Vroeger hadden aardig wat merken een sportcoupé. Bijna alle Japanse merken, de Italiaanse natuurlijk, een dozijn modellen kon je zo opdreunen. Tegenwoordig zijn ze op de vingers van een hand te tellen en wordt voor de meeste coupés een pittig bedrag gevraagd, zoals de Audi TT en de Mercedes-Benz CLK.
Maar dat is allemaal niet van toepassing op de Hyundai Coupé, want dat is een zeer betaalbare sportcoupé. Voor een Coupé met tweeliter motor (143 pk) ben je al klaar voor 26.995 euro en de door ons ter opfrissing opgehaalde 2.7 V6 is er voor 30.995 euro. In het laatste geval heb je het over een zescilinder motor met 167 pk gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een viertraps automaat behoort eventueel ook tot de mogelijkheden, maar doet wel een beetje afbreuk aan de sportieve kwaliteiten van deze vlotte Koreaan.
Die heeft deze coupé namelijk beslist, zoals een blik op de prestaties leert. Voor de sprint van 0 tot 100 km/h laat hij een tijd van 8,1 seconden noteren en de topsnelheid heeft Hyundai becijferd op 220 km/h. Het rijgedrag past daar opperbest bij, want de auto gaat heel gewillig door bochten en laat zich behendig over een bochtig weggetje sturen. Met de zescilinder motor is er nog steeds een tikkeltje teveel onderstuur (neiging om rechtdoor te willen in bochten) vanwege het hoge gewicht op de vooras, maar het is minder geprononceerd dan bij eerdere edities van de Hyundai Coupé.
Hyundai heeft de Coupé een bescheiden, maar effectieve opknapbeurt gegeven. Andere koplampen, achterlichten, een gewijzigde grille en een iets andere achterzijde met stoere, ovale uitlaatpijpen geven het uiterlijk wat meer dynamiek. Ingrijpender is het interieur onder handen genomen, want hiervan is het aanzien vrijwel geheel nieuw.
Het dashboard ziet er een stuk aantrekkelijker uit en is uit mooiere materialen opgetrokken. Bovendien zijn er meer chroomkleurige accenten te vinden in het interieur en de auto beschikt over een in de voorruit ingebouwde antenne en lichtmetalen pedalen. De uitrusting van de Coupé mag er ook wezen met allerlei elektrisch bedienbare functies, een klimaatregeling, cruise control, 17 inch lichtmetalen wielen en een met leer bekleed stuurwiel.
Kortom, de Hyundai Coupé is zeer betaalbaar, hij rijdt lekker sportief en zit goed in de uitrusting. Hij is dus alleszins de moeit waard, als je op zoek bent naar een coupé.