De XC70 loopt alweer flink wat jaartjes mee. Toch oogt de grote combi allesbehalve gedateerd. Dat is de verdienste van de designafdeling, die door de jaren heen meerdere subtiele modificaties heeft doorgevoerd. Het basisprincipe bleef daarbij uiteraard onaangetast: een hoger op poten staande koets met ongelakte kunststof beschermingspanelen op bumpers en flanken om zijn stoere inborst te benadrukken. Aan het stoere uiterlijk is niet gesleuteld in geval van de D3 DRIVe-uitvoering, maar de aandrijflijn is dus wel serieus uitgedund.
Vijfcilinder
De DRIVe-uitvoeringen van Volvo staan bekend om hun spaarzame karakter. Vierwielaandrijving past daarom niet in dat plaatje. Ook niet voor de XC70, die nu dus moet bluffen met z'n stoere karakter. De aandrijflijn bestaat in de basis uit een 2.0 liter vijfcilinder dieselmotor, waarbij de aandrijfkrachten via een handgeschakelde zesbak naar de voorwielen vloeien. De D3-optielijst vermeldt een Geartronic-automaat met zes verzetten voor 3.300 euro, maar met deze transmissie komt de XC70 D3 niet in aanmerking voor het zuinige DRIVe-label en laat de gemiddelde brandstofconsumptie aanzienlijk stijgen. Met handbak drinkt de vijfcilinder D3 gemiddeld 5,9 l/100 km, terwijl met automaat gemiddeld 6,8 liter diesel iedere honderd kilometer door de aderen vloeit.
De 163 pk sterke diesel is lekker koppelkrachtig met een trekkracht van 400 Nm. Het is wel zaak de motor boven de 2.000 toeren te rijden, daaronder gebeurt er niet veel. De koppeling voorzichtig laten opkomen in de tweede versnelling, wat in de file normaal gesproken prima mogelijk is met een dieselmotor, lukt je bij deze D3 niet. Er moet hoe dan ook gas bij gegeven worden om te voorkomen dat de motor afslaat.
De diesel brengt de XC70 in 10,2 tellen naar de honderd en bezorgt de grote Zweed een topsnelheid van 205 km/u. Prima prestaties, mede te danken aan het relatief hoge koppel voor een tweeliter. Hier bewijst de extra cilinder zijn meerwaarde. Bovendien produceert zo’n vijfcilinder ook een ander timbre dan een viercilinder. Net iets geraffineerder voor mijn gevoel.
Afstandsradar
Het interieur van de XC70 is grotendeels gekopieerd van de V70. Door het rechthoekige exterieur ontstaat binnen een grote balzaal. Voorin, op de achterbank, in de kofferbak, overal is ruimte in overvloed. Laten we voorin beginnen. Bestuurder en passagier zitten op werkelijk fantastische stoelen. Het dashboard oogt opgeruimd en simplistisch. Dat laatste geldt vooral voor het instrumentarium met twee tellers en een display waarop de boordcomputer desgewenst zijn info toont. De middenconsole is wat dat betreft iets drukker van opzet met een opvallende knoppenwinkel voor de klimaatinstallatie. Aan de enorme ‘plaat’ in de grille, waarachter de afstandsradar is geplaatst, zie je dat de XC70 al even mee gaat. Die systemen zijn tegenwoordig ook in kleiner formaat beschikbaar, en nauwkeuriger. Rijdend op de linkerbaan heeft het systeem nogal eens de neiging (vooral in flauwe bochten) een voertuig op de rechterbaan ten onrechte als ‘obstakel’ te zien. Het uitschuivende display voor de navigatie wordt later dit jaar opgevolgd door het nieuwe type uit de S/V en XC60.
De XC70 kan -net als de V70 trouwens- prima een tweede carrière starten als bestelwagen. Menig bestelauto is jaloers op zo’n laadruim met een inhoud van 575 liter, te vergroten tot 1.600 liter. Wederom dankzij de rechthoekige buitenvormen is de bagageruimte optimaal te benutten en te beladen.
Limited Edition
Het concept van de XC70 maakt de grote combi vanzelfsprekend niet tot een bochtenridder. De koets ligt immers iets hoger boven het asfalt. En dat voel je gewoon in een snel genomen bocht, de XC heeft dan de neiging te gaan hangen. Het comfort voert overduidelijk de boventoon. De ophanging, de afstemming en de lange wielbasis strijken ieder hobbeltje (hoe klein ook) glad. In de blub speelt ‘onze’ DRIVe-uitvoering zoals gezegd weinig klaar, maar een droog en hobbelig zandpad neemt ie dankzij zijn iets grotere bodemspeling zonder moeite.
In de markt voor een XC70 D3 DRIVe? Neem onze tip ter harte en ga voor de Limited Edition. Limited Edition staat bij Volvo namelijk voor een hele reeks aan extra’s die samen een waarde van meer dan 8.000 euro vertegenwoordigen, maar waarvoor nauwelijks hoeft te worden bijbetaald. Denk aan zaken als een regensensor, bi-xenon koplampen met adaptieve bochtverlichting, parkeersensoren achter, 17-inch wielen, lederen bekleding met stoelverwarming, een High Performance geluidsinstallatie, bluetooth en harddisk navigatie.
Volvo vraagt voor de XC70 D3 DRIVe een minimale vergoeding van 47.495 euro. Aan de Limited Edition, die uitsluitend te bestellen is als D3, hangt een prijskaartje van 48.995 euro. Ben je niet van plan op enig moment de blub op te zoeken, dan heb je aan de D3 DRIVe een prima en relatief zuinige metgezel. Vergeet dan maar snel de D5. Heb je in feite niet nodig, ook niet als je een automatische transmissie wenst. Gewoon lekker bluffen met de D3 DRIVe.
Schrijf een review