Dat zit namelijk zo. In een snel groeiend aantal landen om ons heen wordt geen accijns geheven op het aandeel bio-ethanol in E85 (85 procent bio-ethanol, 15 procent benzine). Daardoor wordt het ondanks een meerverbruik van zo’n 20 tot 25 procent de moeite waard, want de prijs bedraagt dan slechts circa negen eurodubbeltjes.
Op weg naar bijvoorbeeld je vakantiebestemming kun je al tanken in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zweden en bijna maandelijks komt er een land bij met een redelijke dekking aan tankstations. En wees niet bevreesd als E85 niet voorradig is: je kunt altijd gewone euro loodvrij tanken en iedere mengverhouding van bio-ethanol en benzine slikt de motor probleemloos, zolang er maar niet meer dan 85 procent bio-ethanol in zit.
Neem de verhalen over het onttrekken van grondstoffen aan de voedselindustrie niet al te serieus. Tien procent van de Europese landbouwgronden wordt nu gebruikt voor het verbouwen van producten die zwaar gesubsidieerd worden door de Europese Unie – jouw en mijn belastingcenten dus. Op die grond kunnen we beter planten laten groeien waaruit we brandstof kunnen maken.
En de prijs van maïs zou in Mexico gestegen zijn omdat de Amerikanen dat gebruiken om bio-ethanol van te maken. Het alternatief is dat de Amerikanen op benzine blijven rijden, aardolie nog sneller schaars wordt en dat de arme Mexicanen binnen enkele jaren de brandstof voor hun voertuigen niet eens kunnen betalen.
Op korte termijn kunnen we overigens bio-ethanol van de tweede generatie verwachten. Dan kan er van alle plantenresten – dus niet alleen van het voedingsdeel zoals maïs, suikerriet of –biet of koren – na toevoeging van een enzym bio-ethanol worden gemaakt. Bij dit proces komt ook gas vrij dat zuiverder schijnt te zijn dan aardgas en aan dit kan aan de gasunie worden geleverd.
Kortom: bio-ethanol kan de komende jaren de druk van de energieketel wat verlagen en zal door veel Europese overheden terecht gestimuleerd worden. Nederland praat alleen maar groen en doet voorlopig niets – al hebben sommigen hun hoop gevestigd op Prinsjesdag – maar koop dus gerust vast een auto die op bio-ethanol kan rijden.
Ford heeft er nu al heel wat, met als meest recente toevoeging de zojuist gefacelifte midi-MPV C-Max. Die facelift heeft niet zoveel om het lijf en gelukkig heeft de C-Max – het voorvoegsel Focus is verdwenen – al zijn fijne kwaliteiten behouden. Zoals het beste weggedrag onder de midi-MPV’s en een vlotte styling. De Flexifuel-versie van de C-Max heeft precies dezelfde prijs als de gewone 1.8 benzine. Bij de Focus heeft Ford zelfs een Futura Flexifuel actiemodel dat zelfs nog minder kost dan een gewone 1.6 benzine: 21.450 euro. De Ford C-Max Flexifuel is er vanaf 25.100 euro.
Schrijf een review