Goed, de soep wordt in casu niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. Maar als wij de sleutels van de WRX STi in ontvangst nemen en de auto naderen volgt een kleine deceptie; waar is die taartschep?! We hebben te maken met de top-uitvoering ‘Executive’ en die heeft voor de ‘representativiteit’ geen kofferklepspoiler. Toch blijven er genoeg signalen over dat dit geen brave Impreza is; nieuw 18 inch antraciet BBS wielen, dikke bumpers, twee dubbele uitlaten met 80 mm diameter, skirts en de gespierde motorkap met powerdome en luchthapper geven al snel een donkerbruin vermoeden van een snelle bolide. Je ziet, de Japanners zijn allerminst subtiel als het om sportiviteit gaat!
Kuipstoelen
Binnen de WRX blijkt ons enthousiasme niet helemaal terecht. Ja, Subaru vervangt de standaard stoelen voor twee fantastische lederen Recaro bucket seats met STi-inscriptie. Ze zijn zodanig gespierd dat je er direct als gegoten in zit. Zo hoort het! Het sportstuur met eigen badge is weliswaar niet hard core afgeplat of bekleed met alcantara, maar biedt alsnog een goede hoveelheid grip voor goed stuurwerk. Het instrumentarium met rode achtergrondverlichting en dito becijfering voegt net als de links geplaatste startknop nog extra sportieve accenten toe aan de cockpit. De rest van de interieur is vrijwel identiek aan elke andere Impreza. Dus ook aan die van een 22 mille kostende 1.5R. De gebruikte kunststoffen zijn dus hard en maken geen hoogwaardige indruk. Ook al heeft WRX genoeg in huis om ons aan het glimlachen te krijgen – waarover zometeen écht meer – wanneer je bijna zeventig mille(!) stuk slaat bij de dealer voor deze Executive mag je op dit punt wel meer verwachten. Veel meer. Daarbij moeten we wel vermelden dat de aanschafprijs in ons land flink wordt opgedreven door de CO2-uitstoot en de brutoprijs van de auto het perspectief iets kan bijstellen.
Adrenalinekick
Het hart van de WRX STi laat het bloed weer sneller stromen. Traditiegetrouw vormt de viercilinder boxermotor de basis van groots spektakel. Met 2.5 liter cilinderinhoud en een flinke turbo staan 300 pk’s te trappelen van ongeduld. En wat dacht je van ruim 400 Nm trekkracht? Dat belooft wat! Achter die sonore uitlaatbrom na het starten schuilt dus ook inhoud. Net als elke andere Subaru is de WRX STi vierwielaangedreven met Symmetrical All Wheel Drive. Om als bestuurder optimale controle te hebben bieden de Japanners een instelbaar DCCD-differentieel. Een feature voor puristen, want standaard wordt dit automatisch geregeld. Het ESP kent drie standen en kan helemaal worden uitgeschakeld. Ook aanwezig is SI-Drive, waarmee je door middel van een draaiknop in de middentunnel het woeste karakter van de WRX - de snelste Subaru ooit - kunt temmen of uitbuiten.
In de standaard Sport-stand is de Soeb uiteraard al lekker bij de les en voel je de krachten van de boxermotor snel toenemen naarmate het toerental stijgt. Door de forse turbo lijkt er de eerste 2500 toeren niet zoveel te gebeuren, maar geen nood, daarna breekt de hel los. Zeker in de eerste drie versnellingen raak je bij een stevig sprintje in een stroomversnelling dat zich alleen laat vergelijken met de ‘turbo boost’ beleving in menig racegame of The Fast and the Furious. In de Sport Sharp-stand reageert de techniek nog wilder. De WRX begint te sleuren alsof zijn leven er van af hangt. Bij een staande start wijst de snelheidsmeter na vijf sconden al 100 km/u aan. Deze geweldige adrenalinekick gaat gepaard gaat met de vertrouwde grom van de boxermotor. De stortvloed aan decibellen uit de uitlaat valt opvallend genoeg wel mee – de handen van liefhebbers zullen jeuken om er een andere ‘pot’ op te zetten. Vergeet bij deze overweldigende krachtsexplosies niet om tijdig op te schakelen, aangezien in no-time de red line in zicht komt en de G-krachten plots tot een eind moeten komen. Het tellerhuis van de STi bevat daarom een handige opschakelindicator. De standaard zesversnellingsbak vraagt een ferme en secure hand; een beetje merk-eigen. Ook de communicatie van het koppelingspedaal is niet van het gemakkelijkste soort en vraagt de eerste kilometers even gewenning. Maar ach, de WRX STi is geen brave jongen dus mag er best wel even gewerkt worden.
Stabiele koers
Hoewel zijn heldhaftige aandrijflijn en wilde uiterlijk anders doet vermoeden is de WRX STi geen losgeslagen, listig beest. De besturing is nog redelijk licht en voelt allerminst hyperreactief aan, integendeel. Met dank aan de vierwielaandrijving en de lage plaatsing van de boxermotor kun je in deze Subaru ongehoord snel (en lang) sprintjes trekken en bochten aanvallen. De integrale aandrijving haalt het qua fun factor niet bij het speelse, opvliegerige van hot hatches (met voor- of achterwielaandrijving) maar daartegenover staat de gerealiseerde snelheidswinst en zeer stabiele koers. De Subaru WRX STi wil gewoon de snelste zijn. Punt. Vergeef ons dan ook dat we de ‘verstandige’ Intelligent-modus van SI-DRIVE niet hebben beroerd.
Voor het nieuwste modeljaar waren de Japanners van mening dat ‘de snelste willen zijn’ niet ten koste mag gaan van (enigszins) alledaags rijcomfort. Subaru heeft gesleuteld aan het onderstel zodat de WRX STi zijn bestuurder ook te vriend houdt wanneer hij niet aan het scheuren is. De gewijzigde set-up van veren en dempers mist zijn uitwerking niet en maakt de Impreza ook geschikt voor kilometers buiten het speelkwartier, al kunnen de platte, sportieve banden nooit verhullen waarvoor zo’n scheurijzer echt is gemaakt….
Conclusie
De Subaru WRX STi is er weer zoals we ‘m kennen; als sedan en in een niet-te-missen, (smaakgevoelige) uitmonstering. Ook zonder spoiler achterop. Gezien de vanafprijs van 64 mille is de interieur-afwerking wel even doorbijten, maar de basis (stoelen, stuur en zitpositie) is – zoals je mag verwachten - voortreffelijk. De oersterke 2.5 liter boxermotor zorgt onderweg gegarandeerd (na verbijstering) een grijns op je gezicht en kan zijn krachten moeiteloos kwijt over vier wielen. Door de integrale aandrijving beleef je de meeste pret niet via rokend rubber en een zwieper. De kracht van Subaru's WRX zit in pure snelheid.
Schrijf een review