Kennismaken met Volvo C30 Electric

Een blokje om met de Volvo C30 Electric.

Volvo heeft de ambitie ‘Towards to Zero’ gesteld. Niet alleen in het aantal dodelijke slachtoffers in een Volvo, maar ook als het om de CO2-uitstoot aan komt. Daartoe is onder meer de C30 Electric ontwikkeld, die geen compromissen duldt. De Zweden boden ons de gelegenheid deze elektrische versie te testen op hun thuisbasis in Göteborg. Hebben ze gelijk?

Zo’n tien jaar geleden verbruikte de zuinigste Volvo 6.5 l/100km. In 2006 was dat 5.9 liter. Daarna kreeg men de smaak te pakken en deed DRIVe intrede. In 2009 was de C30 DRIVe met 3.8l/100km de zuinigste Zweed. Volgend jaar is het de beurt aan de V60 Hybrid die nog maar 1.9 liter verstookt. Rijden zonder fossiele brandstof aan boord of emissie uit de uitlaat kan met de C30 Electric.

Uitdaging
Voor Volvo is de ontwikkeling van de C30 Electric een uitdagend project geweest. Daar bij stelde het ontwikkelingsteam zich de volgende vraag: ‘Hoe kunnen we een Volvo ontwikkelen die net zo aanvoelt en rijdt als elke andere en bovendien zeer veilig is?’ Een vraag die niet zomaar te beantwoorden viel. Wanneer je op basis van een huidig model heel serieus een elektrische versie gaat ontwikkelen moet immers het nodige worden aangepast; van kreukelzone tot onderstel tot warmtehuishouding en gewichtsverdeling. Met al deze aspecten heeft Volvo rekening gehouden.

Daar zie je overigens niets van; de C30 oogt op de two-tone kleurencombinatie en een iets andere achterbumper vertrouwd. De carrosserie is verder gebaseerd op de aerodynamisch geoptimaliseerde DRIVe-uitvoering. Onder de motorkap ligt eveneens nog steeds een motor; al is dat nu dus een elektromotor. Deze levert 111 pk en loopt daarmee in de pas met bijvoorbeeld een Nissan LEAF. De elektromotor wordt gevoed door een accupakket dat geplaatst is in een veiligheidskern onder de auto, zodat het bij een aanrijding niet in de knel komt. Volvo heeft berekend dat de C30 Electric in de traditionele NEDC-verbruiksmeting gemiddeld 163 km ver komt. Voor het gemak wordt 150 km aangehouden, aangezien het bereik in de échte praktijk onder druk komt te staan door externe factoren.

Standkachel
Bijvoorbeeld bij strenge vorst, want dan daalt de actieradius naar 110 km. En hoe fijn en comfortabel automatische klimaatregeling is, ze vormen óók een aanslag op de energievoorraad. Pech? Nee, Volvo wilde daar geen genoegen mee nemen. De Scandinaviërs kunnen wel tegen een beetje kou maar voor de C30 Electric zit zo’n compromis er niet in. Daarom werd een standkachel ontwikkeld dat op het CO2-neutrale biobrandstof werkt (ethanol). Een dergelijke opzet zien we ook terug in de Opel Ampera, maar Volvo heeft de primeur voor toepassing in een volledig elektrische auto. Voor het verwarmen van het interieur wordt dan een tank van 14.5 liter bio-ethanol aangesproken, met een verbruik van 1 liter per uur tijdens opwarmen. Het op temperatuur houden kost een halve liter per uur. Het blijft echter ook gewoon mogelijk om op elektriciteit de cabine te verwarmen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer de auto thuis voor de deur aan de lader ‘ligt’. En dat kan nog best wel een behoorlijk tijd in beslag nemen. Wanneer de accu’s volledig leeg zijn duurt de laadsessie zo’n acht uur. Snelladen is niet mogelijk. Gedurende acht jaar of 3000 laadcycli presteren de accu’s optimaal. Daarna slinkt de capaciteit tot 75%.

Highway
Het interieur van de C30 Electric verschilt slechts op details van de conventionele C30’s. Dat scheelt immers kosten en houdt de C30 Electric meer ‘down to earth’. Het RTI scherm is uitgebreid om inzichtelijk te maken wat er onderhuids gaande is. Het instrumentarium bevat nu geen toerenteller maar een energiemeter die aangeeft hoeveel kracht er wordt gevraagd en of er energie wordt teruggewonnen bij het afremmen op de motor. De traditionele brandstofmeter zit er nog steeds maar wijst nu de resterende capaciteit van de accu’s aan. Een conventionele automaatpook vond men voor de C30 Electric niet weggelegd en dus kwamen de designers met een bijzonder gelikt alternatief op de proppen. Zou niet misstaan in menig prototype! Hij wordt elektrisch bediend met kleine tikjes en kent een Reverse, Neutral, Drive en Highway-modus. Die laatste stand vereist een extra tikje tegen de hendel en zet de motorrem buiten werking waardoor je bij gas los lekker lang kunt doorrollen. De techneuten raden deze rijstand vooral aan op de snelweg om het meeste uit de actieradius te halen; in de stad is de remwerking juist zinvol om energie terug te winnen.

Prima prestaties
Met het Volvo testterrein voor onze neus de hoogste tijd voor de praktijk. Rijdt de Volvo C30 Electric zoals we mogen verwachten? Enkele rondjes achter het stuur kunnen we die vraag wel met ja beantwoorden. Sturen doet de C30 gewoon soepel en niet te licht. Ook komt de elektrische C30 rap uit de startblokken - met dank aan de koppelrijke elektromotor. Voor een sprintje naar 100 geeft Volvo een tijd van 10.9 seconden op. De eerste zeventig kilometer zijn na zes seconden al bereikt. Met een zijdezacht gezoem – slechts buiten de auto hoorbaar, binnen hoor je alleen de banden en wind - snelt de C30 naar hogere snelheden, tot aan de begrensde 130 km/u. Daarbij hoeft hij zich niet zwaar in het zweet te werken; ook bij 100 km/u heeft de elektromotor nog genoeg puf om daadkrachtig te accelereren. En dat terwijl de elektro-C30 door onder meer zijn accupakket en veiligheidsmaatregelen toch 300 kg meer weegt dan gebruikelijk. Dat betekent trouwens ook wel dat het maximum laadvermogen met diezelfde hoeveelheid is afgenomen en het onderstel is aangepast (lees: iets stugger geworden). Aha! Gelukkig is de bagageruimte – en actieradius - niet dermate riant dat je met vier personen er eens lekker emissievrij op uit trekt…

Toch nog een weg te gaan
Zo ver zal het met de C30 Electric ook niet komen. Volvo is zich er van bewust dat de techniek van met name de accu’s niet stil staat en daar nog veel verbetering geboekt zal worden. Na de productie van een handjevol exemplaren voor eigen gebruik (elf botsproeven, koudetests, duurtests) heeft Volvo aangekondigd 250 exemplaren te gaan bouwen. Deze rollen ‘kaal’ in Gent van de band en worden dan met de boot – die vanuit Zweden de grotere Volvo-modellen komt afleveren – naar Göteborg getransporteerd om daar het elektrische hart in te bouwen. De C30’s vinden hun weg naar overheden en geselecteerde leaseklanten, waaronder in Nederland. Particulieren horen daar nog niet bij. Dat is ook niet zo gek, aangezien de techniek nogal kostbaar is. De accu’s alleen al kosten 16.000 euro! De auto’s worden na een aantal jaar teruggenomen door Volvo. Voordat de eerste elektrische Volvo in de showroom een feit is zijn we nog wel een paar jaar – en een volgende modelgeneratie verder. Een veelbelovende tussenstap is de V60 plug-in hybride die medio 2012 op de markt komt.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Kennismaken met Volvo C30 Electric
Schakelbak, soms wel 4 keer nodig voordat hij in de achteruit zit. Garage: daar is niets aan te doen. airco; reeds voor de 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Al sinds begindagen verliefd en na enige tijd was hij dan ook te betalen als 2e hands. Erg degelijke wagen, zowel qua wegligging als qua.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
was een van de eerste in Nederland met de C30. Iedereen keek jaloers naar me. Hij zag er goed uit, maar helaas een wat te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Stuurt als een skelter. Mijn T5 heeft voldoende vermogen om lekker te kunnen meekomen met de petjes in de Golf GTI's. Leuk om samen op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
++ Fantastische auto. Je rijdt met een kleinere Volvo, maar hebt het comfort van een grote. Kleine draaicirkel. Super stoelen, geen rugpijn meer, niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Rij deze wagen nu 1 1/2 jaar en ben er nog steeds laaiend enthousiast over. Je merkt dat de auto met liefde in elkaar is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Nu 2000km in de C30 gereden. Voel me direct thuis in deze wagen, comfortabele reisauto voor 2 volwassenen. Toen ik de auto kocht was die 12.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Heb deze Volvo C30 nu 2 weken (niet nieuw, was 20 maanden oud). Ben zeer tevreden: wegligging en rijeigenschappen zijn zeer goed. Auto voelt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Ik heb de c30 1.6d drive sport met business line nu bijna 2 maanden en kan niet anders zeggen dat het een top wagen is... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Rijd v.a. jan.09 de c30. Uitstekende auto, gericht op confort en luxe. Ook wegligging is prima . Stoelen ; prima zit. Audio (gekozen voor duurdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Ben altijd Alfist geweest, en had al een order voor de nieuwe Mito geplaatst. Tot ik een proefrit in de C30 had gemaakt. Wat een superauto,.. Lees volledige review.
Kennismaken met Volvo C30 Electric
nu 4 maanden in bezig van C30 1.8 sport. Rijden is een feestje, alhoewel het verbruik erg tegenvalt, ondanks het "nieuwe rijden" komt het rond.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Na de Mazda6 Sportbreak was het even wennen aan het ruimteverschil. De gedachte is nu eerder om er een V50 bij te kopen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Ik rij in deze auto als leaserijder. Fantastiche auto. Ondanks zijn compactheid, toch vrij ruim van binnen. Volgens mij kunnen de mensen achterin goed zitten... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Jammer dat deze auto niet 'schoon' genoeg is voor de 14 of 20% bijtelling :-(.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
ik heb hiervoor alfa gereden moest even wennen aan het stuurgedrag van de c30 ( iets minder direct als de alfa + grotere draaicirkel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Een heerlijke wagen om mee te rijden, ik ben zelf nooit een volvo fan geweest tot ik de kans kreeg een proefritje te maken... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Ben in het bezit van een 1.6 Geweldige auto voelt de kwaliteit. Zuinig en zeer zuinig bij lange afstanden.De auto is snel genoeg inclusief de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
de gordels zijn moeilijk vast temaken en komen ook tegen de hals of kin aan gaarne een reserve wiel in plaats van een oppomp zet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
een prima auto voor 1.6 zeer snel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Mijn C30 is in juli-08 geleverd. Bevalt uitstekend!! Op alle punten. Rijdt heerlijk, veel comfort, vlot uiterlijk. Groot nadeel is dat de importeur een goedkopere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
in zwitserland mee gereden , dacht dat 1.6 te licht zou zijn. Wat rijdt zo'n auto toch fantastisch. Lange stukken geen probleem , je komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Rijd nu ruim een jaar met mijn C30, 2.0d en heb bijna 50.000 km op de klok staan. Heerlijke auto: stil, blaast lekker door op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Echt een topauto... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
De auto is perfekt afgeleverd, en na 3d. kilometers zeer tevreden over het kwaliteits gevoel. De vering van de auto is goedmoedig maar zeker niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Auto loopt heel lekker maar de prestatie van de 1.6 moter zijn aan de lage kant Het verbruik was in het begin naar mijn mening.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
ook bij een pittige rijstijl komt het gemiddeld verbruik niet boven de 6.3 liter, prestaie is redlijk en weggedrag fantastisch, verder is de veiligheid dik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Hallo ik heb de auto 2 weken  En in een woord super mijn vorige auto een Golf 5  diesel Het vermogen van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
Wij (50+ en empty nesters) hebben de C 30 aangeschaft omdat we een slagje beter/groter en beter zitcomfort wilden voor onze priveauto. We ruilden een Nissan Micra.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Kennismaken met Volvo C30 Electric
de 1.8 trekt lekker door naar de 160 km/h en dan houdt het zo'n beetje op. Daarna loopt hij traag (heeeeel traag) naar de 200.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5