De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline

Je kunt op twee manieren op wintersport gaan. Zo goedkoop mogelijk, naar een tweesterrenstek met een spaardieseltje zoals de zuinige Fabia Greenline Combi. Of je pakt volledig uit, reserveert een superdeluxe verblijf en neemt een Superb Combi 3.6 FSI V6 Elegance 4x4 DSG mee als vervoer. Wij konden niet kiezen en gingen voor beiden. Welke Skoda Combi je ook rijdt, er is zeeën van ruimte!

Skoda heeft zich de laatste tijd sterk kunnen profileren als een merk van de stationwagons. Waarom? Zowel de Fabia Combi als Superb Combi zijn een hit geworden door hun onovertroffen ‘space for money’, al dan niet met een ultralaag verbruik of rijkelijke luxe. Vooral het succes van de Fabia Combi laat zien hoe het tij heeft kunnen keren. De compacte stationwagon was immers niet zo’n bestseller – zijn concurrenten evenmin overigens.

Veel voor weinig
Dat veranderde voor de Tsjech toen de overheid zuinige auto’s ging stimuleren met CO2-regels. Auto’s die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) CO2-uitstoten zijn voortaan vrijgesteld van wegenbelasting en BPM. Zakelijke rijders betalen dan verder geen 25 of 20, maar slechts 14% bijtelling. Inmiddels is duidelijk dat die regeling groots heeft bijgedragen aan het succes dat Skoda nu met de Fabia Combi Greenline boekt. Deze extra zuinige uitvoering met 1.2 TDI dieselmotor valt met 89 gram CO2 onder dit fiscale pretpakket van de overheid en is inmiddels een veelgeziene gast op de Nederlandse wegen. Nederland is zelfs zodanig voor de Greenline gevallen dat de fabriek alle zeilen moet bijzetten en de volledige productie naar ons land stuurt!

De kracht van de Fabia Greenline Combi zit niet zozeer in de motorisering – collega Roel van Gils concludeerde al eerder in een test dat een 1.2 TDI met 75 pk niet spannend genoeg is. Het dieseltorretje moet door vijf lang gespatieerde versnellingen op toeren worden gehouden om vlot vooruit te komen, een strategie die niet optimaal valt te verenigen met een zuinige rijstijl. Tijdens de zeer lage temperaturen gedurende de testperiode bleek de Fabia dan ook niet beter dan 1 op 20 te scoren. Wanneer je echter geen wegenbelasting betaalt en de dieselprijs aan de pomp vergelijkt met benzine, hoor je ons niet heel hard klagen. De Fabia Combi moet het feitelijk gewoon hebben van z’n ruimte. Met een maximale bagagecapaciteit van 1460 liter is de Tsjech de ruimste, kleinste Combi in z’n segment. De 16.210 euro kostende Greenline draagt daardoor met recht de titel ‘space for money, en dat spreekt ons Hollanders natuurlijk wel aan. In de standaardopstelling, dus met opgeklapte achterbank hebben in ieder geval twee volwassenen achterin plaats om met de bestuurder en bijrijder mee te rijden. Daar kun je op zich het best even uithouden, al hebben we voor langere trips een alternatief in gedachten…

Verwacht verder geen bijzondere franje of leuke extra’s in de eco-Fabia. De Greenline is niet gebaseerd op het meest luxe uitrustingsniveau en heeft overeenkomstig zijn aard een nette standaarduitrusting zonder poespas. In het zwarte interieur – dat deze dagen toch wel erg so(m)ber stemt – vinden we airconditioning, elektrische ramen vooraan en elektrische bediende buitenspiegels, cruise control, radio/cd-speler, ESP(!) en mistlampen. De hier getoonde dakrail, het lederen stuur en een uitgebreide boordcomputer vraagt wel een extra investering. Daar betaal je echter geen hoofdprijs voor, want ook dan komt er geen BPM om de hoek kijken.

Geweldige tegenpool
De Superb Combi vormt het andere uiterste van het Skoda-spectrum en is eigenlijk een geweldige tegenpool. Helemaal als je – zoals wij (en enkele onopvallende verkeerssurveillanceteams) hebben gedaan – het vlaggenschip eruit pikt; de Skoda Superb Combi 3.6 FSI V6 4x4 Elegance Businessline DSG. Voor een prijs van 56 mille combineert de middenklasser gigantisch veel (bagage)ruimte met allerlei lekkere luxe in een gerieflijke beleving gericht op reiscomfort.  

Het vraagt misschien even gewenning om een Skoda in zo’n luxeverpakking voor te stellen maar met zo'n ingetogen chique uiterlijk en vrijgevig innerlijk leent de super-Tsjech zich er uitstekend voor. Wanneer je de beenruimte van een toplimousine biedt en de bagageruimte elke wintersportvakantie aan kan, mag daar best wat luxe tegenover staan. Naast maximaal 1835 liter in het laadruim noteren we knie- en gordijnairbags, ESP, nappalederen comfortstoelen met elektrische verstelling, alarm, bi-xenonverlichting, dimmende buitenspiegels, stoelverwarming, privacyglass, navigatie met harddisk, parkeersensoren rondom, 17 inch lichtmetalen wielen met bandenspanningsensoren en een multifunctioneel stuurwiel in de standaarduitrusting. Keyless go, verwarmbare achterbank, een elektrisch te openen achterklep, schuif-/kanteldak en 18 inch wielen zijn voor de liefhebbers nog bij te bestellen en dan blijft er eerlijk gezegd weinig meer te wensen over.

De luxe van een zespitter…
Deze waslijst aan comfortverhogende zaken vraagt om nóg iets lekkers; een flinke dosis kracht. Skoda monteert daarom een dijk van een V6; het is de 3.6 FSI van Volkswagen die standaard gekoppeld is aan de zestraps DSG-automaat. Ook al imponeert het motorvermogen van 260 pk niet direct alle nekharen – in andere VAG-modellen levert het blok 20 tot 40 pk méér en dat is gezien zijn riante cilinderinhoud wel begrijpelijk – de Superb(rijder) er toch het heertje mee. In voorname stilte brengt de zescilinder de Superb op snelheid, het is bijna een gemis te noemen dat het blok zo weinig gezang ten gehore brengt. Je merkt daardoor amper zeer serieus te kunnen versnellen. De rust aan boord is merkbaar groter dan de TSI-motoren met hun vier cilinders kunnen bereiken; zijn die twee extra cilinders dus niet voor niets. Keerzijde van deze lofzang is het brandstofverbruik en de actieradius. Rekening houdend met een praktijkverbruik van 1 op 9 is de bescheiden 60 litertank sneller en vaker leeg dan je denkt. De standaard aanwezige DSG-transmissie en vierwielaandrijving brengt nou eenmaal meer gewicht en efficiëntieverliezen met zich mee.

Vierwielaandrijving is altijd inbegrepen bij de 3.6 FSI en optioneel beschikbaar op de 1.8 TSI. Met dank aan die integrale aandrijving komen zijn krachten altijd beheerst vrij; wielspin is er nimmer bij en daarbij is de wegligging koersvaster, zeer neutraal. Want waar de eerder geteste voorwielaangedreven 1.8 TSI nog wel eens de voorbanden kon tergen en uiteindelijk onderstuurd door de bocht ging, laat de 3.6 FSI 4x4 zich - zoals het een topmodel betaamt - niet zo snel van zijn stuk brengen. In de sneeuw en met zomerbanden is dat natuurlijk een ander verhaal. Qua comfort verlegt de meest volgehangen geen grenzen ten opzichte van minder bedeelde Superb’s. Skoda kiest wederom voor een redelijk straffe afstemming waardoor de meest ruime stationwagon uit de middenklasse niet automatisch ook het hoogste comfort biedt. De Skoda blijft netjes in zijn rol, maar de superlatieven gaan op dit vlak naar de Citroen C5 of een Volvo V70. Het grootse jongetje van de klas kan immers niet overal in uitblinken…

…of van bijtelling
Liever zo groot mogelijk besparen in optima forma? Je kunt het dan over een andere boeg gooien. Sinds kort is de Superb ook verkrijgbaar als Greenline met 1.6 TDI dieselmotor. De Tsjechen hebben er zodanig aan gesleuteld dat zowel de Sedan als Combi in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Skoda geeft hierdoor zo op eigen wijze antwoord aan het langzaamaan groeiende segment van de bijtellingsvriendelijke middenklassers waar momenteel de BMW 320ded, Mondeo ECOnetic en Passat BlueMotion zijn in te delen. Dat zal ongetwijfeld niet onopgemerkt blijven!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (28)

De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Gisteren een 1.8 combi elegance business gekocht! Tot nu toe alleen proefritten gereden. Maar die waren heeeeerlijk. Over vier weken eindelijk in onze eigen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Prachtige wagen en k'ben zeer tevreden. Nog geen problemen tot dus ver(100.000 km). Waar ik wel achter ben gekomen is dat het Columbus Navigatie Systeem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
50000km per jr 1.8 tsi dsg7 amb. Busline helaas nieuw motor wel binnen de garantie en goed opgelost. Ruime auto goede wegligging. Dsg soms wat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Na veel vergelijkingen, de skoda gekocht.Reed hiervoor Hyundai maar moest groter rijden ivm ruimtegebrek. Hele degelijke/ stille auto.Ik rij de 1.4 tsi business-line uitvoering.Ben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Heb 30.000km achter de rug met een Superb Greenline. mijn eerste Skoda ooit en waarschijnlijk niet de laatste. Met een defensieve rijstijl en redelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
heb net sinds 3 wkn nw superb greenline business, reeds 5000 km gereden. Droomauto, sjiek, degelijk,bijzonder stil en vlot genoeg. Gemiddeld verbruik stad en snelweg.. Lees volledige review.
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
doe veel autostrade met 58000 km per jaar . is dit en pracht wagen naar mijn bescheide menning. verbruik ligt op 5.6 per 100.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Ik had een Grand Scenic zonder problemen. Sinds eind september de nieuwe 1.8 TSI met DSG aut. Yes!! Ik geniet nog elke dag van zowel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Mooie auto goede wáár voor zijn geld, comforabel en kwalitatief, echte km vreter... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
1.4 TSI comfort Rijd geweldig, snel voor een 1.4, goed koppel. Radio Bolero geweldig(extra). Limo voor relatief weinig geld... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Rij sinds 4 weken in min nieuwe superb en ben zeer tevreden. 1.4 motor levert prima prestaties... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
super auto. ik heb er in gereden, je wil toch voor datgeld niks anders, mondeo zou nog een overweging kunne zijn maar ook die vind.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Fenomenale auto,een caravantrekker in optima forma,weergaloos.Heb hiervoor een Audi 100 6 cylinder gehad,kan echter bij lange na niet aan deze super superb tippen.Wat mij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Waarom hier niet meer zaken mensen in rijden is mij een raadsel....?? Ben overgestapt van een volvo s80 2.5 naar een oud model superb.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Skoda stond voor "Samen Knutselen Onder De Auto", maar Volkswagen heeft Skoda goed op de rails gezet. Op de lange afstanden is het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Ik vind het een grote en een krachtige auto. Ook het verbruikt valt mee, voor 140 pk! namelijk mijn auto gaat tot 5.4 l als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Werkeijk fantastische auto , die er naar mijn smaak zeer fraai en chique uit ziet (en het ook is ,crème leder , automaat,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
na al heel veel dure limo's gereden te hebben is dit qua pris en luxe en prestatie toch wel een Topper. De auto staat na een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
zuinige diesel met veel ruimte achterin-prettig rijden met veel confort.afwerking is subliem ! ZEG NOOIt meer dat een skoda een prul wagen is want.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Na vele jaren Mercedes ben ik midden 2005 overstapt naar Superb, omdat ik zoveel mogelijk wagen wenste voor mijn budget. De wagen rijdt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Ik heb zeer bewust gekozen voor een Skoda Superb: Mijn vorige lease auto heb ik eind 2006 met zeer veel genoegen ingeleverd. Ik verwisselde.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Moet nog 5 weken wachten op m'n 2.0TDI met "gratis" business pakket twv 7000 euro. Moet die tijd nog overbruggen in een verschikkelijke Renault 21.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Het is een superieure auto, Rij er zelf zakelijk in, hij zelfs beoordeelt tot; 'beste ministers auto''!!! Kijk maar in de autobladen daar staat het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Ik rijd sinds kort in deze auto. Beste value for money die ik ooit gehad heb! Zit goed, 1.8T is krachtig en stil, wegligging is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
De Skoda Superb is echt super!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Na 7 jaar Mercedessen is het jaar Skoda prima bevallen. De auto rijdt net zo degelijk als een MB. En ook de ergonomie is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Na anderhalf jaar sturen en 70000 km kom tot de conclusie dat ik de juiste keus heb gemaakt. Uitstekende prestatie en zuing in het verbruik 1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
De kracht van bijtelling, ruimte en luxe in Skoda Superb Combi en Fabia Combi Greenline
Superb kent een ideale verhouding tussen wielbasis en lengte waardoor de wagen prettig stuurt ondanks zijn forse formaat. Fantastische ruimte achterin, en een hoge mate.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5