Fiat ook out-of-the-box kunnen denken door steeds een 4x4-versie in het gamma op te nemen.  

Niet meer de kleinste
Sinds deze maand is de derde generatie Panda aan zet.  De nieuwe spruit heeft nog veel weg van zijn voorganger, al lijken alle hoekige lijnen te zijn afgerond. Scirkle noemen ze dat. Zet de nieuwe Panda echter naast de ‘oude’ (die nog steeds in productie is) en je ziet dat een flinke groeispurt heeft plaatsgevonden.  Met elf(!) centimeter extra lengte en zes centimeter meer breedte kruipt de Panda naar auto’s als de Suzuki Splash en Renault Twingo. Moest dat echt, Fiat? Door niet meer tot de allerkleinsten te horen heeft Fiat vrijheid voor meer interieurruimte en het verhogen van de  veiligheidstandaard.

En inderdaad: voorin de Panda zit je net iets ruimer. Er is meer afstand tot de voorruit en ook bestuurder en bijrijder zitten nauwelijks knus naast elkaar. De stoelen zijn als vanouds vrij compact  en in ieder geval niet de grootste in zijn klasse. Toch zitten wij volwassen kerels zeker niet onverdienstelijk, maar – dat geldt zeker voor de bijrijder – wel wat hoog. Op de achterbank kunnen medepassagiers prima vertoeven zolang ze niet te lange benen hebben; de knieruimte is in tegenstelling tot de hoofdruimte beperkt. De tegen meerprijs leverbare verschuifbare achterbank is vooral bedoeld om op een slimme manier meer bagageruimte te creëren, al zal de achterste stand waarschijnlijk geen extra beenruimte opleveren zoals dat bij een Twingo wel kan.

Rondhoekig
Alle lof verdient het interieur van de Panda. Met de komst van de Fiat 500 hebben zijn makers de smaak te pakken en is het ‘doe-maar-gewoon-grijze’ interieur opgevolgd voor een in verschillende kleurstellingen uit te voeren 'glossy' cockpit met het ‘scirkle’ design. Het ziet er bijzonder vrolijk uit zonder dat is ingeboet op praktisch nut en ergonomie. Alle bedieningselementen zijn net als de versnellingspook hoog geplaatst. Bovendien heeft de Panda nu meer aflegruimte, met name in het vak boven het dashboardkastje. Ook heeft de nieuwe Panda nu (optioneel) uitgebreide stuurbediening. Dankzij een samenwerking met TomTom heeft Fiat een gebruiksvriendelijke aansluiting voor een portable navigatiesysteem van dat merk bovenop het dashboard geplaatst. Die semi-geïntegreerde oplossing staat een stuk strakker en vergt daarnaast geen gedoe met een adapter of snoertje. Een guitige vondst is het ontwerp van de handrem, dat doet denken aan een vliegtuighendel. Grijp je in ieder geval nooit mis. De ‘rondhoekige’ toerenteller en snelheidsmeter zijn niet alleen de zoveelste uitwerking van de scirkle-designfilosofie maar ook een verwijzing naar het instrumentarium van de allereerste Panda’s.

Tweepitter
Ook als het om de motortechniek gaat herhaalt de geschiedenis zich (een beetje). Net als de Panda 30 uit 1980 heeft de nieuwe Panda een tweecilinder benzinemotor onder het kapje. Anno 2012 hebben we het dan over een 0.9 liter TwinAir motor met 65 (zonder turbo) of 85 pk (met turbo). Dat torretje blijkt zich net als de 500 ook in de Panda heel goed thuis te voelen; de tweecilinder heeft er al vroeg zin in en komt snel op toeren. Vanaf zo’n 2000 toeren is de TwinAir op zijn best; daaronder zijn wat vibraties voelbaar. Daarbij laat de kleine krachtpatser met een karakteristiek grommetje van zich horen en dat siert de Panda.

Prettig is de keuze om bij hogere snelheden het toerental relatief laag te houden (zo’n 3200 bij 120 km/u) zodat niet alleen motorgeluid gereduceerd blijft maar ook een gunstig verbruik te realiseren is. Met behulp van een ECO-knop in de middenconsole maak je het jezelf nog makkelijker. Reken alleen wel op minder pit; de TwinAir gaat dan op zuinig en laat een aantal pk’s op stal staan. Een langere test zal moeten uitwijzen of de kleine TwinAir echt zo superzuinig is als de opgave van 4.2 /100km en slechts 99 gram CO2. De Panda met de semi-automatische Dualogic-transmissie (eveneens met start/stop-techniek uitgerust) belooft zelfs nog spaarzamer te zijn en mag zich de zuinigste Panda ooit noemen. We zijn benieuwd!

Het onderstel van de nieuwe Panda groeide net als de carrosserie gestaag mee. Hoewel de wielbasis niet is verlengd ervaar je onderweg meer rust en comfort. De Panda is door een verbeterde balans  minder gevoelig voor hobbels en kuilen en helt ook minder over. Een bochtenridder is het nog altijd niet maar omdat je al wat hoger zit zal die behoefte er ook niet zijn.

Niet de allergoedkoopste
Meer ruimte, een high-tech motortje en een vrolijk, verzorgd interieur heeft wel zijn prijs. De nieuwe Panda is er vanaf 9290 euro en kost met de TwinAir 85 motor al net iets meer dan tien mille. Het is geen geheim dat een Seat Mii of Kia Picanto voordeliger is. De Fiat zet er in ieder geval altijd vijf deuren tegenover, centrale vergrendeling, elektrische ramen en voor- en gordijnairbags tegenover. Voor snelle beslissers is de Panda er vanaf 8990 euro als TwinAir 85, maar die prijs geldt alleen bij inruil. Zo’n bedrag laat weer geld over voor leuke en veilige opties als het Blue&Me-communicatiesysteem, een elektrisch bediend panoramadak, TomTom-navigatie of een noodremhulp voor in de stad dat botsingen bij lage snelheden voorkomt.

Conclusie
Hoe je het wendt of keert is de nieuwe Panda weer klaar voor stad. Ook al zul je in praktische zin meer hebben aan de toegenomen interieurruimte, de hoge zit en nieuwe uitrustingsmogelijkheden zien wij de grootste vooruitgang van de derde generatie in het design, dat fris en speels is, en de TwinAir tweecilinder, die levendig is en met z'n eigen geluid de Panda karakter geeft.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
sinds dec 2114 eigenaar van panda cross nu 9000 km mee gereden incl retour oostenrijk.geweldige auto ,we willen nooit meer iets anders.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

alles

Minpunten

geen
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Bij de Panda heb je nog het gevoel dat ze als consument serieus wordt genomen. Je wordt niet per definitie afgescheept met ramsj-kwaliteit zoals bij de Aygo en consorten (sla de eigenarenreviews er maar op na).

Het bakje oogt leuk, maar het prijskaartje ter hoogte van 2 Panda's is fors. Jammer dat je dan veroordeeld bent tot een 2 cylinder motor. Je zou voor deze prijs minimaal een vier cyl. verwachten. Hopelijk hebben ze de bak ook wat korter gemaakt, want die was bij de oude Panda echt te lang. Het meer vermogen (+34%) houdt gelijke tred met het meergewicht (+30). Gezien de kg/pk-verhouding ga maar uit van een acceleratie van 13 sec ipv 12 sec. Dus verwacht geen snelle auto.

Een goede zaak is echter de koppeltoename van 102 naar 145 nm bij een lager toerental (1900 ipv 2500). Dit was hard nodig want onder de 2500 tpm gebeurde er niets. Even snel de voorrangsweg op gaan was er bij de oude Panda niet bij.

De Panda is een goed product; het is alleen jammer dat je het prijskaartje van 2 Panda's moet uitgeven voor normale prestaties.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

- Verbeterd koppel
- Interieur kwaliteit beter dan de concurrentie
- Leuk uiterlijk
- Hogere fun factor

Minpunten

- Prestatie onderin <2500 tpm op normaal niveau??
- 2 cyclinder motor
- Hoge prijs
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Eigen ervaring slechts op de NL wegen. Maar de ervaringen met deze auto zijn prima. Zijn van plan om er zelfs mee naar Kroatie te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Ons 2e auto fiat panda 1.1 active eind 2007 (77.800 km) Welkom op mijn verslag van de Fiat.. Lees volledige review.
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Historie: Wat is de reden van de aankoop fiat panda 1.1 actieve eind 2007. Na 7 volle jaren in bezit van mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
In 2003 mijn eerste Fiat Panda gekocht. Deze was destijds al 4 jaar oud. Nu moet ik afscheid van het auto tje gaan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
In 2005 de eerste gele Panda Emotion gekocht. 5 jaar met plezier gereden. Benzineverbruik rond de 1 : 15,5. In 2010 een nieuwe rode.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
In 2009 heb mijn 1e Panda aangeschaft deze was toen 15 maanden oud. Binnenkort krijg min geheel nieuwe Panda en hoop daar net.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
zie minpunten,daar maak ik me wel zorgen over heb altijd vw gereden vele probleemloze km wilde een keer wat anders hoop er nog een hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Prettig wagentje,het was een verrassing hoe deze aankoop uit zou pakken.Wij gezin met 2 kinderen zijn er tevreden over,het enige waar we in het begin.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Ik Heb nu 4 jaar in mijn 1,2 emotion gereden met veel plezier, het was onze eerste nieuwe auto en we heben er geen dag.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
ik heb hem net, dus nog niet zoveel rij-ervaring. wat mij wel stoort is de binnenspiegel. omdat je zo hoog zit kijk je er precies.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
zeker gelet op z'n prijs een leuke handzame auto, was nooit zo'n fiat fan maar ben met deze panda toch wel erg gelukkig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
KLACHT M.B.T. WATER OVER DE DIENAMO , BIJ VEEL WATER OP DE WEGEN WAARDOOR DE MOTOR afremd . EN ER GEVAARLIJKE SITUATIE,s ONTSTAAN. IS.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Wij hebben onze Panda 1.2 Edizione Cool vanaf juni 2010. Er zit inmiddels 6300 km. op. In het begin hebben we met een fietsendrager.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Leuke degelijke stadswagen met hoge zit. Helaas niet meer met automatische versnelling (duologic) verkrijgbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Ik heb een fiat panda sempre besteld,hij komt in oktober. ik ben heel erg benieuwd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Ik ben sinds begin mei in bezit van de Panda Edizione cool (2500 km gereden). Fijne, redelijk snelle auto, korte draaicirkel. Goed weggedrag.Goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Ik heb sinds 05-06-2010 deze auto aangeschaft (3 jaar oud) reed hiervoor een 'dikke bak' maar deze doet er zeker niet voor onder. Lekker korte.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
prettig rijdende auto fabelachtige wegligging snel.. Lees volledige review.
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Sinds een maand rij ik nu de panda edizone cool. Ik kwam uit een peugeot 106, dus het was even wennen. De stuggere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Mijn Panda Cross is nu ruim drie jaar. Het is een fantastische terreinwagen, die vooral in ruig en drassig terrein geen problemen heeft. Dit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
ik rijd al enkele jaren panda ben begonnen met een active en rijdt nu alweer mijn tweede edizione ben super tevreden en heb nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
In nhet wit besteld en met een aantal opties, waaronder 16"Borbets met erg lage bandjes. Hierdoor nog stugger en soms wat gerammel aan de achteras.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Rijd mijn vanillegele panda sinds jan 2004, en na aanvankelijk wat electronische probleempjesen een trillende koppeling ( beiden onder garantie verholpen) ben ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Pittig autotje. Kleine krachtpatser. Aan details gedacht. We hebben ook goed advies gehad van de Fiat verkoper (Geert) Koops/ Fivam Utrecht, nam alle tijd.Aflevering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
grappig dat veel mensen verwachten een mercedes te kopen voor zo weinig geld en dan de prestaties tegen vinden vallen.. misschien is voor sommige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Rij nu 4 maanden de Panda Perlina en ben er helemaal blij mee. Hiervoor had ik al een zwarte Panda maar dan zonder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
leuke auto en is zijn klasse erg rijk uitgerust. Voor hetzelfde geld koop je geen vergelijkbare auto van een ander merk (VW/peugeot/citroen e.d.)... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Heb de 100 hp gekocht, omdat ik een kleine auto wilde hebben met een pittige motor. Je kunt met deze auto redelijk relaxt en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Panda dynamic heeft met lm velgen andere bandenmaat dan bij Dynamic staat aangegeven. Leuk als tweede auto, rijdt lekker, redelijk ruim t.o.v. andere in deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De geschiedenis herhaalt zich - Fiat Panda TwinAir
Sinds 3 weken in het bezit van een Fiat Panda Edizione 1.2 uit 2008. En voor iemand die 20 jaar motor gereden heeft door.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5