Al ruimschoots voor het debuut van de Evoque heeft Range Rover laten zien aan een kleiner model te werken. Met de LRX kwam de Evoque vier jaar geleden(!) al dichterbij. Sinds deze maand staat-ie dan eindelijk bij de dealer. De uitlevering is al direct gestart, aangezien zo’n 450 kopers ‘ongezien’ een handtekening hebben gezet onder het koopcontract van een Evoque. Gedurfd? Valt mee. Als je al een Range Rover rijdt en wilt downsizen of er iets ‘bij’ zoekt weet je dat je gebakken zit. Ongetwijfeld zijn ook een aantal merkvreemde rijders zo hebberig geworden dat zij ook wel ‘blind’ hebben willen kiezen.
Dynamische Range Rover
Zo’n Evoque maakt ook wel nieuwsgierig hoor. Er mag dan wel Range Rover op de neus staan, zijn design breekt met de traditie van een stijlvol, rustig lijnenspel met hier en daar een randje chroom. De Evoque heeft nog steeds veel weg van het studiemodel en dus is Range Rovers’ ‘kleinste’ juist heel expressief, met een kleine raampartij, grote achterspoiler, catchy achterlichten en een venijnige blik. De ‘X-factor’ van de driedeurs Evoque Coupé is zo niet nog groter, want wie verwacht zo’n auto nou met twee portieren en een sterk aflopend dak? Die moderne, vernieuwende benadering past goed bij de gedachte achter de auto; een dynamische Range Rover.
Want waar de Range Rover Sport en Range Rover gewoon flinke jongens zijn, is de Evoque is met 4.36 meter lengte ongeveer even groot als een Freelander. Hij is zelfs nog iets korter dan een BMW X3, die we min of meer toch als concurrent kunnen bestempelen. Zijn compactere maatvoering heeft ook zo zijn gevolgen voor het gewicht. De Evoque SD4 automaat die we hier rijden weegt 1650 kilo en dat is nog prima in toom te houden. Zodoende hebben de Britten hun uiterste best gedaan van de Evoque een beetje sportief te maken, waarmee je dus leuk kunt sturen.
En dat is gelukt! Al na de eerste meters merk je dat de Evoque zijn gewicht mee heeft. De Evoque volgt strak zijn koers en reageert direct op het stuur, dat gelukkig niet sterk bekrachtigd is. Zo kennen we ze nog niet bij Range Rover, evenmin het feit dat de kleine Range nogal stevig is gedempt. Blijkbaar wil Land Rover het karakter van de Freelander (comfortabel) en Evoque (sportief) strikt gescheiden houden. Niet dat de Evoque echt klappen uit deelt overigens, maar wie het klassieke comfort van Range Rover zoekt zit verkeerd. De Evoque wil dynamisch zijn en dat mag je best een beetje voelen. Voor wie dat nog niet genoeg is staat nog adaptieve demping op de optielijst, waarbij het Terrain Response (nu met druktoetsen) ook een Dynamic-modus bevat en de Evoque dan nog beter zijn best doet. De werking daarvan hebben we nog niet kunnen ervaren, het is één van de weinig opties waar de demo niet was mee uitgerust. Wel standaard zijn de diverse off-road programma’s zodat ook de jongste Range Rover op het onverhard uit de voeten kan. De Evoque stond echter zo mooi in het wit te glimmen dat we dat niet hebben aangedurfd. Niet onbelangrijk hebben de Britten ook praktische inzetbaarheid niet uit het oog verloren en is zowel voor, als achterin voldoende zitruimte beschikbaar. Met het optionele panoramadak blijft ook de hoofdruimte in orde. Het openen van de achterklep levert 575 liter ruimte op en dat is niet bepaald behelpen.
Voorname luxe sfeer
Zoals het een echte Range Rover betaamt draait het ook in de Evoque om een voorname, luxe sfeer, al ligt de nadruk nu iets meer op een sportieve touch. Je ziet het direct aan de vormgeving van het stuur, de aanwezigheid van aluminium en zeer stevig geprofileerde stoelen. De Prestige-uitvoering dikt het gevoel van welbehagen nog verder aan met lederen afwerking op het dashboard, stoelen en deurpanelen, evenals ambianceverlichting en luxueuze vloermatten. Slechts voor verbetering vatbaar zijn de tiptoetsen op het stuur (ze klikken wat ‘goedkoop’) en de verstelmogelijkheden van de elektrisch bediende voorstoelen. Met een kantelbaar zitvlak zouden we onze zit kunnen perfectioneren. Ook hadden nog graag een automatisch dimmende binnenspiegel standaard gezien. We zeuren? Nee, we mogen eisen stellen. Zeker omdat Range Rover wel met een een hele batterij snufjes en assistentiesystemen aan komt zetten: van LED-mistlampen, TV-tuner, het touchscreen met Dual View en het Surround Camera System tot dodehoekdetectie en een elektronische handrem. Sterker nog, de nieuwste aanwinst heeft (wie veel vinkjes zet in de optielijst) zelfs meer snufjes aan boord dan zijn grotere broers! Je moet immers blijven vernieuwen.
2WD of 4WD
Dat deed Range Rover ook onderhuids. Zo kun je de Evoque met 2WD of 4WD bestellen en heeft men alleen viercilinder turbomotoren in de schappen liggen. Naast een Si4 tweeliter benzinemotor bestaat het palet uit twee dieselmotoren, een met 150 of 190 pk. Wij rijden de meest krachtige dieseluitvoering (SD4) met de optionele zestrapsautomaat en kunnen er voornamelijk lovend over oordelen; de dieselmotor is vrij stil en voelt ook echt krachtig aan. De automaat weet goed raad met de 420 Nm en laat de SD4-diesel flink sleuren zonder steeds toeren te jagen. Alleen bij een snelle inhaalactie moet de transmissie heel even nadenken. Wie zich daar aan stoort kan of de Sportstand selecteren – zodat al sneller wordt teruggeschakeld – of de paddles achter het stuur ter hand nemen. Een duwtje tegen de – of + wordt verrassend snel opgevolgd, daardoor soms zelfs een beetje bonkig. Het karakter doet denken aan een transmissie met dubbele koppeling en versterkt een sportief rijgevoel. Leuk!
Conclusie
De Range Rover Evoque is niet alleen de kleinste, zuinigste en goedkoopste Range Rover zoals zijn makers willen laten blijken. Het is ook de Range Rover die door zijn expressieve design, de nieuwste snufjes en compacte turbomotoren tradities vernieuwd heeft. De Evoque maakt Range Rover rijden stukken sportiever én betaalbaarder zodat niet alleen de 'rich and famous' kunnen instappen. Te allen tijde blijft de luxebeleving (het ouderwetse genieten), afwerking en finesse op niveau. Dat hij zich op het onverhard niet kan meten met zijn grotere broers zal weinig teleurstelling opleveren; de Evoque rijdt liever op het asfalt en dat willen zijn kopers ongetwijfeld ook.
Schrijf een review