Zo’n tien jaar geleden verbruikte de zuinigste Volvo 6.5 l/100km. In 2006 was dat 5.9 liter. Daarna kreeg men de smaak te pakken en deed DRIVe intrede. In 2009 was de C30 DRIVe met 3.8l/100km de zuinigste Zweed. Volgend jaar is het de beurt aan de V60 Hybrid die nog maar 1.9 liter verstookt. Rijden zonder fossiele brandstof aan boord of emissie uit de uitlaat kan met de C30 Electric.
Uitdaging
Voor Volvo is de ontwikkeling van de C30 Electric een uitdagend project geweest. Daar bij stelde het ontwikkelingsteam zich de volgende vraag: ‘Hoe kunnen we een Volvo ontwikkelen die net zo aanvoelt en rijdt als elke andere en bovendien zeer veilig is?’ Een vraag die niet zomaar te beantwoorden viel. Wanneer je op basis van een huidig model heel serieus een elektrische versie gaat ontwikkelen moet immers het nodige worden aangepast; van kreukelzone tot onderstel tot warmtehuishouding en gewichtsverdeling. Met al deze aspecten heeft Volvo rekening gehouden.
Daar zie je overigens niets van; de C30 oogt op de two-tone kleurencombinatie en een iets andere achterbumper vertrouwd. De carrosserie is verder gebaseerd op de aerodynamisch geoptimaliseerde DRIVe-uitvoering. Onder de motorkap ligt eveneens nog steeds een motor; al is dat nu dus een elektromotor. Deze levert 111 pk en loopt daarmee in de pas met bijvoorbeeld een Nissan LEAF. De elektromotor wordt gevoed door een accupakket dat geplaatst is in een veiligheidskern onder de auto, zodat het bij een aanrijding niet in de knel komt. Volvo heeft berekend dat de C30 Electric in de traditionele NEDC-verbruiksmeting gemiddeld 163 km ver komt. Voor het gemak wordt 150 km aangehouden, aangezien het bereik in de échte praktijk onder druk komt te staan door externe factoren.
Standkachel
Bijvoorbeeld bij strenge vorst, want dan daalt de actieradius naar 110 km. En hoe fijn en comfortabel automatische klimaatregeling is, ze vormen óók een aanslag op de energievoorraad. Pech? Nee, Volvo wilde daar geen genoegen mee nemen. De Scandinaviërs kunnen wel tegen een beetje kou maar voor de C30 Electric zit zo’n compromis er niet in. Daarom werd een standkachel ontwikkeld dat op het CO2-neutrale biobrandstof werkt (ethanol). Een dergelijke opzet zien we ook terug in de Opel Ampera, maar Volvo heeft de primeur voor toepassing in een volledig elektrische auto. Voor het verwarmen van het interieur wordt dan een tank van 14.5 liter bio-ethanol aangesproken, met een verbruik van 1 liter per uur tijdens opwarmen. Het op temperatuur houden kost een halve liter per uur. Het blijft echter ook gewoon mogelijk om op elektriciteit de cabine te verwarmen. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn wanneer de auto thuis voor de deur aan de lader ‘ligt’. En dat kan nog best wel een behoorlijk tijd in beslag nemen. Wanneer de accu’s volledig leeg zijn duurt de laadsessie zo’n acht uur. Snelladen is niet mogelijk. Gedurende acht jaar of 3000 laadcycli presteren de accu’s optimaal. Daarna slinkt de capaciteit tot 75%.
Highway
Het interieur van de C30 Electric verschilt slechts op details van de conventionele C30’s. Dat scheelt immers kosten en houdt de C30 Electric meer ‘down to earth’. Het RTI scherm is uitgebreid om inzichtelijk te maken wat er onderhuids gaande is. Het instrumentarium bevat nu geen toerenteller maar een energiemeter die aangeeft hoeveel kracht er wordt gevraagd en of er energie wordt teruggewonnen bij het afremmen op de motor. De traditionele brandstofmeter zit er nog steeds maar wijst nu de resterende capaciteit van de accu’s aan. Een conventionele automaatpook vond men voor de C30 Electric niet weggelegd en dus kwamen de designers met een bijzonder gelikt alternatief op de proppen. Zou niet misstaan in menig prototype! Hij wordt elektrisch bediend met kleine tikjes en kent een Reverse, Neutral, Drive en Highway-modus. Die laatste stand vereist een extra tikje tegen de hendel en zet de motorrem buiten werking waardoor je bij gas los lekker lang kunt doorrollen. De techneuten raden deze rijstand vooral aan op de snelweg om het meeste uit de actieradius te halen; in de stad is de remwerking juist zinvol om energie terug te winnen.
Prima prestaties
Met het Volvo testterrein voor onze neus de hoogste tijd voor de praktijk. Rijdt de Volvo C30 Electric zoals we mogen verwachten? Enkele rondjes achter het stuur kunnen we die vraag wel met ja beantwoorden. Sturen doet de C30 gewoon soepel en niet te licht. Ook komt de elektrische C30 rap uit de startblokken - met dank aan de koppelrijke elektromotor. Voor een sprintje naar 100 geeft Volvo een tijd van 10.9 seconden op. De eerste zeventig kilometer zijn na zes seconden al bereikt. Met een zijdezacht gezoem – slechts buiten de auto hoorbaar, binnen hoor je alleen de banden en wind - snelt de C30 naar hogere snelheden, tot aan de begrensde 130 km/u. Daarbij hoeft hij zich niet zwaar in het zweet te werken; ook bij 100 km/u heeft de elektromotor nog genoeg puf om daadkrachtig te accelereren. En dat terwijl de elektro-C30 door onder meer zijn accupakket en veiligheidsmaatregelen toch 300 kg meer weegt dan gebruikelijk. Dat betekent trouwens ook wel dat het maximum laadvermogen met diezelfde hoeveelheid is afgenomen en het onderstel is aangepast (lees: iets stugger geworden). Aha! Gelukkig is de bagageruimte – en actieradius - niet dermate riant dat je met vier personen er eens lekker emissievrij op uit trekt…
Toch nog een weg te gaan
Zo ver zal het met de C30 Electric ook niet komen. Volvo is zich er van bewust dat de techniek van met name de accu’s niet stil staat en daar nog veel verbetering geboekt zal worden. Na de productie van een handjevol exemplaren voor eigen gebruik (elf botsproeven, koudetests, duurtests) heeft Volvo aangekondigd 250 exemplaren te gaan bouwen. Deze rollen ‘kaal’ in Gent van de band en worden dan met de boot – die vanuit Zweden de grotere Volvo-modellen komt afleveren – naar Göteborg getransporteerd om daar het elektrische hart in te bouwen. De C30’s vinden hun weg naar overheden en geselecteerde leaseklanten, waaronder in Nederland. Particulieren horen daar nog niet bij. Dat is ook niet zo gek, aangezien de techniek nogal kostbaar is. De accu’s alleen al kosten 16.000 euro! De auto’s worden na een aantal jaar teruggenomen door Volvo. Voordat de eerste elektrische Volvo in de showroom een feit is zijn we nog wel een paar jaar – en een volgende modelgeneratie verder. Een veelbelovende tussenstap is de V60 plug-in hybride die medio 2012 op de markt komt.
Schrijf een review