De Skoda Fabia RS is een beetje een vreemde eend in de bijt. Want wie verwacht nou zo’n felle hot hatch tussen de vriendelijk geprijsde 'space-for-money' modellen als de Fabia Combi en Superb? Je kunt ‘m in het knalgroen in ieder geval niet missen! En als je een andere kleur hebt uitgekozen zijn het wel de LED-jes in de mistlampbehuizing die de aandacht trekken. De zwarte raamstijlen hebben we ook op andere Fabia’s gezien en zorgen er net als de extra getinte ramen en de dakspoiler voor een optisch lagere auto. De Fabia RS wil gewoon lekker opvallen en eens een andere kant van zich laten zien, zonder te overdrijven. Missie geslaagd!
Van diesel naar benzine
Toch komt de Fabia RS niet zomaar uit de lucht vallen; zo’n acht jaar geleden stond er al zo’n sportieve telg in de showroom, maar die had een pittige turbodiesel. Over een vreemde eend gesproken! De nieuwe Fabia RS doet weer mee met een benzinemotor. Skoda leent dezelfde 1.4 TSI die ook in de Seat Ibiza Cupra en Volkswagen Polo GTI wordt geleverd. Met 180 pk is de viercilinder - dankzij hulp van een compressor en turbo – bijzonder brutaal sterk. Hoewel Opel met de Corsa OPC nog iets meer peekaa’s in de aanbieding heeft maakt de Skoda net zo gemakkelijk vaart. De Fabia RS is namelijk standaard gekoppeld aan de zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. En dus staan supersnelle schakelingen garant voor vliegensvlugge sprintjes. Van 0 naar honderd bijvoorbeeld, in 7.3 seconden. En op het eind haal je doodleuk 224 km/u. De digitale snelheidsmeter laat dan 236 km/u zien. In je Fabia, op de linkerbaan van de Duitse Autobahn!
XDS
Stiekem is de DSG-7 transmissie ook een beetje op zuinigheid afgesteld. Wanneer je gewoon met de stroom mee rijdt wordt zo snel mogelijk opgeschakeld en blijft de ware aard van de Fabia RS verborgen. Wie even stout van kiet wil gaan moet het gaspedaal even op zijn plaats gezet worden. Als een geschoten haas vliegt de Fabia RS er van door en klimt de TSI-motor luidkeels in toeren. De voorwielen moeten alle zeilen bij zetten om al het vermogen te kunnen verwerken, maar dankzij het elektronische sper XDS wordt alle kracht slim verdeeld en is de Fabia RS allerminst een losgeslagen projectiel. Door zorgvuldige ingrepen van deze aanvullende tractieregeling vormt het ESP geen belemmering maar is het juist een ondersteunende factor om de rijcapaciteiten maximaal te benutten.
Je kunt natuurlijk ook zelf de macht in handen nemen en de tractiecontrole uitschakelen, maar dat vinden wij niet nodig. Wel wisten we de flippers achter het stuur te vinden om zelf de schakelmomenten van de DSG-bak te bepalen. Dat beetje extra controle is wel prettig, want de transmissie voelt niet altijd goed aan of je echt voluit wil accelereren, of gewoon leuk wil opschieten. De S-stand (waarin de versnellingsbak automatisch schakelt) is vooral enthousiast met het op toeren houden van de motor en dus geen ideale oplossing. Toch maar een handbak? Die is niet leverbaar. Schumacher spelen levert dus het meeste plezier op – een beetje werken voor je kilometers is niet zo'n ramp. Ons enthousiasme wordt slechts getemperd door de besturing; die is wel direct en merkbaar zwaarder, maar niet heel communicatief. En dat is voor echte scheurneuzen toch wel een vereiste. Mini heeft nog steeds het alleenrecht…
RS-interieur
Om als bestuurder goed aan het werk te kunnen heeft Skoda de traditionele Fabia-cockpit op cruciale punten onder handen genomen. En dus zit je op, of eigenlijk in sportstoelen met flinke wangen die je vastklemmen tijdens een ritje met dolle pret. Wel zouden ze van ons nog ietsje mogen zakken. Om de RS-sfeer te benadrukken is het driespaaksstuur met geperforeerd leder afgewerkt en zijn de pedalen vervangen door een setje stalen exemplaren. Verder is de afwerking van het dashboard ongemoeid gelaten; een beetje extra aluminium of pianolakzwarte accenten zou het interieur net een beetje extra in de stemming brengen. Nu is het allemaal wel erg donker.
De prijs voor zo’n snelle Fabia in sportieve outfit is heel redelijk, maar verschilt nauwelijks met de Volkswagen Polo GTI of de alleen in driedeurs verkrijgbare Ibiza Cupra: 23.690 euro. Een Suzuki Swift Sport is minder krachtig en kost 21 mille, de Clio RS van Renault kost juist iets meer. Ook de Opel Corsa OPC is duurder.
Conclusie
De Skoda Fabia RS is net als Rivella; een beetje vreemd maar toch best lekker! De Tsjechen hebben zijn brave outfit verwisseld voor een sportief trainingspak en daarbij ook het interieur niet vergeten. Met de 1.4 TSI motor worden zijn pretenties ruimschoots waargemaakt en kunnen alle pk's dankzij XDS heel behoorlijk naar het wegdek overbrengen. De DSG-transmissie is vooral heel sportief of zuinig ingesteld en biedt – volgens ons – het meeste plezier door zelf te flipperen.
Schrijf een review